Mikołaj Kopernik był związany z Uniwersytetem
Krakowskim. Tam wśród wielu naukowców
mówiło się o trendach naukowych. Siegano do Arystotelesa i innych filozofów
starożytnych. Niepodobna aby nie spotkał się z teoriami geocentrycznymi
poprzedników. Zasługą Kopernika jest to, że usłyszane teorie wcielił w życie i
nadał tym teoriom poziom naukowy. Fizyka Arystotelesa zwracała uwagę na analizę
przyczyn i przebiegu ruchu. W tym czasie królowało pojęcie "impetu"
które odpowiadało za ruch ciał niebieskich. Uczony musiał spojrzeć na te
pojęcia inaczej. Kopernik korzystał też z tablic w które zapisane było wyniki
obserwacji astronomicznych wedle południka krakowskiego. Dążeniem uczonego było
dochodzenie do prawdy. Jak mówił, na które pozwalał Stwórca. Wykazał tym pokorę
względem Stwórcy. Kopernik doceniał również brednie naukowe, bo one również
zmuszają do wysiłku intelektualnego i wybieraniu właściwej drogi. Uczony miał
ogromny szacunek do poprzedników. Przykładem jest krytyczny stosunek do systemu
epicykli Ptolomeusza. Korzystał z prac Wojciecha z Brudzewa (1446 –1495), który
w swoim dziele przedstawił wiele argumentów przeciw systemowi Ptolomeusza. Był on wybitnym profesorem Akademii
Krakowskiej, w której nauczał przez 20 lat. Wojciech z Brudzewa był wyraźnie
nieufny wobec systemu geocentrycznego. Jako pierwszy stwierdził, że Księżyc
porusza się po elipsie
i że w stronę Ziemi zwrócony jest
zawsze tylko jedną stroną. Zestawił tablice do obliczeń położenia ciał
niebieskich. Wojciech z Brudzewa nie krył swojej opinii o niedoskonałości
systemu Ptolomeusza. Wykazywał niezgodność wielu obserwacji z teorią
Ptolemeusza. Nie wyciągał jednak wniosków do końca, nie próbował stworzyć
własnej teorii. Mikołaj Kopernik nie krył, że korzystał z mądrości W. z
Brudzewa. Kopernik zerwał z poglądem o nieomylności Arystotelesa. Poszedł
własną drogą naukową opierając się na obserwacji z których sam wyciągał
wnioski. Trzeba zważyć, że ogłaszając tak przewrotową idee postawił się
Kościołowi. Przeciwnikami jego poglądów byli również protestanci jak Luter,
Melanchton. Q 1616 roku Kościół włączył jego dzieło De revolutionibus
orbium coelestium do Indeksu ksiąg zakazanych. Jego prace
wykorzystywali tacy uczeni nowej epoki jak: Tycho de Brahe, Kepler, Izaak
Newton, Kartezjusz.
Oficjalnie dzieło Mikołaja Kopernika zostało zwolnione z
Indeksu w roku 1828. Heliocentryczna koncepcja budowy Układu Słonecznego
wstrząsnęła światem, choć współcześni Kopernikowi częściej reagowali
szyderstwem niż aprobatą: "Ów
Kopernik, w swej głupocie, chce zburzy© wszystkie zasady astronomi"
(Marcin Luter).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz