Łączna liczba wyświetleń

piątek, 27 grudnia 2013

Papieże, cd. 19


 
 

Papież Anastazy II (496 – 498) chciał zażegnania schizmy wschodniej i czynił to swoimi sposobami. Nie był jednak rozumiany. W Boskiej Komedii Dante Alighieri (1263–1321) umieścił papieża Anastazego II wśród heretyków w piekle. Papież stosował metody ugodowe. Czynił ustępstwa, uznawał ważność udzielonych sakramentów udzielonych przez Akacjusza I. Pojednaniu zaszkodził rzymski senator Festus, wysłannik ariańskiego króla Italii Teodoryka Wielkiego. Rzymski kler, dumny z prymatu papieża ujawnił rys nieprzejednania, które z upływem wieków stanie się drugą naturą Kościoła rzymskiego. Tymczasem Chlodwik (ok. 466–511), założyciel dynastii Merowingów przyjął katolicyzm z Rzymu, w przeciwieństwie do większości Germanów przyjmujących arianizm. Należy w tym akcie dostrzegać względy polityczne, szukania wsparcia, sojusznika, niekoniecznie militarnego.

 

          W 498 r. wybrano dwóch papieży (Wawrzyńca i Symmachusa), którzy przez trzy miesiące razem rezydowali w Rzymie. Doszło do gwałtownych walk ulicznych obu stronnictw. Odwołano się do władzy świeckiej  króla Italii Ostrogota, który był arianinem, aby rozstrzygnął spór. Teodoryk Wielki rozsądził spór na korzyść Symmachusa.

 

Papież Symmachus (498–514) musiał przez lata walczyć ze zwolennikami antypapieża Wawrzyńca. Jego protektor Teodoryk nie zawsze był jego sprzymierzeńcem i po jego stronie. Był też oskarżony o obchodzenie świąt Wielkanocy w terminie niezgodnym z tradycją. Był też obwiniany o rozwiązłość z kobietami. Dopiero po 505 r. nastąpił przełom i nastał pokój. Papież  wniósł w Rzymie wiele wspaniałych nowych kościołów 

 

Papież Hormizdas (514–523) był żonaty przed otrzymaniem święceń i miał syna Sylweriusza (późniejszy papież). Był nastawiony pokojowo. Dążył do pojednania z Kościołem wschodnim. Przeszkodą był cesarz Anastajusz I, który był monofizytą. Przez zagrożenie utraty tronu zgodził się na pojednanie z kościołem zachodnim. Zostały podpisane odpowiednie dekrety. Gdy niebezpieczeństwo utraty tronu zanikło, cesarz zaczął odchodzić od ustalonych warunków pojednania. Po jego śmierci, następca cesarz Justynian I doprowadził po 35 latach rozdziału do ugody. Oświadczenie podpisane przez biskupów wschodnich jest powszechnie znane jako formuła Hormizdasa. Sobór Watykański I włączył formułę Hormizdasa do konstytucji dogmatycznej.

          Patriarcha Konstantynopola Jan II podczas podpisywania formuły Hormizdasa dopisał zdanie, że stary i nowy Rzym (Konstantynopol) są sobie równe w godności. Papież nie wyraził na to zgody i spór o prymat Rzymu zaczął się od nowa. Król Italii Teodoryk czuł się zagrożony rozejmem ze Wschodem. Za  korespondencję z cesarzem stracił życie jeden z jego senatorów, Albinus. Boecjusz (ur. ok. 480; zm. między 524 a 526) – rzymski filozof, tłumacz Arystotelesa, teolog chrześcijański i polityk stanął w obronie Albinusa i sam został oskarżony. Zarzucano mu zacieranie dowodów winy Albinusa oraz podtrzymywanie korespondencji wyrażającej nadzieję na wolność rzymską, bez gockiego panowania; dodatkowo dodano oskarżenie o bezbożność. Wynik procesu był dla Boecjusza niekorzystny. Został osadzony w więzieniu w Pawi, gdzie napisał O pocieszeniu, jakie daje filozofia. Boecjusz został stracony najprawdopodobniej w 525. Warto przytoczyć słowa Boecjusza: połącz, jeżeli możesz, wiarę i rozum.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz