–
Zakończyłeś
sympatycznie, dając nadzieję na przyszłość. Czy możesz powiedzieć coś więcej o
potopie?
–
Historia potopu odnosi się do czasów bardzo odległych i pochodzi zarówno z terenów
Bliskiego Wschodu, jak też z Indii, a nawet Oceanii i Meksyku (tekst szumerycki
z Nippur, fragment epopei o Ea i Atrahasis, opowiadanie Berossusa oraz epos
babiloński o Gilgameszu). Istnieje ok. 68 (według innych źródeł 230) opisów o
potopie (według źródeł pozabiblijnych).
Historyczność potopu na razie nie została naukowo udowodniona. Do dnia dzisiejszego nie znaleziono śladów
potopu, który by objął całą Mezopotamię. Nie należy też poszukiwać arki na
górze Ararat, jak mówi Biblia: arka osiadła na górze Ararat (Rdz 8,4). Historia
o potopie została zapożyczona przez hagiografów do ukazania skutków złego
postępowania człowieka. Do opowieści wprowadzono słowa Boga słyszane pod
natchnieniem. Były one głosem ostrzeżenia przed grzechem: Postanowiłem położyć kres istnieniu wszystkich ludzi, bo
ziemia jest pełna wykroczeń przeciw mnie; zatem zniszczę ich wraz z ziemią (Rdz 6,13). Słowa te należy odczytywać nie
jako odwet Boga za czyny ludzkie, ale nieuniknione skutki ludzkiej nieprawości. Z
drugiej zaś strony miłosierdzie Boże okazane Noemu wlewa otuchę w serca ludzi
uczciwych. Nakazuje Noemu uchronić zwierzęta na dalsze pokolenia: aby w ten sposób zachować ich potomstwo dla całej ziemi (Rdz 7,3). Po potopie Noe zbudował ołtarz dla Pana (Rdz
8,20). Pisarze chcieli pokazać konieczność sprawowania kultu (szczególne
znaczenie miało to dla wygnańców w Babilonie, którzy na długie lata stracili
świątynię). Bogu należy składać hołd. On jest nam bliski. Karze (według
hagiografów), ale i wynagradza. Bóg zawiera z człowiekiem nowe Przymierze.
Zezwala na spożywanie mięsa, o ile wytoczono zeń krew: Wszystko, co się porusza i żyje, jest
przeznaczone dla was na pokarm (Rdz
9,3). Zakazuje odbierania życia jedynie człowiekowi. Wszystko to jest tekstem natchnionym, nałożonym na opowieść o
potopie. Jak opowieść o potopie, póki co, jest legendą, tak treść na nią
nałożona stanowi słowo Boże. Opowieść ta przypomina o Bogu i Jego
oczekiwaniach. Jest ona krzepiąca dla ludzi. Jest nadzieją, że Bóg choć karzący
(według hagiografów), jest miłosierny dla ludzi. Poprzez prace hagiografów, Bóg
się przypomina. Daje znać, że istnieje. Jest ciągle aktualny i aktywny. Na
podłożu mitu, Bóg objawia swoją obecność. Należy więc sądzić, że jest zgoda
Boga na taką formę przesłania. Przymierze nawet zmyślone w treści, staje się
przymierzem faktycznym w momencie pisania tej treści (na podstawie natchnienia
Bożego). Św. Hieronim pisał: Wiele w
Piśmie świętym powiedziano wedle widzenia i rozumienia ludzi, którzy żyli w
czasie jego powstania, a nie wedle rzeczywistego stanu rzeczy (Migne PL 25,
888 C). Tęcza jest symbolem Przymierza (Bożej życzliwości) Boga z człowiekiem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz