Galileusz (1564 – 1642) był fascynującym uczonym. On
pierwszy opisał zasadę bezwładności ciał materialnych. Wykazał tym, ze ciało
materialne posiada swoją bezwładność. Miarą bezwładności jest jego masa
natomiast jej odpowiednikiem w ruchu obrotowym – moment bezwładności. Jeśli
na ciało nie działa siła lub działające siły równoważą się, to porusza się ono
ruchem jednostajnym lub pozostaje w spoczynku. Zmiana prędkości ciała
wymaga działania siły. Galileusz przed Izaakiem Newtonem zauważył zjawisko
bezwładności ciał. Newtonem zaś rozwinął jego myśl i podał w postaci I zasadę
dynamiki.
Galileusz, na podstawie swoich obserwacji, przekonał się
o słuszności teorii heliocentrycznej Kopernika w czasie, gdy Kościół bronił
teorii geocentrycznej. Był on promotorem prawdy fizykalnej, która doprowadziła
go przed trybunał inkwizycji.
Galileusz wyciągał wnioski na podstawie obserwacji,
posiłkując się logiką. Metoda badawcza Galileusza, oparta na dowodach i logice,
jest dziś określana metodą naukową.
Uczony był twórcą teleskopu, wojskowego kompasu, lunety.
Za pomocą własnej lunety badał ciała astronomiczne. Odkrył, że Droga Mleczna
składa się z mnóstwa gwiazd, a wokół Jowisza krążą cztery księżyce: Io, Europa,
Kallisto, Ganimedes. Interesował się plamami na słońcu. Odkrył pierścienie Saturna. Wykazał, ze czas spadku ciał nie zależy od ich masy. Jak
się popularnie ,mówi doświadczenie nie było przeprowadzone (rzucanie
przedmiotów z Krzywej Wieży). Był to jedynie eksperyment myślowy. Pewne jest,
że uczony doświadczalnie badał
staczanie się kul po równi pochyłej. W 1602 r. Galileusz odkrył niezależność
okresu drgań wahadła od amplitudy i
masy umieszczonej na jego końcu. Zasady funkcjonujące w wahadle pomogły
zbudować Christiaanowi Huygensowi w 1656 zegar wahadłowy . Około roku 1606–1607
skonstruował termometr. Wykorzystał w
nim zależność gęstości ciała od temperatury. W 1610 r., wykorzystując części
teleskopu, skonstruował ulepszony mikroskop.
Odkrycie księżyców Jowisza stało
się argumentem na rzecz teorii heliocentrycznej, dostarczając niezbitych
dowodów, że Ziemia nie jest jedynym ciałem niebieskim, wokół którego krążą inne
ciała niebieskie.
W 1632 roku Galileusz wydał swoją główną książkę "Dialog o dwu najważniejszych układach świata:
ptolemeuszowym i kopernikowym". Książka ta była pretekstem
do wytoczenia mu procesu. W 1633 r.
Galileusz stanął przed obliczem Świętej Inkwizycji za obrazę majestatu
Kościoła. Uznano go winnym herezji, zmuszono do wyparcia się własnych twierdzeń
i do końca życia osadzono w areszcie domowym. Jego książki znalazły się na
cenzurowanym. Galileusz zmarł osiem lat później.
Inkwizycja potraktowała go jednak łagodnie. Był osobą
zbyt popularną i cenioną. Nałożono na niego areszt domowy. Więziono go w
dobrych domowych warunkach.
Sprawa Galileusza ujawniła konflikt pomiędzy religią a
nauką. Dla Kościoła była skazą na jego wizerunku. U wielu katolików rodziła
postawę apologetyczną. Z drugiej strony, w czasach Oświecenia stała się mitem,
symbolem uciemiężenia nauki przez Kościół
Galileusza definitywnie zerwał z przesądami średniowiecza
i zdecydował się na wybór genialnej metody naukowej. Nauka włoska poniosła
klęskę. Postęp nauki, przeniósł się do państw pozostających pod wpływem
Reformacji.
30 października 1992 roku Watykan ogłosił oficjalną
rehabilitację Galileusza. Jan Paweł II uznał, że Kościół popełnił błąd,
potępiając włoskiego astronoma.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz