Jak pisałem, okres niewoli babilońskiej był dla Żydów
przełomowy. Wielu Żydów nie zdawało sobie sprawy, że niewola była konsekwencją
odejścia od wierności Bogu. To nowe doświadczenie było sygnałem do refleksji
religijnej.
W Iraku znaleziono ponad sto glinianych tabliczek z
inskrypcjami sprzed ponad 2,5 tys. lat. Dokumentują życie codzienne biblijnych
mieszkańców Judei zesłanych do Babilonii. Istnieje dużo źródeł dotyczących tego
okresu. Księgi Ezdrasza i Nehemiasza omawiają problem dość wyczerpująco.
Kapłani, którym zależało na odnowie religijnej zajęli się
porządkowaniem spuścizny literackiej, stanowiącej dorobek poprzednich
pokoleń.
Opracowano od nowa zespół 6 ksiąg (zw.
też historią deuteronomiczną) Starego Testamentu: Jozuego, Sędziów, 1 i 2
Samuela, 1 i 2 Królewska wykazujących
podobieństwo do Księgi Powtórzonego Prawa. Księga
ta wywarła silny wpływ na redakcję innych ksiąg ST, co szczególnie mocno
zaznaczyło się w Joz, Sdz i Krl, nieco słabiej w Sm. Ostateczny kształt,
jednolity także pod względem językowym, dzieło deuteronomiczne otrzymało w
Samarii w kilka lat po zburzeniu Jerozolimy (niewola babilońska). W dziele tym
sięgnięto do czasów Mojżesza i zebrano w nim różne tradycje spisane (w tym
także już wcześniej istniejący kodeks Pwt 1-4, zredagowany w liczbie
pojedynczej, a przez redaktora dzieła deuteronomicznego zaopatrzony we wstęp,
zakończenie i teksty podane w liczbie mnogiej) i nie spisane; miały one służyć
refleksji nad przeszłością w tym celu, by mogła ona ukazywać właściwy kierunek
postępowania w przyszłości; wykazano bowiem, że utrzymanie jedności wszystkich
pokoleń i zachowywanie przymierza z Bogiem przynosiło narodowi korzyści,
natomiast łamanie ich, zwłaszcza przez królów, było przyczyną nieszczęść; w
myśl tej konwencji klęski 587-586 i babilońska niewola stanowiły jako kara Boża
dwie proste konsekwencje grzechów narodu; wniosek zaś, jaki należało z niej
wyciągnąć, wzywał do pokuty i ufności w Bogu, który nawracającemu się ludowi
zawsze przychodzi z pomocą. Pomiędzy poszczególnymi zbiorami istnieją znaczne
różnice (przy zauważalnej jednak wspólnej tendencji teologicznej), wyraźne np.
w ujęciu historii w Sdz i Krl; w Sdz historia ujęta jest cyklicznie - po każdym
odejściu od Jahwe naród się nawraca, modli się o pomoc i zostaje uratowany; w
Księgach Królewskich zaś tok narracji oddaje stopniowe, lecz pogłębiające się
odchodzenie od Boga, kończące się klęską.
Nowa sytuacja polityczna wymagała
nowego paliwa religijnego. W okresie niewoli wprowadzono szereg nowych ujęć i
interpretacji. Na szczęście nie zrezygnowano i nie usunięto w ostatecznej
redakcji starszych tradycji. Trzeba
jednak pamiętać, że nowe podejście jest wykładnią spojrzenia religijnego z V
wieku przed Chrystusem. Pojawił się nowy obraz Objawienia.
Ten moment uprawnia do założenia, że
dzień dzisiejszy ma prawo do nowego spojrzenia na tę tematykę w świetle obecnej
wiedzy. Nie trzeba trwożyć się o wiarę w jedynego Boga przekazywaną na sposób
tradycyjny. Prawdę tę odczytuje się również na podstawie dzisiejszej nauce
racjonalnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz