W Księdze Rodzaju umieszczono dwa opisy powołania
człowieka do życia. Najpierw wprowadzono opis wg tradycji młodszej kapłańskiej
zredagowanej w V w przed Ch., a potem starszej tradycji jahwistycznej z X w.
Przed Chr.
Wg tradycji kapłańskiej
"A wreszcie rzekł Bóg:
«Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam. Niech panuje nad rybami
morskimi, nad ptactwem powietrznym, nad bydłem, nad ziemią i nad wszystkimi
zwierzętami pełzającymi po ziemi!»
Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył: stworzył mężczyznę i niewiastę. Po czym Bóg im błogosławił, mówiąc do nich: «Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną; abyście panowali nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi». I rzekł Bóg: «Oto wam daję wszelką roślinę przynoszącą ziarno po całej ziemi i wszelkie drzewo, którego owoc ma w sobie nasienie: dla was będą one pokarmem. A dla wszelkiego zwierzęcia polnego i dla wszelkiego ptactwa w powietrzu, i dla wszystkiego, co się porusza po ziemi i ma w sobie pierwiastek życia, będzie pokarmem wszelka trawa zielona». I stało się tak. A Bóg widział, że wszystko, co uczynił, było bardzo dobre. I tak upłynął wieczór i poranek - dzień szósty" (Rdz 1,26–31).
Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył: stworzył mężczyznę i niewiastę. Po czym Bóg im błogosławił, mówiąc do nich: «Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną; abyście panowali nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi». I rzekł Bóg: «Oto wam daję wszelką roślinę przynoszącą ziarno po całej ziemi i wszelkie drzewo, którego owoc ma w sobie nasienie: dla was będą one pokarmem. A dla wszelkiego zwierzęcia polnego i dla wszelkiego ptactwa w powietrzu, i dla wszystkiego, co się porusza po ziemi i ma w sobie pierwiastek życia, będzie pokarmem wszelka trawa zielona». I stało się tak. A Bóg widział, że wszystko, co uczynił, było bardzo dobre. I tak upłynął wieczór i poranek - dzień szósty" (Rdz 1,26–31).
Wg tradycji jahwistycznej
"Gdy Pan Bóg uczynił
ziemię i niebo, nie było jeszcze żadnego krzewu polnego na ziemi, ani żadna
trawa polna jeszcze nie wzeszła - bo Pan Bóg nie zsyłał deszczu na ziemię i nie
było człowieka, który by uprawiał ziemię i rów kopał w ziemi, aby w ten sposób
nawadniać całą powierzchnię gleby - wtedy to Pan Bóg ulepił człowieka z prochu
ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia, wskutek czego stał się człowiek
istotą żywą." (Rdz 2,4–7).
Proszę zwrócić uwagę, że końcowy redaktor umieścił najpierw
tradycję młodszą, bardziej rozbudowaną. Druga jest lakoniczna: Pan Bóg
ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia,
wskutek czego stał się człowiek istotą żywą" (tamze). Ten fakt
świadczy, że redaktorzy mieli tendencję do rozbudowy tekstu i wprowadzania do
niego własnych koncepcji. Redaktorzy pozostawili opis starszy hahwistyczny, bo
był bardzo dobrym uzupełnieniem opisu młodszego. Nie są one ze sobą sprzeczne.
Oba opisy są komplementarne i wnoszą do tekstu odczytane prawdy.
Pierwszy opis jest bardziej teologiczny, dogmatyczny. Zaakcentowane
jest podobieństwo człowieka do Stwórcy. Bóg błogosławi, czyli uświęca własne
stworzenie, nadając mu rangę przyszłego dziedzica. Drugi opis sprowadza
człowieka do bytu stworzonego z materii.
Istnieją dwa główne twierdzenia dotyczące sprzeczności
pomiędzy rozdziałem 1 a 2 z Księgi Rodzaju. Drugi odnosi się do życia roślin.
Księga Rodzaju opisuje jak Bóg tworzy roślinność trzeciego dnia: «Niechaj
ziemia wyda rośliny zielone: trawy dające nasiona, drzewa owocowe rodzące na
ziemi według swego gatunku owoce, w których są nasiona» (Rdz 1,11), a w 2.5
stwierdza, że zanim stworzony został człowiek: "nie było jeszcze
żadnego krzewu polnego na ziemi, ani żadna trawa polna jeszcze nie wzeszła - bo
Pan Bóg nie zsyłał deszczu na ziemię i nie było człowieka, który by uprawiał
ziemię" (Rdz 2,5). Zatem, o co chodzi? Czy Bóg stworzył roślinność
trzeciego dnia zanim stworzył człowieka (Rdz 1), czy po tym jak stworzył
człowieka (Rdz 2)? Hebrajskie wyrazy użyte w odniesieniu do „roślinności” w
tych dwóch fragmentach są inne. Księga Rodzaju 1.11 używa terminu, który odnosi
się do roślinności jako takiej. Natomiast Księga Rodzaju 2.5 używa
dokładniejszego terminu, który odnosi się do roślinności wymagającej uprawy,
np. pielęgnacji ze strony człowieka, ogrodnika. Fragmenty te nie są ze sobą
sprzeczne. Rdz 1.11 opisuje Boga tworzącego roślinność, a Rdz 2.5 mówi o Bogu
sprawiającym, że roślinność „nieuprawna” wzrastała dopiero potem jak został
stworzony człowiek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz