Mojżesz skierował do Boga słowa
modlitwy: "Jeśli darzysz mnie życzliwością, daj mi poznać Twoje
zamiary, abym poznał żeś mi łaskawy" (Wj 33,13). To życzenie jest
niemal każdego. Każdy by chciał znać relację jaka łączy go z Bogiem. Mojżesz
argumentuje: "powiedziałeś do mnie: «Znam cię po imieniu i jestem ci
łaskawy»" (Wj 33,12). Bóg nie odpowiedział mu, że wyślę opiekuna
(Anioła), aby go chronił, ale: "«Jeśli Ja osobiście pójdę, czy to cię
zadowoli?»" (Wj 33,14). Te słowa potwierdzają, że anioły są Bogu
potrzebne do zadań nie wymagających osobistej ingerencji Stwórcy. Mojżesz
otrzymał zadanie specjalne o większej randze. Mojżesz wręcz targuje się z
Bogiem mówiąc: "«Jeśli nie pójdziesz sam, to raczej zakaż nam wyruszać
stąd. «Nie będziesz mógł oglądać mojego oblicza, gdyż żaden człowiek nie może
oglądać mojego oblicza i pozostać przy życiu». " (Wj 33,15). Bóg
ustępuje i potwierdza: "«Uczynię to, o co prosisz, ponieważ jestem ci
łaskawy, a znam cię po imieniu»" (Wj 33,17). Scena ta pokazuje, że z
Bogiem można prowadzić dialog na ludzkim poziomie. Jak pisałem: Z Bogiem
można się dogadywać. Aby dialog był skuteczny muszą być spełnione warunki.
Skierowane słowa do Boga muszą być realne do spełnienia. Próby zmuszania Boga
np. do okazania swojego oblicza i ujawnienia swojej Istoty spalą na panewce
"«Nie będziesz mógł oglądać mojego oblicza, gdyż żaden człowiek nie
może oglądać mojego oblicza i pozostać przy życiu» " (Wj 33,20). Słowa "A Pan rozmawiał z Mojżeszem
twarzą w twarz, jak się rozmawia z przyjacielem" (Wj 33,11) trzeba
rozumieć jako opis zażyłości duchowej Mojżesza z Bogiem (mistyczne widzenie).
Bóg ma swoją ekonomię Objawienia siebie i tajemnic
świata. Dawkuje je człowiekowi w zależności od ludzkiego przygotowania na nowe
dary. Każdemu inaczej stawia zaporę poznania.
Hagiograf ujął to w słowa: "I rzekł [Mojżesz]: «Spraw,
abym ujrzał Twoją chwałę». [Pan] odpowiedział: «Ja ukażę ci mój majestat i
ogłoszę przed tobą imię Pana, gdyż Ja wyświadczam łaskę, komu chcę, i
miłosierdzie, komu Mi się podoba»" (Wj 33,18). Tak mówi ten kto ma
władzę. Nikogo nie muszę przekonywać, że Bóg jest naszym Panem, a zarazem
Ojcem. Ojcostwo Boga stwarza autostradę porozumienia. Boskie imperatywy
łagodzone są słowami miłości, czułości, opieki i troski. Przykazania Boga są proste w konstrukcji,
aby każdy je rozumiał. Przykazań jest 10. Żydzi rozmnożyli je (prawa) do
613 (365 negatywnych i 248
pozytywnych).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz