Papież Syrycjusz (384–399) został wybrany. Hieronim boleśnie przeżył porażkę. Uważał
Syrycjusza za „kompletnego durnia”. Po wyborze papieża roztropnie usunął się z Rzymu. Do tej pory biskupi Rzymu zazwyczaj nie
okazywali wyższości biskupa Rzymu na biskupami lokalnymi. Syrycjusz w pełni
przypomniał się o zwierzchnictwo i autorytet Piotrowy. Jego pisma miały suchy
styl urzędowy, język autorytarny nie podlegający dyskusji. Często stosował
nakazy i zakazy. Tytuł „papież” został zarezerwowany wyłącznie dla biskupa
Rzymu. Rok po wyborze zwołał synod w Rzymie głównie dla potwierdzenia prymatu
następny Piotra. Rygorystyczna forma papieża porządkowała wiele niejasnych
zagadnień jakie zawisły w oczekiwaniu na rozwiązanie. Np. przyjmowanie arian i
nowacjan do Kościoła miało się odbywać
przez nałożenie rąk bez udzielania powtórnego chrztu. Pontyfikat Syrycjusz
zakłóciła herezja pryscylianów, odrzucająca dziewictwo Najświętszej Maryi
Panny.
Temat dziewictwa Maryi jest stary jak historia
chrześcijaństwa. Znaczy to, że nie wszyscy godzili się na tak niezwykłą
konstrukcję teologiczną.
Pryscylianie:
Herezja powstała w IV stuleciu, związana
z Hiszpanem Pryscylianem, kaznodzieją i przez jakiś czas biskupem
Avili. Ta dualistyczna herezja wiele zapożyczyła z gnostycyzmu
i manicheizmu, a za sabelianizmem poszła w tym, że „Ojca”,
„Syna” i „Ducha Świętego” pojmowała jako wyłącznie trzy sposoby
ukazywania tej samej rzeczywistości, czyli trzy sposoby patrzenia na tego
samego Boga. Reakcja na tę herezję przyspieszyła rozwój doktryny trynitarnej,
a Hiszpania stała się pierwszym krajem katolickim, który w wyznaniu
wiary używał wyrażenia Filioque (łac. „i Syna”). W roku 386 r.
Pryscylian mimo protestów św. Marcina z Tours (zm. 397) został stracony
przez władze państwowe w Trier i tym samym stał się pierwszym
heretykiem straconym przez chrześcijańską władzę (Leksykon pojęć
teologicznych i kościelnych, Gerald O'Collins SJ, Edward G. Farrugia SJ).
Sabelianie:
W III w. Sabeliusz, teolog z Libii twierdził, iż osoby
boskie w Trójcy Świętej oznaczają jedynie trzy aspekty przejawiania się jednej
istoty najwyższej. Sabelianizm
potępił papież Kalikst I (217-222). Zwolennicy
tego poglądu, sabelianie przetrwali do IV. wieku.
Filozoteizm zbliżył się do poglądów pryscylian i
sabelianów przedstawiając Trójcę Świętą w dynamicznym oglądzie wiary, tzn. w
jednym Akcie działającym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz