Księga Sofoniasza należy do ksiąg prorockich. Zjawisko
profetyzmu (przepowiadania) należy do najdawniejszych doświadczeń religijnych
Izraela. Prorokiem nazywamy człowieka wybranego przez Boga, który jest tego
świadomy i obdarowanego darem przepowiadania, pewnego występowania w imię Boga.
Zaskakujące jest, że nie zawsze Bóg wybierał najlepszych. Warto tu dodać, że
istniały w owym czasie inne instytucje prorockie. Różniły się jednak od siebie
pod wieloma względami. Prorocy pogańscy stosowali szeroko środki mantyczne
(sztuki przepowiadania przyszłości), przepowiadali najczęściej będąc w stanie
podniecenia lub oszołomienia.
Prorocy izraelscy przepowiadali na podstawie natchnienia
prorockiego od Boga. Najczęściej były to przekazy ustne, które dopiero po
latach były spisywane. Wizje prorockie były również zaszyfrowane, jak w
przypadku wizji hagiografów. Prorocy szukali więc najodpowiedniejszych środków
przekazu słowa Bożego.
Sofoniasz, potomek (prawnuk) Ezechiasza (raczej nie król
o tym imieniu), działał jako prorok w pierwszym okresie panowania Jozjasza
przed reformą religijną 622 r. przed
Chr. na terenie państwa judzkiego. W tym czasie działali tacy prorocy jak: Jeremiasz
i Nahum
Księga piętnuje wypaczenia religijne narodu izraelskiego
i zapowiada jako karę inwazję nieprzyjacielską (nadejście dnia Pańskiego). Być
może Sofoniasz przyczynił się znacznie do reformy religijnej przeprowadzonej
przez Jozjasza. W 622 r. przed Chr. Sofoniasz prawdopodobnie już nie żył. Brak
dowodów na to, aby Jozjasz zasięgał rady u Sofoniasza po odnalezieniu w
świątyni Księgi Prawa. Jozjasz zasięgał natomiast wskazówek u prorokini Chuldy
(2 Krl 22,14). Jego księga jest skonstruowana według zwykłego schematu utworów
prorockich (nawoływanie do uczciwego trybu życia, groźby, kary, pocieszenia). W
klęsce imperium asyryjskiego widział odrodzenie polityczne i religijne narodu.
Usunę ludzi i bydło, usunę ptactwo
powietrzne i ryby morskie, i zgorszenia wraz z bezbożnymi; i wytępię
człowieka z oblicza ziemi – wyrocznia Pana (1,3). Typowy, biblijny
obraz Boga, który za zło karze według ówczesnego prawa żydowskiego.
Prorok zapowiada zniszczenie najpotężniejszego miasta
tamtych czasów – Niniwę jako siedlisko grzechu i symbol zepsucia: I
wyciągnie On rękę na północ, i zniszczy Asyrię, i obróci Niniwę
w pustkowie, w suchy step, jak pustynię (2,13). Wątpliwe są
treści fragmentów: 2,7; 2,11; 3,9–10; 3,12–20. Są one prawdopodobnie dodatkiem
wprowadzonym w okresie niewoli babilońskiej i są odzwierciedleniem tęsknoty,
jaka mogła powstać wśród tych, którzy po klęsce w 587 r. przed Chr. przebywali
w niewoli babilońskiej.
W swym napomnieniach Sofoniasz nie oszczędza proroków i
kapłanów: Prorocy jego są lekkomyślni – mężowie wiarołomni, jego kapłani
zbezcześcili świętość – pogwałcili Prawo (So 3,4).
Ja podchodzę do proroctw Sofoniasza sceptycznie. Uważam,
że są przykładem wykorzystania Boga do partykularnych ludzkich interesów. Bóg
ukazany jest jak mściwy król, który karze swój lud za niewierność: " Całkowicie usunę wszystko z powierzchni ziemi
" (So 1,2); " i tych, którzy się odwracają od Pana, i którzy Go
nie szukają, i nie pytają o Niego " (So 1,6). Kluczem mojego rozeznania biblijnego jest
definicja Boga doskonałego, który nie może korzystać z narzędzi zemsty.
Treść księgi poprzez paralelę może odnosić się do
dzisiejszego opisu upadku Kościoła katolickiego, który okazuje się niewierny
nauce Jezusa. Kościół drastycznie traci
swoich wiernych, głównie ludzi młodych. Historia Kościoła stała się dostępna.
Informacje rozchodzą się szybko i na cały świat. Dzisiaj ciężko jest coś ukryć
przed światem. Wraz z rozwojem komunikacji wypłynęło całe zło, które gromadziło
się w tej instytucji. Wierni są nimi zniesmaczeni. Hipokryzja Kościoła znalazła
ujście. Teraz się już wie jak to bywało.
Bolesne jest to, że w sercach wierzących Kościół jest
potrzeby. Czy mu wybaczą? Zależy to od mądrości biskupów. W Polsce jest ich
niewielu.
Proroctwo Sofoniasza kończy się wielkim wezwaniem do
radości. Bóg przebacza grzechy oraz uwalnia Izraelitów od jego wrogów.
Zakończenie księgi jest typowe dla ksiąg prorockich. Wszystkie one zapowiadają
wybawienie, chwałę i bliskość Boga.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz