Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 30 października 2018

Osobiste zaangażowanie się Boga


          Mojżesz skierował do Boga słowa modlitwy: "Jeśli darzysz mnie życzliwością, daj mi poznać Twoje zamiary, abym poznał żeś mi łaskawy" (Wj 33,13). To życzenie jest niemal każdego. Każdy by chciał znać relację jaka łączy go z Bogiem. Mojżesz argumentuje: "powiedziałeś do mnie: «Znam cię po imieniu i jestem ci łaskawy»" (Wj 33,12). Bóg nie odpowiedział mu, że wyślę opiekuna (Anioła), aby go chronił, ale: "«Jeśli Ja osobiście pójdę, czy to cię zadowoli?»" (Wj 33,14). Te słowa potwierdzają, że anioły są Bogu potrzebne do zadań nie wymagających osobistej ingerencji Stwórcy. Mojżesz otrzymał zadanie specjalne o większej randze. Mojżesz wręcz targuje się z Bogiem mówiąc: "«Jeśli nie pójdziesz sam, to raczej zakaż nam wyruszać stąd. «Nie będziesz mógł oglądać mojego oblicza, gdyż żaden człowiek nie może oglądać mojego oblicza i pozostać przy życiu». " (Wj 33,15). Bóg ustępuje i potwierdza: "«Uczynię to, o co prosisz, ponieważ jestem ci łaskawy, a znam cię po imieniu»" (Wj 33,17). Scena ta pokazuje, że z Bogiem można prowadzić dialog na ludzkim poziomie. Jak pisałem: Z Bogiem można się dogadywać. Aby dialog był skuteczny muszą być spełnione warunki. Skierowane słowa do Boga muszą być realne do spełnienia. Próby zmuszania Boga np. do okazania swojego oblicza i ujawnienia swojej Istoty spalą na panewce "«Nie będziesz mógł oglądać mojego oblicza, gdyż żaden człowiek nie może oglądać mojego oblicza i pozostać przy życiu» " (Wj 33,20).  Słowa "A Pan rozmawiał z Mojżeszem twarzą w twarz, jak się rozmawia z przyjacielem" (Wj 33,11) trzeba rozumieć jako opis zażyłości duchowej Mojżesza z Bogiem (mistyczne widzenie).
          Bóg ma swoją ekonomię Objawienia siebie i tajemnic świata. Dawkuje je człowiekowi w zależności od ludzkiego przygotowania na nowe dary. Każdemu inaczej stawia zaporę poznania. 
      Hagiograf ujął to w słowa: "I rzekł [Mojżesz]: «Spraw, abym ujrzał Twoją chwałę». [Pan] odpowiedział: «Ja ukażę ci mój majestat i ogłoszę przed tobą imię Pana, gdyż Ja wyświadczam łaskę, komu chcę, i miłosierdzie, komu Mi się podoba»" (Wj 33,18). Tak mówi ten kto ma władzę. Nikogo nie muszę przekonywać, że Bóg jest naszym Panem, a zarazem Ojcem. Ojcostwo Boga stwarza autostradę porozumienia. Boskie imperatywy łagodzone są słowami miłości, czułości, opieki i troski.  Przykazania Boga są proste w konstrukcji, aby każdy je rozumiał. Przykazań jest 10. Żydzi rozmnożyli je (prawa) do 613  (365 negatywnych i 248 pozytywnych).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz