Miłosierdzie to funkcjonał polegający, na odejściu od
egzekwowania sprawiedliwości ludzkiej dla popełnionych czynów. Podłożem
Miłosierdzia jest Miłość. Miłosierdzie daje nieprawdopodobne skutki. Darowanie
win jest sprzeczne z prawem odwetu i ze sprawiedliwością społeczną. Jest
nielogiczne. Przewinienia nieukarane mogą być zachętą do dalszych grzesznych
uczynków. Trzeba bardzo kochać, aby nie odbierać należnej zapłaty. Trzeba się
wnieść ponad zwykłą, powszechną ludzką sprawiedliwość. Miłosierdzie polega
również na bezinteresownej pomocy, aktywnym współczuciu.
Pojęcie miłosierdzia wywodzi się Biblii. Już w Księdze
Rodzaju opisano Miłosierdzie Pana nad Józefem: "Pan był z nim okazując
mu miłosierdzie, tak że zjednał on sobie
naczelnika więzienia" (Rdz 39,21). Miłosierdzie jest Łaską, czyli
darem od Boga. Dawid opisuje: "bo wielkie jest Jego miłosierdzie" (2 Sm 24,14). Bóg udziela
Miłosierdzie, komu chce według swojego upodobania. Dar ten niesie z sobą bogatą
treść odkupieńczą. Udzielane jest niekoniecznie tym, którzy na nie zasługują. Gdyby tak było, miłosierdzie nie
byłoby osobistym darem lecz zapłatą, zadośćuczynieniem. Osoby które weszły na
drogę oczyszczenia, pokutujące mają jednak szanse dostąpić Miłosierdzia Bożego
(Kpł 26). Bóg udzielając Miłosierdzia pozostaje wierny swej idei doskonałości.
Nie każdego stać, aby zrezygnować z przywileju sędziego i darował kary.
Miłosierdzie jest nie tylko darem Boga. W Biblii opisano jak
Dawid udziela miłosierdzia Meribbalowi: "Powiedział mu Dawid: «Nie
lękaj się, bo gorąco pragnę okazać ci miłosierdzie
ze względu na twojego ojca, Jonatana" (2 Sm 9,7).
O miłosierdzie proszą ci, którzy utracili możliwość
ratunku. W nim widzą swoją ostateczną nadzieje. Najczęściej prośba ta kierowana
jest do Boga, który wszystko może: "Wszystkie Twoje drogi są miłosierdziem i prawdą,
Ty sądzisz świat" (Tb 3,2). Z miłosierdziem wiąże się ocalenie: "módlmy się i błagajmy Pana naszego, aby okazał nam miłosierdzie i ocalił nas»" (Tb 8,4).
Ty sądzisz świat" (Tb 3,2). Z miłosierdziem wiąże się ocalenie: "módlmy się i błagajmy Pana naszego, aby okazał nam miłosierdzie i ocalił nas»" (Tb 8,4).
W Księdze Tobiasza występuje sprzeczność, nie jedna w
Piśmie świętym. Napisano bowiem: "Ponieważ On karze i okazuje miłosierdzie" (Tb 13,2). Słowa te pochodzą
z żydowskiego spojrzenia na Stwórcę. Według współczesnego oglądu, Bóg nie może
nikogo karać ze względu na swoje paradygmaty doskonałości. Karanie jest zawsze
odwetem. Odwet Bogu nie przystoi. Człowiek może karać się sam, bo zło które
czyni niszczy się samo. Niekiedy potrzeba do tego trochę czas. Wbrew pozorom Bóg
nas nigdy nie opuszcza: "W tych dniach Pan i Bóg nasz okaże nam miłosierdzie swoje, On bowiem nie opuści nas do
końca" (Jd 7,30).
Bóg udzielając swojego Miłosierdzia oczekuje od nas
odpowiedniej postawy: "i obróć smutek nasz w radość, abyśmy żyli i imię
Twoje, Panie, wielbili, i nie zamykaj ust chwalących Ciebie, Panie»"
(Es 4,17a)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz