–
Pierwsze
słowa historii żydowskiej już wciągają. Co było dalej?
–
Nie
mogę tutaj przepisywać Księgi Rodzaju. W niej znajdziesz dalsze losy Abrama i
jego rodziny. Faktycznie, historia jest wciągająca. Ja ograniczę się jedynie do
niezbędnych faktów. Abraham, siłą rzeczy stał się patriarchą narodu,
założycielem nowej religii. Jego życie będzie ukazane w przestrzeni Bożej
Opatrzności i Przymierza z Bogiem. Na tym przykładzie powstała niezwykła
konstrukcja Pisma świętego. Historia narodu w oparciu o Boga. Teraz prawie w
każdej księdze będzie uczestniczył Bóg, który komunikuje się z narodem.
Natchnieni pisarze będą to opisywali. Tym sposobem będą odczytywane zamysły
Boga. Treść historyczna nabierze charakteru teologicznego.
–
Czy
przekaz biblijny jest prawdziwy?
–
Zanim
wszystko zostało opisane i spisane, do głosu doszły inne partykularne ludzkie
interesy. Ważne było utrzymanie dyscypliny w narodzie. Boga ukazywano na wzór
cesarza, który ma władzę, który wynagradza i karze. Do prawa żydowskiego
zapożyczono całe fragmenty praw z innych plemion (np. elementy prawa
Hammurabiego). Pismo święte pisze o zaistniałych zdarzeniach, ale one same są
bardziej konceptualne niż prawdziwe. Bardzo ciekawe są odczytane zamysły Boga.
Oczywiście chodzi o te, które zasługują na uwagę i mają znamiona prawdy.
Nieprawdą natomiast jest np., że Bóg zamierza kogokolwiek karać. Nie jest też
władcą w ludzkim rozumieniu. On jest Ojcem, który wypuścił swoje dzieci w
świat, aby kontynuowali Jego dzieło w przeobrażaniu świata. Nie wtrąca się
fizycznie, bo nie może. Dał człowiekowi wolną wolę, aby sam czynił sobie ziemie
poddaną.
–
Widać
z tego, że Żydzi zniekształcili prawdziwy obraz Boga.
–
Na
to wygląda. Być może był to powód, dla którego Bóg zamierzył odnowić Przymierze
z ludźmi, ale na innych i prawdziwych relacjach.
–
Dostrzegam
w tym historyczną zmienność relacji z Bogiem?
–
Słusznie.
Świat okazuje się bardzo dynamiczny i zmienny. Nie do końca wszystko zostało
zdeterminowane. To jest niezwykle frapujące i ciekawe. Losy świata zależą od
człowieka. Wszelkie proroctwa są tylko pewną zapowiedzią przyszłych losów, ale
nie są pewne. Bardzo dobrze obrazuje tę prawdę w Pś rozmowa Abrahama z Bogiem:
Bóg mówi do Abrahama: bo teraz wiem, że boisz się Boga (Rdz 22,2).
Można odczytać, że przed chwilą nie miał tej wiedzy. Mamy tu obraz Boga, który
nie wszystko wie. I dobrze. Takie rozumowanie jest bardzo ludzkie. Odchodzimy
od czarodzieja, który wszystko wie. Warto jednak zapamiętać, że jeżeli nawet
Bóg czegoś nie wie, to nie znaczy, że nie może bezbłędnie przypuszczać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz