Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 18 października 2018

Pierwsza próba katechizmu cz 6


        Duch Święty jest pojęciem szczególnie eksponowanym w religii chrześcijańskiej. Katecheza chrześcijańska mówi, że Duch Święty jest trzecią Osobą Trójcy Świętej. Doktryna chrześcijańska odczytuje w Biblii  (Dz 2,3–4; Ps 139,7–8 i in.) Jego oddzielną, samodzielną osobowość, co uważam za błąd. Nie dziwię się, że pojawiły się doktryny antytrynitarne, które sprzeciwiają się tej tezie. W Dziejach Apostolskim pisze: "Nagle dał się słyszeć z nieba szum, jakby uderzenie gwałtownego wiatru, i napełnił cały dom, w którym przebywali. Ukazały się im też języki jakby z ognia, które się rozdzieliły, i na każdym z nich spoczął jeden. I wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym, i zaczęli mówić obcymi językami, tak jak im Duch pozwalał mówić. " (Dz 2,3–4); "Gdzież się oddalę przed Twoim duchem?  Gdzie ucieknę od Twego oblicza? " (Ps 139, 7–8) ; "Nam zaś objawił to Bóg przez Ducha7. Duch przenika wszystko, nawet głębokości Boga samego " (1 Kor 2,10). Wielokrotnie analizowane teksty biblijne nie potwierdzają tezy doktryny chrześcijańskiej. Ewangeliści bardzo lubią posługiwać się tym terminem i wskazują na jego wielkie znaczenie w wierze. Pojęcie Ducha Świętego zakorzeniło się mocno w  wierze chrześcijańskiej. Wierni często powołuje się na Niego. Pierwsze Objawienie Ducha Świętego ma miejsce podczas chrztu Jezusa. Duch Święty czuwa nad wyborem papieża,  Kościołem, uczestniczy w codziennym życiu wiernych. Jest tak ważną postacią, że Jezus napominał (jeżeli jest to prawda historyczna), że "każdy grzech i bluźnierstwo będą odpuszczone ludziom, ale bluźnierstwo przeciwko Duchowi nie będzie odpuszczone" (Mt 12.31). Po zmartwychwstaniu Jezusa miało miejsce zesłanie Ducha Świętego na apostołów. Ten fakt przeczy Jego osobowości bytowej. Duch Święty uosabia ducha, tchnienie istoty Boga. To samo Jego centrum        Twórcy religii chrześcijańskiej samo tchnienie Boga, Jego moc, istotę wysublimowano do osobnego istnienia bytowego[1]. . Dla chrześcijaństwa Jego wysublimowanie jest tak ważne, że uczynili go znakiem rozpoznawczym krzyża: „Idźcie więc i czyńcie uczniami wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego” (Mt 28, 19).
          Twórcy religii chrześcijańskiej sklonowali boski wizerunek tworząc osobny byt.  W żadnym tekście Pisma Świętego nie znajdujemy dialogu Ducha Świętego z Synem lub Ojcem. Nigdzie też Pismo wprost nie mówi, że Duch Święty jest Bogiem.  Jedynie w Dziejach Apostolskich Piotr w rozmowie z Ananiaszem zwraca się do niego w słowach: dlaczego szatan zawładnął twym sercem, że skłamałeś Duchowi Świętemu i odłożyłeś sobie część zapłaty za ziemię.(...) Jakże mogłeś dopuścić myśl o takim uczynku? Nie ludziom skłamałeś, lecz Bogu  (Dz Ap. 5,3–4).
          W wierze rozumnej Trójca Święta jest sprzecznością logiczną. Jedyny Bóg istniejący jako trzy Osoby (hypostaza) pozostaje jednym Bytem. Niezrozumienie tej filozofii ukrywa się pod zasłoną tajemnicy trynitarskiej. Ireneusz z Lionu (zm. 202) podkreśla niewystarczalność ludzkiego języka do opisania tajemnicy Bóstwa.
          Kościół upierając się nad tym nielogicznym sformułowaniu  ogłosił dogmat (dopiero w IV wieku), który stał się prawdą wiary teologii chrześcijańskiej. Przekonanie o prawdziwości tezy Trójcy Świętej jest tak duże, że zachowują ją kościoły katolickie, prawosławne, wyznania wywodzące się z reformacji takie, jak luteranizm, kalwinizm, anglikanizm, metodyzm i prezbiterianizm. Uznanie wiary w Trójcę Świętą jest pierwszym koniecznym warunkiem wstąpienia do  Światowej Rady Kościołów.         
          Pojęcie Aktu działającego jest ukłonem autora wobec stwierdzenia chrześcijańskiego, że wszystkie trzy Osoby są rozumiane jako mające tę samą jedną istotę czyli naturę (tautuzja), a nie jedynie podobne natury.
          Idea Trójcy Świętej budziła od dawna kontrowersje. Dowodem są powstałe doktryny antytrynitarskie. 
          Według antytrynitaryzmu (arianie, Badacze Pisma Świętego, Świadkowie Jehowy, unitarianie, bracia polscy, Kościół Chrześcijan Dnia Sobotniego, Zbory Boże Chrześcijan Dnia Siódmego) Trójca Święta nie istnieje, między innymi dlatego, że nie ma o niej informacji w Biblii. W tekstach Starego Testamentu nie ma żadnego objawienia Trójcy. Także w Nowym Testamencie nie występuje stereotypowe credo. I choć wiele tekstów Nowego Testamentu (np. 1 Kor 12,4-6) jest dość powszechnie traktowanych jako argument trynitarny, jednak ściśle rzecz biorąc są to wersety modelu potrójnego (wyliczeniowego), a nie trynitarnego. Innym fragmentem o takiej potrójności, wymieniającym „Ojca, Syna i Ducha”, to Ef 4,4-6.
          Dla mnie pojęcie Ducha Świętego w obrazie bytu osobowego to przeintelektualizowana koncepcja, która tylko utrudnia wiarę, nie wnosząc do niej nic nowego i wartościowego. Krytycy zarzucają też, że doktryna trynitarna była wynikiem działań bardziej politycznych, niż teologicznych. Jaroslav Pelikan, The Christian Tradition, 1971, strona 173. E. Washburn Hopkins, profesor Uniwersytetu Yale stawia tezę: „ostateczne ustalenie ortodoksyjnej definicji trójcy było w znacznej mierze sprawą polityki kościelnej”. Origin and Evolution of Religion, 1923, strona 339; The New Encyclopædia Britannica tak komentuje odnośne fakty historyczne: „W Nowym Testamencie nie spotykamy słowa Trójca ani wyraźnego sformułowania tej doktryny (...). Doktryna ta rozwijała się stopniowo przez kilka stuleci wśród licznych sporów. (...) Odmienność tych trzech [Osób] oraz ich jedność połączono w jednej, ścisłej doktrynie o jednej istocie i trzech osobach nie wcześniej niż w IV wieku”. (The New Encyclopædia Britannica, wydanie XV, 1985, tom 11, Micropædia, strona 928).          
          Duch Święty jest przejawem działalności Bożej lub mocą Bożą. Duch Święty ma zatem funkcję dynamiczną. Jako słowo jest zamiennikiem, synonimem Boga. Duch Święty jest pojęciem podobnym do pojęcia Anioła. Jest On posłannikiem samego Boga Ojca, Aktu działającego. Jezus Chrystus działający jest Duchem Świętym.
          Dla wierzących wiarą parafialną niech zostanie jak głosi katecheza kościelna, bo pojęcie Ducha Świętego niczemu nie przeszkadza a pobudza do duchowości.


[1] Podobno uczynili fizycy z kwantem pola, który nazwali cząstką oddziaływania (bozonem).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz