Scholastyka
była metodą poszukującą. Ograniczała się do Pisma świętego i pism Ojców
Kościoła. Ograniczona była brakiem naukowych odkryć, ale ukazywała możliwości
rozumu ludzkiego w rozważaniach intelektualnych. Dla filozoteizmu była
przykładem porządkowania myśli (podobnie jak sofistyka), porządku wydawniczego.
Odrodzenie było okresem wulkanicznego
wylewu odkryć geograficznym. Doznania osobiste miały wyraźny wpływ na wynik
badań. Religijność powszechna przeszła na indywidualizm doznań. Obrazuje to
architektura. Strzelistość w gotyku symbolizuje uniesione ramiona ku Bogu.
Wewnętrzne przeżycia Marcina Lutra (1483 – 1546) doprowadziły do sprzeciwu
stanu rzeczy. Bunt zrodził się w duszy człowieka pobożnego. Marcin Luter był
przykładem człowieka odważnego, który nie bał się przekazać swoi racji. Luter przeciwstawił się molochowi, jaki
reprezentował ówczesny Kościół. Zwalczał jego uchybienia i nadużycia, chciał go
naprawić, zniszczyć zło w zarodku. Potępiał praktykę sprzedaży odpustów, w
których odrzucał możliwość kupienia łaski Bożej. Kościół anglikański zalicza
Lutra do grona świętych. Odrzucał spowiedź i rozgrzeszenie, stawiając jednostkę
bezpośrednio w obliczu Boga, zaprzeczając pośredniczącej roli Kościoła.
Filozoteizm zaakceptował stanowisko protestantów. Spowiedź uznał, za zdarzenie
niesmaczne. Zachowuje jednak aprobatę spowiedzi dla tych, którą ja potrzebują
do odnowy sumienia. Tu filozoteizm zachował większą tolerancję. Szanuje siłę
tradycji i ludzkie przyzwyczajenia. Sam stoi za zachowaniem postu piątkowego,
ale podporządkuje się stanowisku Kościoła. Dużo zależy od indywidualnego
podejścia do tej kwestii. Argumentacja na "nie" nie przekonuje, ale
rozumie pomysłodawców takiej strategii.
Luter uznawał, że człowiek może
zajmować (ułaskawiać) stanowisko wg tych grzechów, który jest ich autorem.
Grzechy określone przez Boga pozostają w kwestii Boga. To Bóg rozstrzygnie ile
winy było w ludzkich działaniach.
Giovanni Pico della Mirandola
(1463–1494), wybitny przedstawiciel włoskiego Odrodzenia podejmował dialog na
temat czym jest człowiek. Według niego, człowiek nie został stworzony jako coś,
ale powołany do tego, aby sam siebie tworzył. W swoich pracach przedstawia
człowieka jako istotę autonomiczną, niezależną od Boga: każdy jest kowalem
swojego losu. Filozoteizm mówi podobnie z jednym zastrzeżeniem. Bóg powołał
człowieka do wielkiej godności. Dając mu wolność wystawił go na wielką próbę.
Człowiek nie tylko ma modernizować świat, ale sam siebie doskonalić. Mirandola
miał rację. Człowiek sam siebie tworzy. Trudno jednak przyznać mu rację, że
człowiek jest istotą autonomiczną. Wszystko co się dzieje w przestrzeni Bożej
opatrzności jest z nim integralnie związane.
Niccolo di Bernardo dei Machiavelli (1469–1527), prawnik, filozof, pisarz
społeczny i polityczny, historyk i dyplomata florencki, jedna z postaci
włoskiego Odrodzenia. Uważał, że polityka – będąc pewną „sztuką” – nie podlega
ocenom moralnym. Od jego nazwiska powstał termin „makiawelizm”. Władca powinien
postępować według rozumnej oceny sytuacji państwa, racją stanu, a nie zasadami
moralnymi. Prawdą jest, że inne decyzje podejmuje władca, a inne pojedynczy
człowiek. Władza jednak nie może być zwolniona z zasad moralnych, które
porządkują świat.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz