Autorzy Pisma świętego w swej naiwności pisali dość otwarcie. Scena
spotkania żony Jeroboama z ociemniałym prorokiem Achiaszem jest próbą zrobienia
na niej wrażenia. Prorok Achiasz, choć ociemniały, bezbłędnie opisuje żonę i
jej przebranie. Wiedzę o niej dostarcza mu sam Bóg. Dalsze słowa proroka
ujawniają jakoby wolę Boga. Podział królestwa był Jego zamysłem. Bóg liczył na Jeroboama,
wywyższył go do roli króla, ale ten go zawiódł, dlatego poniesie karę. Trudno
uwierzyć tym słowom. W gruncie rzeczy one obrażają Boga. Przedstawiają Go jako
przegranego w Jego zamysłach i mszczącego się na wszystkich, którzy się do tego
przyczynili. Dlatego sprowadzę
nieszczęście na ród Jeroboama, gdyż wytępię z domu Jeroboama nawet chłopca,
niewolnika i wolnego w Izraelu. Tak więc usunę ślad po rodzie Jeroboama, jak
uprząta się gnój bez reszty. Kto z
należących do Jeroboama umrze w mieście, tego będą żarły psy, a tego, kto umrze
w polu, będą żarły powietrzne ptaki, gdyż tak rzekł Pan (1 Krl
14,10–11).
Prawdą jest, że królestwo północne zostało zagrożone przez narody
północne i pierwsze padną ich łupem. Poza tym, odsunięcie się od centrum
religijnego jaką była Jerozolima powodowało, w konkurencji do ciągłej żywej
wiary do Aszery, osłabienie czystej wiary hebrajczyków. Autor Księgi sugeruje,
że walki rodowe o władze były karą pochodzącą od Boga: Pan skierował następujące słowo przeciw Baszy do Jehu, syna
Chananiego: «Za to, że podniosłem cię z
prochu i uczyniłem cię wodzem mego ludu izraelskiego, ty poszedłeś drogą
Jeroboama, a przez to doprowadziłeś do grzechu mój lud izraelski, aby Mnie
obrażać ich grzechami! Oto więc Ja usunę potomstwo Baszy i potomstwo
jego rodu oraz postąpię z jego rodem, jak z rodem Jeroboama, syn Nebata. Zmarłego
z rodu Baszy w mieście będą żarły psy, zmarłego zaś w polu będą żarły ptaki
powietrzne» (1 Krl 16,1–4). W królestwie północnym źle się działo.
Kolejni wodzowie nie byli godnymi królami; Nadab (909–908), Basza (908–885),
Eli (885–884), Zimri (884), Omri (884–873), Achab (873–853 czynili to, co złe w oczach Pana (2
Krl 15,26; 34,...; 16,25,30, ...) . Król Achab stał się już królem całkowicie
pogańskim.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz