W księdze Izajasza czytamy: "I rzekł [mi]: «Idź i
mów do tego ludu: Słuchajcie pilnie, lecz bez zrozumienia, patrzcie
uważnie, lecz bez rozeznania! Zatwardź serce tego ludu, znieczul jego uszy,
zaślep jego oczy, iżby oczami nie widział ani uszami nie słyszał, i
serce jego by nie pojęło, żeby się nie nawrócił i nie był uzdrowiony»"
(Iz 6,9–10). Tekst czytany
dosłownie uprawnia do odczytania, że Bóg chce aby naród nie otworzył się na
słowa proroka i pozostał zatwardziały. Takie odczytanie świadczy o nie
zrozumieniu semickiego sposobu wyrażania myśli. Według myślenia semickiego
wszystko dzieje się za zgodą Pana. Autor zdawał sobie sprawę, że nie wszyscy są
zdolni do rozumienia przypowieści. Użył semickiego sposobu przekazywania
informacji. Dla nie żydowskiego czytelnika może być on niezrozumiały.
Przyjęta narracja jest typowo żydowska. Można przypuszczać też, że była
ona celowa. Sygnalizowanie pewnych prawd (wiedzy), ale nie do końca.
Przesłanie zrozumieją tylko nieliczni. Dla nierozumnych i maluczkich wiara
winna być przyjęta bez rozumienia, bez dyskusji i bez dodatkowych pytań. Według
zasady –słuchajcie pilnie, ale nie musicie rozumieć itp.
W czasach obecnych, w mowie potocznej, używa się narracji: "patrzysz, a nie
widzisz!" Zdanie to wymawiane jest ze zdumieniem i pewną
pretensją. Jak możesz patrzyć, a tego nie zauważyć. Można tę frazę ująć
inaczej: Patrz, a zobaczysz. Podobnej narracji użył Izajasz: "Słuchajcie
pilnie, lecz bez zrozumienia". W intonacji zdumienia: słuchajcie i
niemożliwe jest żeście tego nie rozumiecie. Transponując zawiłość
narracyjną można napisać: słuchajcie pilnie ze zrozumieniem.
Wspomnianą perykopę Izajasza można przetrasformować na
formę bardziej zrozumiałą:
Patrzcie, a zobaczycie,
Słuchajcie, a dowiecie się,
Jak się nawrócicie będziecie
rozumieli moją tajemnicę.
Opis „nie wprost”, zawiły i mylący, jest wielokrotnie
wykorzystany w Biblii. W Ewangelii Marka w perykopie "Przypowieść o
siewcy" czytamy: "aby patrzyli oczami, a nie widzieli, słuchali uszami,
a nie rozumieli, żeby się nie nawrócili i nie była im wydana [tajemnica]». I mówił im: Nie
rozumiecie tej przypowieści? Jakże zrozumiecie inne przypowieści?" (Mk
4,10–13). Według zamiarów Bożych zbawienie świata i sposób dokonania
tegoż przez Jezusa Chrystusa miały pozostać tajemnicą aż do Jego
zmartwychwstania. Tylko apostołowie, zwłaszcza Piotr, Jakub i Jan, i uczniowie
stali się uczestnikami tej tajemnicy mesjańskiej, tajemnicy królestwa Bożego.
Innym Jezus objawia ją częściowo pod osłoną przypowieści i symboli, których
dokładniej nie wyjaśnia. Z tego powodu Jezus zabrania uzdrowionym rozgłaszać
cuda, i szatanom zdradzać, kim jest.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz