Łączna liczba wyświetleń

sobota, 17 listopada 2018

Teologia jest nauką


          Co raz więcej świat zdradza swoje tajemnice. Ostatnio uczeni zajmują się strukturą kwarków. Nie mogąc je sfotografować stosuje się sztuczki naukowe do ich rozpoznania. Człowiek sięga, gdzie wzrok nie sięga. Doszukuje się per analogii w świecie nadprzyrodzonym. Jeżeli nie przekroczy granic przyzwoitości nie dosięgnie go dramat babiloński (pomieszanie języków, czy coś podobnego). Bóg dopuścił człowieka do swoich tajemnic.
           Gdy czyni się rozpoznanie w internecie o nowinkach naukowych można znaleźć wiele materiałów. Gdy podobnych nowinek szuka się w tematach teologicznych, to takich wiadomości nie ma. Czy teologia jest nauką?
             Można to udowodnić rozpatrując jej działy. Np. teologia historyczna, biblijna. Czy one nie podlega badaniom historycznym. Tak powstała Archeologia biblijna. Czy etyka nie jest dziedziną z pogranicza psychologii i socjologii. Czy liturgia nie jest przedmiotem badań etnograficznych, soscjologicznych, kulturowych. Na polu pozostała dogmatyka, która wobec Kościoła jest nie do ruszenia. Zasady w niej ustalone kiedyś zostały zamknięte w kokonie stygmatyzmu. Jeżeli nie są do ruszenia, nie mogą stanowić o ich badaniu. Wszystkie nauki dopuszczają zmienność. Ostatnio mówi się, że stała Humbble'a również ulega zmianie. Stała Hubble’a opisuje tempo rozszerzania się Wszechświata w funkcji czasu. Za jednostkę przyjęto liczbę kilometrów, o jaką zwiększa się jeden megaparsek w ciągu jednej sekundy (km/s/Mpc). Ma ona wymiar częstotliwości. Jej odwrotność pozwala w dużym przybliżeniu oszacować wiek Wszechświata. Amerykański astrofizyk Adam Guy Riess (ur. 1969 r.) uważa, że jednym z możliwych wyjaśnień jest oddziaływanie ciemnej energii, która może odsuwać galaktyki od siebie z rosnącą siłą. To zaś oznacza, że tempo przyspieszania wszechświata zmienia się w czasie. Riess podzielił się zarówno Nagrodą Shaw Prize z Astronomii z 2006 r., Jak i Nagrodą Nobla w dziedzinie fizyki z Saulem Perlmutterem i Brianem P. Schmidtem za to, że ekspansja wszechświata przyspiesza.
        Świat nadprzyrodzony ma swoje paradygmaty. Stosując metody porównawcze i obserwacyjne można dopatrzyć się pewnych analogii. W poprzednim wpisie opisałem zjawisko tunelowania, czyli przenikania przez zapory materialne istot duchowych i prawdopodobną ich budowę astralną. Zdobyta wiedza pozwala lepiej zrozumieć mechanizmy rządzące światem, a tym samym poznać naszego Architekta Świata. Według Tomasza z Akwinu (1225–1274) nie istnieje żadna sprzeczność między prawdą naturalną a Objawioną, mają one bowiem wspólne źródło – Boga.
          W Centrum Kultury Naukowej „Ettore Majorana” w Erice na Sycylii, które odwiedzanie jest przez tysiące najwybitniejszych naukowców (w tym wielu noblistów) świata znajduje się tablica: "Nauka i wiara obydwie są darami Bożymi".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz