Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 22 października 2017

Potop zwiastunem katastrofy kosmicznej


          O potopie, wielkiej powodzi istnieje wiele informacji pochodzących z całego Świata. W Europie znane są następujące podania o potopie: arkadyjskie, celtyckie, Cyganów transylwańskich, germańskie, rosyjskie, rzymskie, samotrackie i walijskie.  W kulturze azjatyckiej wyróżnia się wersja sumeryjska, wersja z Eposu o Atra-hasisie, czy też wersja z Eposu o Gilgameszu, czy Berossosa. Istnieją przekazy pochodzące z Indii, z Filipin, z Wietnamu (od ludu Miao), z Chin, z Afryki i oby Ameryk. Różnią się one od siebie, ale mają i elementy wspólne. W Biblii, w opisie potopu  zachodzą na siebie dwie tradycje: jahwistyczna 6.5 – 8,22 i kapłańska 6,9 – 9,17.
           Ilość przekazów świadczy, że było coś na rzeczy.  Jednak teoria, że potom obejmował całą ziemię nie obroniła się. Nauka dysponuje dziś dokładnymi badaniami biologicznymi (rozmieszczenie i ewolucja gatunków) i geologicznymi, aby uznać teorie za fałszywą. Dawniej osady polodowcowe uważano za ślad biblijnego potopu, dlatego plejstocen nazywano Dyluwium. W chwili obecnej reacjoniści są grupą, która najsilniej wspiera pogląd o potopie ogólnoświatowym.
           Różne opisy potopu w samej  Biblii świadczą, że wiedza ta zdobywana była w różnych okresach dziejowych, na zasadzie, że coś w trawie piszczy. Sama puenta ma wydźwiek teologiczny i wykorzystanie pogłosek było dla Księgi przydatne.
           Nauka Kościoła tłumaczy rozbieżność tak. We fragmencie: "Z każdego gatunku ptactwa, bydła i zwierząt pełzających po ziemi po parze" (Rdz 6,20), a innym: "Z wszelkich zwierząt czystych weź z sobą siedem samców i siedem samic, ze zwierząt zaś nieczystych po jednej parze: samca i samicę; również i z ptactwa - po siedem samców i po siedem samic, aby w ten sposób zachować ich potomstwo dla całej ziemi" (Rdz 7,2). Według niektórych tłumaczeń można także zrozumieć, że po siedem zwierząt każdego rodzaju, w tym samce i samice.
podobnie po siedem ptaków każdego rodzaju i każdej płci (znów - być może po 7 każdego rodzaju, w tym samce i samice) po parze nieczystych. Być może różnica co do ilości zwierząt wziętych przez Noego wynika z tego, iż według relacji jednego z autorów Biblii człowiek na tym etapie żywił się wyłącznie roślinami (Rdz 1:29), stąd Noemu wystarczyło po parze każdego zwierzęcia. Drugi zaś autor wziął pod uwagę to, że rodzina Noego będzie zjadała zwierzęta czyste i w jego wersji Noe bierze po 14 (ewentualnie 7) zwierząt czystych. Jednak ten autor, w relacji którego Noe bierze po parze wszystkich zwierząt, również zna podział na zwierzęta czyste i nieczyste, o czym świadczy Księga Rodzaju 7,8-9. Noe składa Jahwe ofiarę całopalną, zaś Jahwe obiecuje sobie w sercu, iż już nigdy nie ukarze ziemi potopem (źródło jahwistyczne); Bóg wygłasza ważne przemówienie, w którym m.in. przeznacza mięso zwierząt na żywność człowieka (wcześniej u tego autora człowiek żywił się roślinami) i zawiera z Noem przymierze (źródło kapłańskie).
          Interpretacja, która nie zakłada sprzeczności w tekście biblijnym polega na tym, że werset 6:19 uważa się jako opis sposobu, w jaki zwierzęta mają wchodzić do Arki. 7:2-3 opisuje natomiast liczbę zwierząt, jakie do arki wprowadził Noe. Jest ona uznawana głównie przez denominacje protestanckie, przede wszystkim ewangeliczne.
          Być może potop jest odległą w czasie informacją o wielkiej katastrofie jaka się zdarzyła w przeszłości. Przez wieki została ona dopasowana do regionalnych powodzi. Nabrała też wymiaru teologicznego. W powodzi uczestniczy woda jako czynnik dający życie. Woda jest również elementem groźnym, karzącym. Żywioł i  jego pokonanie stało się motywem obrazowania Bożego działania. Potop jest przestrogą przed katastrofą, która może się zdarzyć w przyszłości. Od czasu do czasu pojawiają sie niepokojące wieści o zbliżających się do Ziemi wielkich bloków skalnych, bolidach, które mogą spaść na Ziemię wywołując niebotyczną katastrofę. Nauka przygotowuje się na taka okoliczność. Broń jądrowa czeka w pogotowiu na rozbicie intruzów. Trzeba być jednak przygotowany na takie niespodzianki i w gotowści duchowej stawić czoło wyzwaniom.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz