Wśród plejady wybitnych uczonych z XVII wieku nie sposób
nie wspomnieć Blaise-Pascala (1623 – 1662) francuskiego
matematyka,
fizyka
i filozofa religii. Przyczynił się do rozwoju nauki. Pascal był
bardzo ciekawą postacią. Religijny do bólu i racjonalny w badaniach naukowych Miał on znaczący wkład w konstrukcję mechanicznych kalkulatorów
i mechanikę płynów;
sprecyzował także pojęcia ciśnienia i próżni, uogólniając prace Torricellego. W swoich opracowaniach
bronił metody naukowej. Pascal
był przede wszystkim matematykiem, wniósł znaczący wkład w powstanie i rozwój
dwóch nowych działów wiedzy. Już jako szesnastolatek napisał pracę obejmującą
zagadnienia geometrii rzutowej, później zaś wraz z Pierre'em de
Fermatem rozważał kwestie teorii prawdopodobieństwa, wywierając tym
samym niemały wpływ na rozwój nowoczesnej ekonomii
i nauk społecznych.
W następstwie doświadczonego mistycznego przeżycia w roku
1654 porzucił działalność naukową,
poświęcając się filozofii i teologii. Z tego okresu jego życia pochodzą dwa
najbardziej znane dzieła Pascala: Prowincjałki
i Myśli.
Przez całe życie borykał się z problemami zdrowotnymi; zmarł w wieku 39 lat.
W 1642 pragnąc ułatwić
ojcu niekończące się, wyczerpujące kalkulacje wpływów i należności,
osiemnastoletni już Pascal zbudował maszynę obliczeniową zdolną do wykonywania
działań dodawania i odejmowania, nazwaną później kalkulatorem Pascala albo
Pascaliną. Mimo że konstrukcja stanowiła istotny etap rozwoju inżynierii komputerowej, nigdy nie
osiągnęła sukcesu komercyjnego. Z powodu nazbyt wygórowanej ceny pascalina
pozostała co najwyżej ciekawostką, symbolem statusu społecznego wśród
najbogatszych Francuzów. Przez najbliższą dekadę jednak Pascal wciąż usiłował
ulepszyć swój projekt, konstruując łącznie pięćdziesiąt maszyn; dwie z nich
znajdują się dziś na wystawach w Zwingerze w Dreźnie oraz w paryskim Muzeum Sztuk i Rzemiosł.
W roku 1653
napisał "Traktat o trójkącie arytmetycznym" (Traité du triangle
arithmétique), w którym zawarł koncepcję użytecznego tabelarycznego
zestawienia współczynników dwumiennych, nazwanego potem na jego cześć trójkątem Pascala. W 1654, zainspirowany
rozważaniami swego znajomego, Chevaliera de Méré, wymieniał z Fermatem
listy na temat teorii gier hazardowych. Współpraca matematyków zaowocowała
powstaniem matematycznej teorii prawdopodobieństwa. Analizowany problem
dotyczył sytuacji, w której jeden z graczy chce zakończyć grę wcześniej i,
opierając się na bieżącym stanie gry i wynikających zeń szansach na wygraną,
doprowadzić do sprawiedliwego podziału stawki; dyskusje te doprowadziły do
utworzenia pojęcia wartości oczekiwanej. Później, w Myślach,
Pascal sformułował probabilistyczny argument na rzecz wiary w Boga i cnotliwego
życia (znany dziś jako zakład Pascala).
Osiągnięcia Pascala i Fermata w dziedzinie teorii prawdopodobieństwa stanowiły
podstawę dla późniejszego stworzenia rachunku różniczkowego i całkowego przez Leibniza.
W dziedzinie filozofii matematyki największe osiągnięcie
Pascala stanowi praca "O Duchu Geometrii" (De l'Esprit géométrique),
będąca właściwie wstępem do podręcznika geometrii napisanego dla jednej ze słynnych
"Szkółek Port-Royal" (Les Petites-Ecoles de Port-Royal).
Dzieło to, dotyczące kwestii dociekania prawd, opublikowane zostało dopiero
ponad sto lat po śmierci autora. Pascal twierdził w nim, że idealną metodą
byłoby opieranie nowych wniosków na prawidłach już ugruntowanych; z drugiej
jednak strony prawidła takie wymagałyby oparcia w innych, bardziej
elementarnych, te zaś w kolejnych, w efekcie czego ustalenie pierwotnych zasad
okazuje się niemożliwe. Za najlepszą metodę z możliwych uznał tę stosowaną w
geometrii, gdzie z pewnych przyjętych aksjomatów rozwija się kolejne prawa i
twierdzenia; niemożliwością jest jednak sprawdzenie prawdziwości samych
aksjomatów.
We wspomnianym dziele Blaise rozwinął również teorię definicji.
Rozróżniał definicje dokładnie sprecyzowane przez ich autora oraz takie, które
są powszechnie przyjmowane w codziennym użyciu ze względu na stosunkowo
oczywistą relację z przedmiotem; ten drugi typ definicji charakterystyczny jest
dla filozofii esencjalizmu. Pascal za użyteczne dla nauk
ścisłych uznał jedynie definicje pierwszego typu, twierdząc, że nauki te
powinny w swej metodzie przyjąć zasady formalizmu sformułowane przez Kartezjusza.
W traktacie "O
sztuce perswazji" (De l'Art de persuader) przyjrzał się uważnie
geometrycznej metodzie aksjomatycznej, przede wszystkim zaś postawił pytanie o
to, na jakiej podstawie ludzie przekonani są o słuszności przyjmowanych aksjomatów.
Uznawał pogląd Montaigne'a, który twierdził, że uzyskanie
takiej pewności na drodze ludzkiego poznania jest niemożliwe. Ostatecznie
przyjął, że pryncypia te mogą być osiągnięte wyłącznie intuicyjnie,
podkreślając przy tym konieczność odwołania się do Boga w ich poszukiwaniu.
Rozważania Pascala w zakresie hydrodynamiki
i hydrostatyki
koncentrowały się na kwestii zasad rządzących płynami hydraulicznymi. Wśród
jego wynalazków znalazły się strzykawka i prasa hydrauliczna
(wykorzystująca ciśnienie hydrostatyczne do zwielokrotniania siły), w roku 1646
zaś zainteresował się przeprowadzonymi przez Torricellego eksperymentami z barometrem.
Wykonawszy replikę wynalezionego przez Włocha urządzenia, złożonego z
wypełnionej rtęcią, jednostronnie zamkniętej rurki postawionej do góry dnem w
misce pełnej tego metalu, Pascal zapytał, jaka siła utrzymywała nieco rtęci w
rurce oraz co wypełniało przestrzeń pomiędzy szczytem słupa rtęci a zamkniętym
końcem naczynia. W tamtym czasie popularny pogląd naukowy głosił, że zamiast próżni
powinna się tam znajdować jakaś niewidzialna materia. Przekonanie takie wynikało z nauk Arystotelesa,
który twierdził, że substancja jest w wiecznym ruchu; ponadto, substancja będąca w ruchu musi
być przez coś poruszana. Wobec tego, dla naukowców wyznających teorię greckiego
filozofa, próżnia była niemożliwością, czego dowodzić miało następujące rozumowanie:
– Światło przechodziło przez tak zwaną "próżnię" w
rurce.
– Według Arystotelesa wszystko jest w ruchu, i musi być
przez coś poruszane.
– Wobec tego, skoro coś musi pozwalać światłu na poruszanie
się w rurce, –
niemożliwym jest,
aby miało nie być tam niczego; istnienie próżni jest
niemożliwe.
Pascal kontynuował doświadczenia
z barometrem i w 1647 roku napisał pracę "Nowe eksperymenty z
próżnią" (Experiences nouvelles touchant le vide), w której, poza
opisem współzależności między ciśnieniem powietrza a poziomem słupa określonych
cieczy, zawarł dowody świadczące za obecnością próżni w rurce barometru.
W Paryżu,
wnosząc barometr na szczyt dzwonnicy kościoła Saint-Jacques-de-la-Boucherie, na
wysokość około pięćdziesięciu metrów. Poziom rtęci spadł o dwie linie. Zarówno
takie, jak i inne, pomniejsze eksperymenty przeprowadzane przez Pascala
doprowadziły do ustalenia zasad działania i opracowania skali barometru.
Odpierając zarzuty zwolenników koncepcji
"niewidzialnej materii" mającej wypełniać próżnię, Pascal sformułował
jedno z głównych siedemnastowiecznych twierdzeń opisujących metodę naukową. W
swej odpowiedzi do Estienne'a Noela pisze: "Aby pokazać, że hipoteza jest
oczywista, nie wystarczy, że wynikają zeń wszystkie powiązane zjawiska; zamiast
tego, jeśli prowadzi do czegoś sprzecznego z choćby jednym obserwowanym faktem,
wystarczy to do stwierdzenia jej fałszywości." Jego konsekwentne
obstawanie przy koncepcji istnienia próżni doprowadziło go do konfliktów z
różnymi znaczącymi naukowcami, m.in. Kartezjuszem.
Blaise
Pascal był jansenistą. W 1654 doświadczył religijnego objawienia, której treść
natychmiast zapisał w krótkiej notatce, zaczynającej się słowami: "Ogień.
Bóg Abrahama, Bóg Izaaka, Bóg Jakuba, a nie filozofów i uczonych..." i
zakończonej cytatem z Księgi Psalmów 119:16: Nie zapomnę mów twoich. Amen..
Podczas pobytu Pascala w Paryżu był świadkiem cudownego
uzdrowienia dziewczynki. Na pamiątkę cudu Pascal wykonał dla siebie emblemat,
ukazujący oko otoczone koroną cierniową z inskrypcją Scio cui credidi
("Wiem, komu zawierzyłem"). Jego wiara uległa umocnieniu, co
przywiodło go do stworzenia jego ostatniego, niedokończonego dzieła, słynnych Myśli.
Najbardziej wpływowe dzieło teologiczne Pascala, już po śmierci autora
opatrzone tytułem "Myśli" (Pensées), nie zostało nigdy przez
niego ukończone. Oryginalnie zatytułowane "Apologia religii
chrześcijańskiej" (Apologie de la religion Chrétienne), w zamyśle
stanowić miało jednolitą i kompletną analizę i obronę chrześcijaństwa. Wśród rzeczy osobistych zmarłego odnaleziono
liczne skrawki papieru zapisane pojedynczymi myślami, ułożone w roboczym, acz
sensownym porządku. Pierwsze zbiorcze wydanie tych notatek ukazało się drukiem
w roku 1670, pod nazwą "P. Pascala myśli o religii oraz kilku innych
zagadnieniach" (Pensées de M. Pascal sur la religion, et sur quelques
autres sujets) i wkrótce zdobyło znaczne uznanie czytelników, stając się
klasyczną pozycją literatury francuskiej. Jedną z głównych technik
retorycznych, jakie zastosował Pascal, było użycie filozofii sceptycznej
– uosabianej tu przez Montaigne'a i Epikteta
– dla doprowadzenia odbiorcy do punktu takiego zdezorientowania i desperacji,
że skłonny byłby on całkowicie zaufać Bogu i pewności, jaką daje religia.
Podejście takie znalazło krytyków w osobach m.in. Pierre'a Nicole, Antoine'a Arnaulda
i innych uczonych z Port-Royal, sądzących, że fragmentaryczne myśli i
spostrzeżenia mogą – zamiast do pobożności – prowadzić raczej do przyjęcia
postawy sceptycznej. Część "niewygodnych" myśli w związku z tym
usunięto w redakcji, inne zaś zmodyfikowano tak, by uniknąć wrogich reakcji ze
strony króla lub Kościoła – po zakończeniu okresu prześladowań mieszkańcy
klasztoru pragnęli uniknąć odnowienia dawnego sporu. Pełnego, oryginalnego
wydania "Myśli" doczekały się dopiero w XIX stuleciu. Myśli są
współcześnie uważane za wybitne dzieło i kamień milowy francuskiej prozy. O
pewnym fragmencie (myśl 72.) Sainte-Beuve wypowiedział się jako o najznakomitszych
stronach zapisanych po francusku, natomiast Will Durant
w swoim 11-tomowym dziele Historia cywilizacji wyraził podziw dla Myśli
jako najbardziej elokwentnej książki w historii prozy francuskiej. W
swoim opus magnum Pascal podjął kilka antynomicznych zagadnień
filozofii: nieskończoność i nicość, wiara i rozum, duch i materia, śmierć i
życie, sens i próżność, a jedynymi konkluzjami, jakie stąd wywiódł, były
pokora, niewiedza i łaska. Te ostatnie sprowadził do swojego argumentu
religijnego, znanego powszechnie jako zakład Pascala.
"Zakład Pascala" mówi o sytuacji,
w której wraz z przyjęciem istnienia Stwórcy ryzyko jest niewielkie,
stracić bowiem możemy tylko marną doczesność. Za to w momencie, gdy okaże
się, że jednak mieliśmy rację, zyskujemy życie wieczne. Analizując
ten wywód można dojść do prostego wniosku, że bardziej opłaca
się żyć w przekonaniu o istnieniu Stwórcy, niż przyjąć
postawę ateisty. W pracy pod tytułem "Człowiek
bez Boga" pada bardzo trafne zdanie: "...czymże jest człowiek
w przyrodzie? Nicością wobec nieskończoności, wszystkim wobec nicości,
środkiem między niczym a wszystkim".
T.S. Eliot pisał o Pascalu jako "światowcu
wśród ascetów, ascecie wśród światowców"; jego ascetyczny styl życia
wynikał z przekonania, że cierpienie jest dla człowieka czymś naturalnym, a
wręcz koniecznym. W roku 1659 Blaise, zawsze dość chorowity, rozchorował się
tym razem poważnie, często jednak pod koniec swego życia odmawiał pomocy
lekarskiej, twierdząc, że "choroba jest naturalnym stanem
chrześcijanina".
W 1661 Ludwik XIV zawiesił działalność jansenistów w
Port-Royal, w odpowiedzi na co Pascal napisał jedno ze swych ostatnich dzieł,
"Nakaz Podpisania Formularza" (Écrit sur la signature du
formulaire). W tym samym roku zmarła jego siostra Jacqueline, co
ostatecznie skłoniło go do porzucenia polemik na temat jansenizmu. Ostatnim
znacznym osiągnięciem uczonego było stworzenie w roku 1662 prawdopodobnie
pierwszej na świecie linii komunikacyjnej, dzięki której pasażerowie mogli
podróżować po Paryżu w zaprojektowanym przez Pascala omnibusie.
W tym samym roku jego choroba wzmogła się. Świadomy swego
słabego zdrowia, prosił o przeniesienie do szpitala dla nieuleczalnie chorych;
lekarze jednak uznali, że jego stan jest zbyt niestabilny, aby można było go
przenieść w inne miejsce. 18 sierpnia 1662 roku, w Paryżu, Blaise dostał drgawek i
otrzymał ostatnie namaszczenie. Zmarł następnego dnia
rano, wyrzekłszy swe ostatnie słowa: niech Bóg nigdy mnie nie opuści.
Został pochowany na cmentarzu Saint-Étienne-du-Mont.
W uznaniu dokonań naukowych, nazwę Pascal nadano jednostce
ciśnienia układu SI (pisanej małą literą), językowi programowania oraz prawu Pascala
(ważnej zasady w aerostatyce i hydrostatyce). Nazwisko uczonego pojawia się
również, jak wyżej wspomniano, w trójkącie Pascala i zakładzie Pascala.
Praca Pascala nad teorią prawdopodobieństwa była jego
najbardziej znaczącym wkładem w rozwój matematyki. Pierwotnie dotyczyła hazardu,
obecnie jest niezwykle istotna w ekonomii,
szczególnie w matematyce ubezpieczeniowej. John Ross
napisał, "Teoria prawdopodobieństwa i odkrycia jej towarzyszące odmieniły
sposób postrzegania niepewności, ryzyka, podejmowania decyzji oraz indywidualną
i zbiorową zdolność wpływania na bieg przyszłych wydarzeń". Należy jednak
pamiętać, że Pascal i Fermat, mimo iż wnieśli istotny wkład do
wczesnych prac nad teorią prawdopodobieństwa, nie zgłębili jej dostatecznie
szczegółowo. Christiaan Huygens, który prowadził badania z
Pascalem i Fermatem, napisał pierwszą książkę poruszającą tę tematykę. W
późniejszym czasie badania te prowadzili Abrahama de Moivre
i Pierre'a Simona de Laplace.
W literaturze Pascal jest traktowany jako jeden z
najważniejszych autorów francuskiego klasycyzmu i uważany do dzisiaj za jednego
z najwybitniejszych prozaików francuskich. Jego sposób posługiwania się satyrą
i humorem był obiektem licznych polemik. Zbiór jego prac literackich jest dobrze znany jego
wielkiemu przeciwnikowi racjonaliście Kartezjuszowi
i przyczynił się do twierdzenia, że główne założenia filozofii empiryzmu
były niewystarczające dla określenia prawd fundamentalnych.
Pascal przeprowadził doświadczenie, które udowodniło, że
ciśnienie cieczy lub gazów jest takie same w każdym miejscu. Blaise Pascal
wynalazł teoretycznie prasę hydrauliczną.
Blaise Pascal wymyślił tzw,
pascalinę. pierwszą maszynę liczącą, która potrafiła dodawać.
Zbudował ją dla swojego ojca, który był poborcą podatkowym. Ponadto sformułował
prawo nazwane
jego nazwiskiem dotyczące ciśnienia w cieczach. Stąd jednostka
ciśnienia w układzie SI nosi nazwę paskal (Pa). Do matematyki wprowadził obiekty nazwane potem ślimakiem
Pascala i trójkątem Pascala. Ustanowił w Paryżu w 1662
roku 5 pierwszych linii komunikacji miejskiej, po której kursował omnibus (karoce za 5 soldów) według stałych
rozkładów oraz wynalazł nowoczesną ruletkę.
Przysłowia, sentencje i
aforyzmy Blaise Pascala:
Zważmy zysk i stratę,
zakładając, że Bóg jest - jeśli wygrasz, zyskujesz wszystko;
jeśli przegrasz, nie tracisz nic.
Od piekła lub nieba odgradza
nas tylko życie, rzecz najkruchsza w świecie.
Kropla miłości znaczy więcej
niż ocean rozumu.
Serce ma swoje racje,
których rozum nie zna.
Człowiek
jest jak trzcina – najsłabsza rzecz w naturze, ale
to trzcina myśląca.
Gdyby każdy człowiek wiedział,
co mówią o nim inni, nie byłoby na świecie ani jednej pary
przyjaciół.
Człowiek stworzony
jest na to, by szukać prawdy,
a nie by ją posiadać.
Los historii zależy czasem
od przypadku.
Człowiek
nie jest godny Bogu, ale nie jest niezdolny
stać się Go godnym.
Ostry język, lichy
charakter.
Wielkość człowieka
jest wielka w tym, że zna on swoją nędzę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz