Izrael ma niezwykle
bogatą historię. Na początku VIII wieku
przed Chrystusem istniały dwa państwa żydowskie, na północy Izrael, a na
południu Juda. W 701 roku Izrael został zaatakowany przez króla Asyrii
Sennacheryba. Juda pozostała wolna dzięki zapłaceniu trybutu wojennego. Jerozolima
pozostała wolna.
Kiedy Asyrii upadła
powstało państwo babilońskie. Nowa potęga zaatakowała Jerozolimę trzykrotnie.
Juda okazała się za słaba aby odpierać ataki. Za każdym napadem plądrowano
Jerozolimę i wywożono mieszkańców w niewolę.
Pierwsze wysiedlenie Żydów do Babilonu nastąpiło w 597
przed Chr. kiedy to Nabuchodonazor II
wtargnął do Jerozolimy. Zrabował on świątynny skarbiec i wysiedlił m.in.
króla Jojakina (ostatniego monarchę z rodu Dawida) oraz proroka Ezechiela.
Król Nabuchodonozor II przejął kontrolę nad Judą, a gdy ta
buntowała się tłumił bunty w zarodku. W 587/588 r. przed Chrystusem.
Nabuchodonozor II stłumił bunt wywołany przez króla Sedecjasza. Król został
oślepiony i wzięty do niewoli, a stolica w której znajdowała się świątynia ich
Boga została doszczętnie zniszczona. Według relacji proroka Jeremiasza, 4600
Żydów zostało przesiedlonych do Babilonii. Taką metodę ujarzmiania
buntowniczych ludów stosowali wcześniej, na masową skalę władcy Asyrii, m.in. w
stosunku do Aramejczyków i Izraelitów.
Ostatnia deportacja, o której wspomina Księga Jeremiasza,
miała miejsce w 582 p.Chr.
Życie w niewoli babilońskiej nie było tak bardzo
uciążliwe. Trwało od roku 586 do 538 przed Chrystusem. Bóg doświadczał swój lud w sposób
umiarkowany. Żydzi mogli prowadzić swoje gospodarstwa. Deportowani Żydzi nie byli
traktowani jak niewolnicy, a część z nich pełniła wysokie stanowiska urzędnicze
zarówno na dworze królów babilońskich, jak i perskich. Po śmierci Nabuchodonozora zezwolono im
budować własne wsie, domy, zakładać ogrody i rodziny. Część z nich wzbogaciła
się i zdobyła majątki. Niewola Żydów skończyła się w roku 539/538 przed Chrystusem,
gdy Cyrus II Wielki, król Persów, podbił Babilonię i zgodził się na powrót
Żydów do swojego państwa, która stała się autonomiczną prowincją perską – Jehud.
Przywódcy duchowi snuli plany odbudowy kraju i odnowy
religijnej. Podczas niewoli
podjęto prace nad porządkowaniem spuścizny literackiej, stanowiącej dorobek
poprzednich pokoleń. Jednak z klęski kraju – jak uważali niektórzy – nie wyciągnięto
wówczas żadnych wniosków; nie rozumiano, że bezpośrednią przyczyną upadku
państwa były odstępstwa religijne i osłabienie wiary. Uwolnienie nastąpiło w
wyniku znanej z tolerancji polityki królów perskich. Część Żydów należących do
plemion Lewiego i Beniamina powróciła do ojczyzny w 537 przed Chrystusem.
Opis tych dziejów zawarta jest w
księgach biblijnych: Krl
24,10-16; 2 Krn
36,9-10); (2 Krl
25,1-21; 2 Krn 36,17-21).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz