Wnikliwa lektura Pisma świętego pozwala dojrzeć w nim nie tylko autorów
żydowskich, ale i tradycję egipską, czy orientalną. Babiloński motyw stworzenia
sięga połowy drugiego tysiąclecie przed Chr.
Opowiada on o walce Marduka z Tiamat. Marduk rozciął potwora morskiego
Tiamat i z dwu jego części stworzył niebo i ziemię (wg tekstów ugaryckich).
Ślady tego mitu można rozpoznać w
Księdze Rodzaju 1,2: Ziemia zaś była bezładem i pustkowiem (Rdz 1,2),
gdzie opisane jest, że Bóg przy stworzeniu świata pokonał moce chaosu. Podobnie: Ty ujarzmiłeś morze swą potęgą, skruszyłeś
głowy smoków na morzu. Ty zmiażdżyłeś łby Lewiatana, wydałeś go na żer potworom
morskim (Ps 74,13–14). Bóg stwarzając świat ochrania go od złych
mocy: Jak szatą okryłeś ją Wielką Otchłania, stanęły
wody ponad górami. Musiały uciekać wobec Twej groźby, na głos Twego grzmotu
popadły w przerażenie (Ps 104,6–7). Złe moce zostały zamknięte
Bramą: Kto bramą
zamknął morze, gdy wyszło z łona wzburzone,... (Hi 38,8) i Bóg
postawił przy nich straż: Czy jestem morzem lub smokiem głębiny, żeś straże przy mnie
postawił? (Hi 7,12).
W
Księdze Rodzaju napisano, że Bóg oddzielił ląd od wody (Rdz 1,9n). Ten opis ma
swoje powiązanie z mitami ugaryckimi, w których Pan ujarzmił pyszne morze,
poskromił jego wzdęte bałwany. Echa tych słów można odnaleźć w Księdze Izajasza
w mowie poezji dawnych walk Boga przeciw mocom historii: W ów dzień Pan ukarze swym mieczem twardym, wielkim i
mocnym, Lewiatana, węża
płochliwego, Lewiatana, węża
krętego; zabije też potwora morskiego (Iz 27,1); Przebudź się,
przebudź! Przyoblecz się w moc,
o ramię Pańskie! Przebudź się, jak za dni minionych, w czasie zamierzchłych pokoleń. Czyżeś nie Ty poćwiartowało Rahaba, przebiło Smoka? (Iz 51,9), czy w Księdze Ezechiela: Powiedz: Tak mówi Pan Bóg: Oto Ja jestem przeciwko tobie, faraonie, królu egipski, wielki krokodylu, rozciągnięty wśród swoich rzek, który mawiałeś: "Moje są rzeki, ja je uczyniłem" ( Ez 29,3; 32,2).
o ramię Pańskie! Przebudź się, jak za dni minionych, w czasie zamierzchłych pokoleń. Czyżeś nie Ty poćwiartowało Rahaba, przebiło Smoka? (Iz 51,9), czy w Księdze Ezechiela: Powiedz: Tak mówi Pan Bóg: Oto Ja jestem przeciwko tobie, faraonie, królu egipski, wielki krokodylu, rozciągnięty wśród swoich rzek, który mawiałeś: "Moje są rzeki, ja je uczyniłem" ( Ez 29,3; 32,2).
Czytając Pismo święte należy analizować niemal każdą perykopę, bo każda
skądś pochodzi, coś oznacza, o czymś mówi. W Biblii nie ma słów zbędnych,
chyba, że są pochodzenia obcego, wstawką tłumaczy itp. Przed nowymi pokoleniami
stoi jeszcze inne zadanie – odczytywanie prawdy biblijnej wobec aktualnej
wiedzy. Nauka w niczym nie może zaburzyć wiary w istnienie Stwórcy świata. Może
jedynie pomóc lepiej zrozumieć Jego potęgę, moc i piękno cudownych dzieł
Bożych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz