Dzisiejsza technika potrafi zbudować
super komputer posiadający 100 razy więcej elementów niż ilość neuronów w
ludzkim mózgu. Pracuje z zegarem 2GHz, a więc wykonuje operacje ponad milion razy szybciej niż czynią to
neurony pracujące z częstotliwością 100 Hz. Ta przewaga techniczna nie pozwala
jednak na tak sprawne funkcjonowanie, jak to czyni ludzki mózg. Komputer działa
na podstawie opracowanych programów. Ich procedury działają na innych zasadach
niż funkcjonuje mózg. Ważny jest poziom intelektu. Mózg produkuje myśli. Umysł
ludzki ogarnia jednocześnie wiele informacji wg różnych stanów poznawczych.
Równolegle uwzględniane są wrażenia zmysłowe, odczuwane stany fizyczne,
wyobrażenia, sądy, emocje. Umysł pracuje
intencjonalnie, tzn. z założonym ukierunkowaniem na obiekt, czy treść
rozumowania. To pozwala odrzucać zbędne procesy umysłu. Umysł działa też
refleksyjnie. Ocenia na bieżąco refleksje i albo je odrzuca albo wprowadza do
dalszego rozumowania. Trzeba dodać, że na tym etapie mogą powstawać sądy
błędne, które mogą mieć wpływ na ostateczny rezultat przemyśleń. Ważne są też
stany emocjonalne. Zaangażowanie uczuciowe lub niechęć mogą wpływać na
odrzucenie rodzących się myśli. Duży wpływ ma zasób wiedzy i zakodowanych
doświadczeń (pamięć). Najczęściej pomagają one w procesie myślowym. Podsuwają
korzystne rozwiązania. Podobnie działają skojarzenia. Nawet zdarzenia odległe w
przestrzeni i czasie wpływają na proces myślenia. Na proces ten ma również
wpływ kontekst kulturowy, jak i środowiskowy. Człowiek nie jest odporny też na
iluzje, które spostrzegane są bardzo realnie, zwłaszcza u osób chorych
psychicznie, czy posiadających zaburzenia neurotyczne. Narzędziem pracy umysłu
są prawa logiki, które są wieczne i niezależne od żadnych czynników. Podczas pracy
mózgu następuje stale redukcja elementów, które nie są oczywiste. Bardzo
pomocne są elementy intuicyjne. Kobiety mają bardziej rozwinięty ten aspekt
myślenia, choć wewnętrzne intuicje
nie są źródłem wiedzy pewnej! Intelekt dopuszcza tworzenie się w umyśle nowych
pojęć (modeli konceptualnych). Człowiek dokonuje samokształcenia się. Umysł
wpływa na mózg i odwrotnie. Człowiek uczy się i staje się mądrzejszy. Rozwija
się też biologiczna substancja mózgu (pojawiają się nowe neurony). Powstają
bardziej precyzyjne połączenia neurotyczne. Człowieka nachodzą myśli nad sensem
całej rzeczywistości. Niejednokrotnie powracają myśli nad istnieniem i istotą
Boga. Mózg wkracza w obrazy abstrakcyjne. W mózgu, bez pobudzenia nerwów
czuciowych można odbierać wrażenia bólu, czy podniecenia seksualnego.
Jak
wykazałem, praca mózgu jest bardzo złożona, działająca równolegle na różnych
płaszczyznach. Na tle rozważań umysłowych kształtuje się świadomość. Jest ona
zapisywana też w części nadprzyrodzonej i stanowi o jestestwie człowieka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz