Uroczystość Wszystkich Świętych wywodzi się z
bizantyjskiego zwyczaju wspominania, w jednym, wybranym dniu, wszystkich
męczenników chrześcijańskich. Ich daty były zróżnicowane lokalnie. Pod koniec V
wieku zwyczaj ten przeniósł się do Rzymu. W VI wieku obchody te rozszerzono w
Rzymie na wszystkich zmarłych, którzy osiągnęli stan zbawienia Jednak pod
koniec VI wieku papież Grzegorz I (540 – 604)
wykreślił to wspomnienie z rzymskiego kalendarza liturgicznego.
Powrócono do niego w VIII wieku. Świętowanie 1 listopada w Rzymie rozpoczęto
najprawdopodobniej w roku 741 za papieża Grzegorza III (731 –741). 1 listopada
wprowadzono w Rzymie najprawdopodobniej pod wpływem dawnego zwyczaju,
występującego u Anglosasów i Franków W
związku z tym uważa się, że Wszystkich Świętych ma genezę przedchrześcijańską
Niektórzy uczeni wiążą Wszystkich Świętych z obrzędowością celtycką, ponieważ
rok kalendarzowy i obrzędowy Celtów rozpoczynał się w listopadzie. W roku 835
papież Grzegorz IV (827 –844) zwrócił się do cesarza Ludwika Pobożnego (778 –840),
aby ten wprowadził obowiązkowe obchody uroczystości sollemnitas sanctissima
1 listopada w całym cesarstwie. W roku 935 papież Jan XI (931 – 935) wyznaczył
na 1 listopada osobne święto ku czci Wszystkich Świętych, które miało
obowiązywać w całym Kościele. Wprowadził też wigilię tego święta. W roku
1475 papież Sykstus IV (1414 –1484) ustanowił w dniu 1 listopada obowiązkową
dla wszystkich wiernych uroczystość i dołączył do niej oktawę obchodów. Wigilia
i oktawa zostały zniesione w roku 1955 przez papieża Piusa XII (1939 – 1958). Uroczystość
Wszystkich Świętych (łac. Sollemnitas Omnium Sanctorum) – w Kościołach
łacińskich czci się wszystkich chrześcijan, którzy osiągnęli stan zbawienia i
przebywają w niebie. Treściowo połączona z następującym po niej obchodem
liturgicznym Dnia Zadusznego. W doktrynie Kościoła katolickiego jest wyrazem
wiary w obcowanie świętych i powszechne powołanie do świętości.
Uroczystość Wszystkich Świętych
jest z powołania ludzkiego i nadania przez Jezusa plenipotencji Apostołowi
Piotrowi: "Ty jesteś Piotr [czyli Skała],
i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie
dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane
w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie»" (Mt
16,18–19). O ile słowa ewangelii są
prawdziwe, i nie są np. późniejszym dopiskiem twórczym zapewniającym władzę
Kościoła, to Kościół ma prawo
wprowadzać różne przepisy rozwiązania, spowiadać, udzielać sakramentów,
prowadzić wiernych do Nieba wg własnych zamysłów. Słowa Jezusa zapewniają, że
Stwórca będzie szanował ludzkie inicjatywy i będą one sakramentalnie skuteczne.
Niepokoją
informacje, że przed soborem Nicejskim (325) dokonano wiele poprawek w
ewangeliach według niniejszych potrzeb doktrynalnych. W ten sposób próbowano
zażegnać ich różnice pomiędzy Kościołem Wschodnim, a Zachodnim. Chodziło o
wzmocnienie Kościoła jedną wspólną doktryną chrześcijańską. Zabiegł ten nie do
końca się udał, bowiem nadgorliwość autorów, co jakiś czas, wypływa i budzi
wątpliwości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz