AS. Einstein mówił, że Bóg jest wyrafinowany, a nie jest
złośliwy. Posłużył się wyższą skomplikowaną matematyką, którą można jednak
uprościć. Bogu przypisuje się, że zawiera prawdy oczywiste jak: 2 + 2 = 4. Św.
Augustyn twierdził, że pojęcia matematyczne były zawsze u Boga.
Podobnie jak teoria względności wymaga całkowicie zmiany
opisu zdarzeń fizykalnych, tak Świat w
oglądzie dynamicznym wymaga zmiany podejścia teologicznego.
Przy dynamicznym opisie Świata i Boga nie należy szukać
początku Świata
w zdarzeniach fizykalnych, w tym
szukanie punktu osobliwego[1],
ale szeroko pojętych relacji między zdarzeniami. Pierwsze słowa Ewangelii Jana
podpowiadają, że za aktem sprawczym kryje się Logos (J 1,1), a więc Słowo, które samo stanowi rozumny czynnik
sprawczy. Pan jest Stwórcą wszystkiego. Pan to sprawił i jest cudem w oczach naszych (Mk 12,11). Wszystko co istnieje nosi Jego ślady. Wszystko
jest ze sobą w jakieś relacji. Pan zaś jest Duchem, a gdzie jest Duch Pański - tam
wolność (2 Kor 3,17) Sensu istnienia należy szukać w działaniu
stwórczym, które ciągle trwa. Bóg nie zamknął przed człowiekiem theatrum świata
nadprzyrodzonego, ale wymaga on nas nowej iluminacji. W Logosie powinno się
szukać wytłumaczenia ładu (kosmosu) wszechświata. Jam jest Alfa i Omega, mówi
Pan Bóg,
Który jest,
Który był i Który przychodzi, Wszechmogący (Ap 1,8).
Logos jest terminem
oznaczającym wewnętrzną racjonalność i uporządkowanie czegoś: świata, duszy
ludzkiej, wypowiedzi, argumentu. W filozofii chrześcijańskiej bywa utożsamiany
z wypowiedzianym przez Boga Słowem, z którego wywodzi się świat. Religia nosi
znamiona racjonalności. Za tym kryje się mądrość i autorytet Boga.
Logos mówi o prawdziwości
- poprzez prawa myślenia, poznania i mówienia - jest przedmiotem właściwym
logiki. Jest przedmiotem fizyki
(rozumianej w sensie pierwotnym, przedsokratycznym, jako nauka o physis);
wreszcie jest zasadą kierującą do celu, określa sens każdej rzeczy, a zatem
także cel i powinności człowieka. Jest przedmiotem etyki.
Fizyka wskazuje, że Świat jest statystycznie jednorodny. Nie
ma w nich chaosu. Teologia potwierdza kto jest tego przyczyną (kosmosu).
W myśli stoickiej: "Logos
nie zatrzymuje się na poznaniu, lecz ma w sobie również impuls do działania.
[...] Według Zenona [...] logos rządzi zarówno w Kosmosie, jak i w
człowieku oraz dostarcza nam klucza do uchwycenia nie tylko znaczenia świata,
lecz także naszej duchowej egzystencji, jak również do poznania naszego
rzeczywistego przeznaczenia.
[1] W oglądzie dotychczasowym w punkcie osobliwym załamuje się struktura
czasoprzestrzenii, bo pole grawitacyjne jest zbyt duże i sugeruje jego kwantowy
charakter. Natura tego zdarzenia nie
jest znana. Powstałą dziurę w wiedzy
nie godzi się upychać Bogiem. W sukurs przychodzi dynamiczna teoria
wszechświata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz