Królestwa Izraela i Judy, choć wyrastały z tego samego
pnia, rozwijały się oddzielnie i w innych kierunkach. Ich relacje układały się
różnie – od przyjaznych stosunków w okresie panowania Omrydów w Izraelu, po
otwarte wojny.
Królestwo Izraela z braku dostępu do świątyni
Jerozolimskiej organizował sobie własny świat sakralny. Pozbawione ciągłości i
nadzoru głównej linii teologicznej judaizmu zbaczało z drogi Pana. Pojawiły się
oznaki bałwochwalstwa. Micheasz był światkiem rozkładu religijnego królestwa
północnego.
Prorok Micheasz prorokował współcześnie z prorokiem
Izajaszem, za czasów panowania króla Jotama (740–736), Achaza (736–716) i
Ezechiasza (716–687). Podobnie jak Amos Micheasz był rolnikiem. Pochodził z
Moreszet. Księga rozpoczyna się
przerażającą teofanią w dwóch królestwach:
Jerozolimie i Samarii. "Wszystko
to z powodu występku Jakuba i grzechów domu Judy. Jaki
występek Jakuba? Czy nie Samaria? Co za grzech domu
Judy? Czy nie Jeruzalem?" (Mi 1,5). Bóg
otwiera proces przeciwko grzechom bałwochwalczym: "Wszystkie jej bożki będą
potłuczone i cały jej dorobek w ogniu spalony. Wszystkie jej posągi
rozbiję w gruzy, bo z zapłaty nierządnicy są zgromadzone i w
zapłatę nierządnicy się obrócą" (Mi 1,7). Grozi bogaczom,
którzy wywłaszczają gospodarzy z ich domów i z całego dobytku: "Gdy
pożądają pól, zagarniają je, gdy domów – to je
zabierają; biorą w niewolę męża wraz z jego domem, człowieka z jego
dziedzictwem" (Mi 2,2). Tym praktykom sprzeciwia się sam Bóg.
Ludzie niedowierzają prorokowi. Będzie on zmuszony wielokrotnie powtarzać swe
proroctwa.
Micheasz zapowiada
przyjście na świat Mesjasza i Jego królestwa: "A ty, Betlejem Efrata,
najmniejsze jesteś wśród plemion judzkich! Z ciebie mi wyjdzie Ten, który
będzie władał w Izraelu, a pochodzenie Jego od początku, od dni
wieczności. Przeto [Pan] wyda ich aż do czasu, kiedy porodzi mająca
porodzić" (5,1–2; por. Iz 2,2– 4; 7–11). Dwa teksty stosuje NT:
"A ty, Betlejem Efrata,
najmniejsze jesteś wśród plemion judzkich! " (Mi 5,1) w Mt 2,6 i J 7,42). oraz
najmniejsze jesteś wśród plemion judzkich! " (Mi 5,1) w Mt 2,6 i J 7,42). oraz
"Bo syn znieważa ojca,
córka powstaje przeciw swej matce, synowa przeciw swej teściowej:
nieprzyjaciółmi człowieka są jego domownicy" (Mi 7,6) w Mt 10,36 i Łk
12,53).
Prorok sprzeciwia się stawianiu stel i oddawaniu im czci.
Widzi w tym zagrożenie dla kultu Boga Jahwe: "wytracę spośród ciebie rzeźby
twoje i stele i już nie będziesz oddawać pokłonu dziełom swoich
rąk" (Mi 5,12). Podobnego zdania był prorok Ozeasz (Oz 10,1–2;
por Pwt 7,5).
Ludu mój, cóżem ci uczynił? Czym ci się
uprzykrzyłem? (Mi 6,3). Tekst, znany też z pieśni wielkanocnej,
przekazuje skargę Pana do swojego ludu.
Z czym stanę przed Panem (Mi 6,6).
Pytanie to powinien zadać sobie każdy z nas.
"Czegoż żąda Pan od ciebie, jeśli
nie pełnienia sprawiedliwości, umiłowania życzliwości i pokornego obcowania
z Bogiem twoim?" (Mi 6,8). Tekst przytaczany w Talmudzie z
aprobatą jako reprezentujące zasadniczy trzon judaizmu. Żydzi skłaniali się do
poglądu, że zbawienie osiąga się raczej przez uczynki niż wiarę.
Według dzisiejszej wiedzy dzisiejszy układ księgi
pochodzi zapewne od późniejszego redaktora księgi (może z czasów niewoli
babilońskiej). Dodatek liturgiczny Mi 7,19n napisał autor po wygnaniu
babilońskim (wstęp do księgi). Księga Micheasza jest przykładem formowania się
Biblii przez kilka stuleci pod potrzeby historyczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz