W dzisiejszej definicji sakrament to widzialny znak
niewidzialnej łaski. Kościół rzymskokatolicki uczy, że wszystkie sakramenty
ustanowione zostały przez Jezusa, a kościół jest upoważniony do ich zarządzania.
Sakrament (łac. sacramentum) – w chrześcijaństwie obrzęd religijny rozumiany
jako widzialny znak lub sposób przekazania łaski Bożej, ustanowiony, zgodnie z
wiarą, przez Chrystusa. Wydaje mi się, że jest tu małe nadużycie w
wykorzystaniu autorytetu Jezusa do nobilitowania ludzkich zamysłów. Jak pisze w KKK: Sakramenty są
skutecznymi znakami łaski, ustanowionymi przez Chrystusa i powierzonymi
Kościołowi. Przez te znaki jest nam udzielane życie Boże. Obrzędy widzialne, w
których celebruje się sakramenty, oznaczają i urzeczywistniają łaski właściwe
każdemu sakramentowi. Przynoszą one owoc w tych, którzy je przyjmują z odpowiednią
dyspozycją (KKK 1131).
– chrzest (łac.
baptismum),
– bierzmowanie
(confirmatio),
– Eucharystia
(komunia święta) (eucharystia),
– pokuta
(spowiedź, sakrament pokuty i pojednania) (paenitentia),
– namaszczenie
chorych (unctio infirmorum),
– święcenia
kapłańskie(sacri ordines),
– małżeństwo
(matrimonium).
W
Ewangeliach można odczytać zalążki, które były podstawą i zachętą do
zdefiniowania sakramentów. Np. Ewangelia Mateusza zachęca do dwóch sakramentów:
chrztu i pojednania (jako odnowienie chrztu). Jeden z
żołnierzy włócznią przebił Mu bok i natychmiast wypłynęła krew i woda (J
19,34). Jan chce pokazać tu dwa sakramenty Kościoła, chrzest (woda) i
Eucharystię (krew), które wypływają z otwartego serca Jezusa. Wraz z nimi z
Jego boku rodzi się Kościół. Sakramenty Kościoła, zwłaszcza tu symbolizowane:
chrzest i Eucharystia, biorą początek z krzyża (por. Rz 6,4;
1 Kor 11,26). Można przyjąć, że religia, kult, sakramenty są dziełem człowieka. Większość kościołów
protestanckich uznaje tylko dwa sakramenty: chrzest i eucharystię, ponieważ
tylko te wprost zostały przez Jezusa ustanowione (wedle zasady sola
scriptura). W Pismach teologów różnych wieków znajdujemy różne wyliczenia:
od dwóch (chrzest i eucharystia) aż po uznawanie za sakramenty takich gestów,
jak obmycie nóg w dzień Wielkiego Czwartku.
W
XI wieku Piotr Damiani († 1072) wymieniał 12
sakramentów. Oprócz znanych nam siedmiu, uznawano sakramenty:
–
namaszczenie
na króla,
–
dedykację
kościoła,
–
konsekrację
dziewic,
–
poświęcenie
zakonnic,
–
obmycie
nóg w Wielki Czwartek.
Inni dodawali jeszcze jałmużnę.
Gdyby sakramenty ustanowił Jezus nie sądzę, aby Kościół z nich by
zrezygnował.
Katolicka doktryna mówiąca, że jest 7 sakramentów formowała się dość
długo. Sobór Trydencki zatwierdził tę ilość
sakramentów. Ostateczne odczytywanie i formowanie sakramentów należało do
duchownych Kościoła. Sakramenty są obrzędem religijnym, kultowym.
Hugo od św. Wiktora (1096-1141), który uważał augustyńską definicję
sakramentu za zbyt szeroką, zaproponował zawężenie jej znaczenia i do
sakramentów zaliczył oprócz uznawanych obecnie również wcielenie Chrystusa,
Kościół, wodę święconą, święte rany, znak krzyża i śluby. W magisterialnych
orzeczeniach Kościoła liczba siedmiu sakramentów pojawia się w 1208 w wyznaniu
wiary skierowanym przeciw błędom Waldensów, gdzie wymienia się je wszystkie.
Wymieniono je także na Soborze Liońskim II (1274) (w Wyznaniu wiary Michała
Paleologa), a następnie Florenckim (1439). Sobory te stwierdziły, że jest
siedem sakramentów i wyliczyły je. Sobór trydencki stwierdził zaś zdecydowanie,
że jest ich „ani więcej, ani mniej jak siedem”. Takie jest więc stanowisko
teologii i wiary katolickiej.
Słowo „sakrament” ma szersze zastosowanie i opisuje jeszcze inne
zjawiska poza zastosowaniem sensu stricto. W Starym Testamencie Arka Dawida
pełniła rolę sakramentu Jahwe. Jezus Chrystus jest Sakramentem Boga
Najwyższego. Kościół Chrystusowy jest sakramentem Jezusa. Sakramentem są
stygmaty jako widzialne znaki niewidzialnych już dzisiaj ran Chrystusa.
Przyjmuje się je za pochodzenia boskiego. Filozoteizm dopuszcza również
pochodzenie stygmatów z tzw. własnego pragnienia poprzez uruchomienie w sobie
nadzwyczajnych procesów psychomechanicznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz