Używając prostego ludzkiego, można powiedzieć, że Bóg nie ma okazji
mylić się. Jego działania dotykają jedynie materii ducha. Podpowiada dobre
rozwiązania i daje słuszne rady (głos słyszany w sumieniu). Jeżeli decyduje się
na cuda fizykalne, to nie mogą one zakłócać woli żadnego człowieka.
Paradoksalnie, ale Pismo święte w wielu miejscach Boga obraża. Ukazuje Go karykaturalnie. Dla ateistów do łakomy
kąsek, aby wyśmiewać się z naszej religii.
Królestwo
wewnętrznie skłócone pustoszeje (Mt 12,25; Łk 11,17). Roboam w
okrojonym państwie stał się słabszy i łatwym łupem dla nieprzyjaciół. Na kraj
najechał król Egiptu Szeszonk I, władca z XXII dynastii libijskiej (panował ok.
946–925). Pismo święte suponuje, że
była to kara Boga za wszelkie obrzydliwości i nierząd sakralny. Kolejne
nadużycie. Wróg splądrował świątynie Pańską, zbudowaną przez Salomona i zabrał
kosztowności (też złote tarcze) z pałacu królewskiego. Jerozolima
została doszczętnie ograbiona. Wydanie Egipcjanom skarbów uratowało miasto
przed zniszczeniem, a mieszkańców przed śmiercią. Później odtworzono tarcze, ale
już w brązie. Po śmierci Roboama, jego miejsce zajął jego syn Abijjam
(914–911). Postępowanie Abijjama było równie grzeszne jak ojca. Autor Księgi
tłumaczy, że tylko ze wzgląd na Dawida Bóg uchronił Jerozolimę przed
zniszczeniem i zachował jego ród. Tym razem rola Boga była łaskawa.
Kolejnym władcą królestwa Dawidowego został syn Abijjama
Asa (911–870). Jak podaje autor: Asa
czynił to, co jest słuszne w oczach Pana, tak jak jego przodek Dawid, gdyż kazał wysiedlić z kraju uprawiających nierząd sakralny i usunął wszelkie bożki, które zrobili jego przodkowie. A nawet swą matkę Maakę pozbawił godności królowej-matki za
to, że sporządziła bożka ku czci Aszery. Ponadto Asa ściął i spalił
tego bożka przy potoku Cedron. Ale nie usunięto wyżyn. Jednak serce Asy w ciągu całego życia
jego było szczere wobec Pana. Złożył on w świątyni Pańskiej sprzęty
poświęcone na ofiarę przez swego ojca i przez siebie, srebro i złoto oraz
naczynia. (1 Krl 15,11–15). Jak widać, likwidacja nierządu sakralnego nie
była tak prosta. Podobnie mocno była jeszcze zakorzeniona wiara przodków
(Aszery).
Ponieważ królestwo północne umacniało się i odgradzało od
Judy król Asa sprzymierzył się z królem Aramu Ben-Hadadem. Ten manewr
polityczny był skuteczny. Król Izraela Basza odstąpił od fortyfikacji, a nawet
poniósł miejscowe klęski.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz