Zemsta jest odwetem, rewanżem,
porachunkiem za wyrządzone i doznane krzywdy. Dotyczy tylko ludzi.
Prorok Jeremiasz przypisuje zemstę Bogu, ale tylko w momentach używania jej
przez ludzi: "Tego, który się mści,
spotka zemsta Pana: On grzechy jego dokładnie
zachowa w pamięci" (Syr 28,1); "taka jest zemsta Pana" (Jr 50,15). Bóg używa tego
narzędzia w obronie swojej świątyni: "Ostrzcie strzały, przygotowujcie
tarcze! Pan pobudza ducha króla Medii, bo jego zamiary dotyczą zniszczenia
Babilonu; jest to zemsta Pana,
zemsta za Jego świątynię" (Jr 51,11).
zemsta za Jego świątynię" (Jr 51,11).
Hagiografowie jednak sięgnęli po ten rodzaj rewanżu.
Można zapoznać się z zemstą
Gedeona (Sdz 8,13–21), z zemstą Samsona ( Sdz
16,22–31), z zemstą Saula na kapłanach z Nob
(1 Sm 22,6–23), z zemstą Absaloma (2 Sm
13,23–36) lub zemstą Janatana na Nabatejczykach (1 Mch 9,31–42).
W Księdze Wyjścia hagiograf opisuje jak Mojżesz stanął
w obronie izraelity, któremu wyrządzono krzywdę i zabił Egipcjanina, mszcząc skrzywdzonego.
Hagiograf Księgi Syracha przestrzega: "Każde
prześladowanie, byle nie prześladowanie przez nienawidzących nas, każda zemsta, byle nie zemsta
nieprzyjaciół" (Syr 25,13–14).
Paweł Apostoł pisze: "Bóg jest mścicielem tego wszystkiego" (1 Tes 4,6);
" Umiłowani,
nie wymierzajcie sami sobie sprawiedliwości, lecz pozostawcie to pomście [Bożej]! Napisano bowiem: Do Mnie należy
pomsta. Ja wymierzę zapłatę - mówi Pan" ( Rz 12,19).
Przypisywanie Bogu chęć zemsty świadczy o złym rozpoznaniu Jego paradygmatów. W
Starym Testamencie Bogu nagminnie przypisywano ludzkie przywary. Prawdy w tym
jednak nie ma. Z racji boskich paradygmatów, Bóg nie może się mścić, nawet
gdy chodzi o sprawowanie sprawiedliwości.
W nauce Jezusa nie ma słowa o zemście. zamiast jej, Jezus
proponuje miłość do swoich nieprzyjaciół: "Miłujcie waszych
nieprzyjaciół i módlcie się za tych, którzy was prześladują" (Mt
5,44). Tę idee można odczytać już w Starym Testamencie: "Nie będziesz
szukał pomsty, nie będziesz żywił urazy do synów twego ludu, ale będziesz
miłował bliźniego jak siebie samego. Ja jestem Pan!" (Kpł 19,18).
Wiele można przytoczyć przykładów przebaczania złych
uczynków przestępcom przez rodziny ofiar. Jest to trudne, ale możliwe. Aby
przebaczać trzeba się wnieść ponad ludzki wymiar sprawiedliwości. Człowiek ma
ten dar w sobie. Nie każdego jednak na to stać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz