Mówienie na tematy nadprzyrodzone bez niepotrzebnego
niepokoju jest darem samym w sobie. Można odczuwać wolność w samostanowieniu.
Ten komfort psychiczny umożliwia podejmowanie trudnych tematów, a zarazem
bardzo człowiekowi bliskie. Czytając
Ewangelię Łukasza: «Oto Ja służebnica Pańska, niech Mi się stanie według
twego słowa!» (Łk 1,38), można z
tych słów odczytać wiele informacji. Odrzucam zdarzenie spotkania Anioła z
Maryją. Traktuję ten zapis jako podkład koncepcji Łukasza, który chciał z
obrazować posłuszeństwo Maryi Bogu na wzór posłuszeństwa Abrahama. Nikt nie wie
jak to było na prawdę. W słowach tych zawarta jest Prawda teologiczna.
Maryja nie przekazywała swoich
osobistych przeżyć, zwłaszcza Łukaszowi, który pojawił się na arenie historii
dopiero po śmierci Jezusa. Gdyby były jakieś zapiski, to inni ewangeliści z
pewnością skorzystaliby z nich i ten
fakt umieścili w swoich ewangeliach.
Podobne nadprzyrodzone opisy w Ewangelii Łukasza nie są
wiarygodne. Tylko Łukasz podaję scenę nawrócenia się łotra wiszącego obok
ukrzyżowanego Jezusa: "Jeden ze złoczyńców, których [tam] powieszono,
urągał Mu: «Czy Ty nie jesteś Mesjaszem? Wybaw więc siebie i nas». Lecz drugi,
karcąc go, rzekł: «Ty nawet Boga się nie boisz, chociaż tę samą karę ponosisz?
My przecież - sprawiedliwie, odbieramy bowiem słuszną karę za nasze uczynki,
ale On nic złego nie uczynił». I dodał: «Jezu, wspomnij na mnie, gdy
przyjdziesz do swego królestwa». Jezus mu odpowiedział: «Zaprawdę, powiadam ci:
Dziś ze Mną będziesz w raju»" (Łk 23,39–43) Łukasz chciał w tej scenie
uwypuklić Miłosierdzie Jezusa. Inni ewangeliści wypowiadają się o łotrach w
sposób negatywny. W Ewangelii Mateusza: „Tak
samo urągali Mu złoczyńcy, którzy z Nim razem byli ukrzyżowani” (Mt 27,44), a
Marek pisze: "Razem z Nim ukrzyżowali dwóch złoczyńców, jednego po
prawej, drugiego po lewej Jego stronie. Tak wypełniło się słowo Pisma: W poczet
złoczyńców został zaliczony" (Mk 15,27–28); „Także i ci, co z Nim byli ukrzyżowani, urągali mu” (Mk 15,32).
Ewangelista Jan wspomina: "Tam Go ukrzyżowano, a z Nim dwóch innych, z
jednej i drugiej strony, pośrodku zaś Jezusa. " (J 19, 18).
Czy te nadużycia podważają wiarę? Kto jest podatny na
słowa krytyki może zwątpić, ale człowiek rozumny, samodzielny w swych myśleniu musi podjąć próbę oceny informacji. Mniej
ważne jest jak jest napisane od chęci przekazania Prawdy teologicznej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz