Łączna liczba wyświetleń

piątek, 26 maja 2017

Mister Tompkins w krainie czarów


        Aby zrozumieć współczesną fizykę polecam książkę Mr Tompkins explorer the atom George Gamowow, Cambridge , England of the University Press, 1953 w tłumaczeniu Barbary Wojtowicz-Natanson i Ludwika Natanson: Mister Tompkins w krainie czarów Geoge Gamow. wyd. PWN. Można ją wypożyczyć w bibliotekach miejskich.
         Jak pisałem, klasyczny sposób   pojmowania fizyki skończył się. Chcąc nadążyć za współczesnością trzeba zmienić radykalnie sposób myślenia. Bez tego nie zrozumie się iluminarzy współczesnej nauki.
        Bohaterem książki jest poczciwy pracownik banku, który w snach jawi się mu się świat, w którym zmienione są stałe fizyczne, tak że zjawiska relatywne i kwantowe prezentowane są w wysokim kontrakście. Bohaterem jest przenoszony w snach bohater do takich światów, gdzie zjawiska normalnie niedostępne naszym zmysłom występują w tak wielkiej przesadzie, że mogą być dostrzeżone jako zwykłe wydarzenia życiowe (Przedmowa G.Gamow).    Autorem jest amerykański fizyk jądrowy i kosmolog pochodzenia rosyjskiego żyjący w latach 1904 – 1968). 
           Treść jest bardzo ciekawa, ilustrowana jest pouczającymi obrazkami. Kto nauczy się rozumieć teorie względności, która jest opisem rzeczywistości (w pewnych okolicznościach) może tym samym sposobem spojrzy na teologie.  Ona też jest pełna zadziwiających zdarzeń z pogranicza racjonalności i mistycyzmu. Prawda duchowa uzupełnia prawdę fizykalną i odwrotnie, jakkolwiek obie te dziedziny są całkowicie  autonomiczne. Każda dotyczy innego aspektu rzeczywistości.
          Autor tłumaczy także pojęcia matematyczne, które dla przeciętnego czytelnika są całkowicie niestrawne: Hamiltonian to jest wyrażenie matematyczne opisujące oddziaływania kwantowe między dwoma ciałami (s. 54).
          Im bardzie rozumie się prawa przyrody, tym lepiej przyswaja się wiedzę teologiczną. Bardziej rozumie i podziwia się zamysły Boga. Nie odstępuje od nas podziw dla Stwórcy. Narasta pragnienie zbliżenia się Niego. Tomasz Mu odpowiedział: Pan mójBóg mój! (J 20,28).
          Ze względu na konieczność zmiany myślenia pozycja ta powinna stać się literaturą obowiązującą w szkołach średnich. W żartobliwy sposób przedstawia m.in. teorię względności, pobudza do  twórczego myślenia. Dla młodzieży idealny bodziec dydaktyczny.
         A tak przy okazji. Ci którzy decydują o obowiązującej literaturze w szkołach powinni brać pod uwagę, co dana pozycja wnosi (jakie wartości) do rozwoju młodego człowiecza. Nie mogą to być pozycje z klucza, ale przeanalizowane treści przez grono specjalistów. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz