Czy Bóg posiada takie cechy ludzkie jak: empatia,
wrażliwość, smutek, radość, złość i inne? Wszystkie ludzkie przymioty mają
wymiar skończony. Bóg ma natomiast przymioty nieskończone. Różnica ta nie
pozwala na bezpośrednie kontakty rzeczywistości boskiej i ludzkiej. Nawet słowa
Boga, aby były słyszalne, muszą przejść
przez człowieka: Wielokrotnie i na różne sposoby przemawiał niegdyś Bóg do
ojców przez proroków, a
w tych ostatecznych dniach przemówił
do nas przez Syna (Hbr 1,1–2). Aby dać
świadectwo Prawdzie wysłał do ludzi Jana: Pojawił się człowiek posłany przez Boga – Jan mu było na imię (J,1,6). Na końcu pojawił się Jezus, który miał pokazać przymioty Boga
transponowane na sposób ludzki. W Jezusie można więc dopatrywać się empatii,
wrażliwości, radości i smutku Boga. Jezus jest figurą i obrazem Niewidzialnego,
Nieskończonego. W Jezusie nastąpiła antropologia Boga. Nie należy mylić
antropologii Boga z antropologią wiary. Antropologia wiary to obszar wiedzy na
temat Boga, wiary i całej rzeczywistości stworzonej z ludzkiej perspektywy.
Bóg jest inicjatorem i dawcą takich przymiotów ludziom, aby mogli stworzyć i
rozwinąć religię. Religia jest więc działalnością z zamysłu Bożego. To
platforma porozumienia się dwóch rzeczywistości. Nie jest ona imperatywem, ale
zaproszeniem.
Odbywa się ona w szczególny sposób – z poziomu serca.
Serce zaś wykorzystuje neurotyczne zdolności umysłu. Karol Herman Schelkle w
Teologii Nowego Testamentu tom. 1 s. 10 napisał: Takie opowiadanie, w którym
Bóg rozmawia z prorokiem i postępuje z nim jak przyjaciel z przyjacielem,
możemy nazwać mitem. Mądre spostrzeżenia teologa wielokrotnie wspierały
tezy filozoteistyczne, np.: Na każde słowo Pisma św. jest literalnie i
dosłownie Bożego pochodzenia. Są w nim i ludzkie, niedoskonałe słowa. Wola Boża
jest często głęboka ukryta.
Na bazie dotychczasowych badań wydaje się, że postać
Jezusa pochodzi z zamysłu Bożego. Bóg bardzo chciał zbliżyć się do człowieka.
Chciał być lepiej poznany przez wiernych i bardziej zrozumiały. Przymioty ludzkie
mają wymiar skończony, ale w Jezusie nabierają one wymiaru nieskończonego, tym
samym można używać ludzkich przymiotów do opisu Boga. Tak samo, jak można
rysować Boga w postaci Jezusa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz