Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 22 października 2018

Pierwsza próba katechizmu cz. 11


         Mówienie na tematy nadprzyrodzone bez niepotrzebnego niepokoju jest darem samym w sobie. Można odczuwać wolność w samostanowieniu. Ten komfort psychiczny umożliwia podejmowanie trudnych tematów, a zarazem bardzo człowiekowi bliskie.  Czytając Ewangelię Łukasza: «Oto Ja służebnica Pańska, niech Mi się stanie według twego słowa!» (Łk 1,38), można  z tych słów odczytać wiele informacji. Odrzucam zdarzenie spotkania Anioła z Maryją. Traktuję ten zapis jako podkład koncepcji Łukasza, który chciał z obrazować posłuszeństwo Maryi Bogu na wzór posłuszeństwa Abrahama. Nikt nie wie jak to było na prawdę. W słowach tych zawarta jest Prawda teologiczna.
Maryja nie przekazywała swoich osobistych przeżyć, zwłaszcza Łukaszowi, który pojawił się na arenie historii dopiero po śmierci Jezusa. Gdyby były jakieś zapiski, to inni ewangeliści z pewnością skorzystaliby z nich i ten  fakt umieścili w swoich ewangeliach.
         Podobne nadprzyrodzone opisy w Ewangelii Łukasza nie są wiarygodne. Tylko Łukasz podaję scenę nawrócenia się łotra wiszącego obok ukrzyżowanego Jezusa: "Jeden ze złoczyńców, których [tam] powieszono, urągał Mu: «Czy Ty nie jesteś Mesjaszem? Wybaw więc siebie i nas». Lecz drugi, karcąc go, rzekł: «Ty nawet Boga się nie boisz, chociaż tę samą karę ponosisz? My przecież - sprawiedliwie, odbieramy bowiem słuszną karę za nasze uczynki, ale On nic złego nie uczynił». I dodał: «Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa». Jezus mu odpowiedział: «Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju»" (Łk 23,39–43) Łukasz chciał w tej scenie uwypuklić Miłosierdzie Jezusa. Inni ewangeliści wypowiadają się o łotrach w sposób negatywny. W Ewangelii Mateusza: „Tak samo urągali Mu złoczyńcy, którzy z Nim razem byli ukrzyżowani” (Mt 27,44), a Marek pisze: "Razem z Nim ukrzyżowali dwóch złoczyńców, jednego po prawej, drugiego po lewej Jego stronie. Tak wypełniło się słowo Pisma: W poczet złoczyńców został zaliczony" (Mk 15,27–28); „Także i ci, co z Nim byli ukrzyżowani, urągali mu” (Mk 15,32). Ewangelista Jan wspomina: "Tam Go ukrzyżowano, a z Nim dwóch innych, z jednej i drugiej strony, pośrodku zaś Jezusa. " (J 19, 18).
         Czy te nadużycia podważają wiarę? Kto jest podatny na słowa krytyki może zwątpić, ale człowiek rozumny, samodzielny w swych myśleniu  musi podjąć próbę oceny informacji. Mniej ważne jest jak jest napisane od chęci przekazania Prawdy teologicznej. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz