Łączna liczba wyświetleń

sobota, 10 sierpnia 2013

Katecheza młodych cz.9.

       Czy każdy chrześcijanin powinien przeczytać Pismo święte?
       Zasadniczo tak, ale trzeba też wiedzieć, że aby właściwie odebrać przesłanie Pisma świętego trzeba być do tego przygotowanym.
       Dlaczego?
       Pismo święte ma swoistą redakcję. W różnych gatunkach literackich ukryte są myśli teologiczne. Przy tym używane są metafory, przenośnie, hiperbole, antycypacje i wiele innych narzędzi literackich. Większość osób biblijnych są literackimi typami Boga, Jezusa i innych nowotestamentowych postaci. Aby się w tym wszystkim połapać trzeba być do tego  przygotowanym.
       Co należy wiedzieć, aby zrozumieć Stary Testament?
       Oj, bardzo wiele. Przede wszystkim trzeba orientować się w historii narodu żydowskiego, na tle historii Wschodu i Zachodu. Bardzo ważna jest znajomość mentalności i zwyczajów tego specyficznego narodu. Dobrze jest już znać Nowy Testament, aby można było odczytywać Stary Testament względem Nowego. Odwrotnie, ważna jest znajomość historii proroków. Dobrze jest znać podłoże literackie, potrzeby religijne. Trzeba też orientować się w jakich czasach historycznych, i w jakich uwarunkowaniach politycznych pisane były różne księgi. Po za tym ostateczna redakcja kompilowała różne księgi, na nowo interpretując niektóre fakty. Nie należy łudzić się. Bez powyższej wiedzy Stary Testament będzie odczytany błędnie, opacznie.
       Jak przygotować się do czytania Pisma świętego?
       Trzeba zdobyć wiedzę podstawową. Idealnym miejscem jest katechetyka kościelna. Niestety jej program jest bardziej nastawiony na przekaz już owoców opracowanej teologii. Katechetyka nie daje bazy naukowej, na której można by było samemu podążyć w odczytywanie tego wspaniałego dzieła.
       Dziadku, czy mogę liczyć na ciebie, że dasz mi te podstawy?
       Spróbuję, choć trudno mi będzie szerzej rozwijać myśli na blogu. Trzeba raczej zaopatrzyć się we właściwą literaturę. Ja mogę jedynie naszkicować kierunek poznawczy.
       Od czego byś zaczął?
 
– Trzeba cofnąć się do czasów od w których zaczęto dokumentować zdarzenia za pomocą pisma. Pod koniec IV tysiąclecia przed Chr. do 2300 r. przed Chr. w dolnej Mezopotamii mieszkali Sumerowie (lud nieznanego pochodzenia), którzy stworzyli, w tym okresie, wysoko rozwiniętą cywilizację. Zbudowali miasta-państwa (ok. 3000 r. przed Chr): Akszak, Adab, Eridu, Kisz, Lagasz, Larsa, Nippur, Sippar, Szurupak, Umma, Uruk i Ur. Oprócz radła, motyki, koła garncarskiego, systemu sześćdziesiętnego, zastosowania koła Sumerowie stosowali już pismo ze znakami piktograficznymi. Najprawdopodobniej najstarsze zabytki piśmiennictwa zapisane były w języku sumeryjskim. Bliski Wschód, w II tysiącleciu przed Chr., zamieszkiwali ludy semickie (umowna nazwa, pochodząca od imienia biblijnego Sema jednego z synów Noego), w tym Akadowie i Eblaici. Sargon Wielki założył imperium akadyjskie. Po upadku Akadów (istniejące w latach 2334–2193 przed Chr.) i ostatniego państwa Sumerów pojawili się Kananeńczycy i Amoryci. Powstały państwa  Szamsziadada w Asyrii i Hammurabiego w Babilonii. Wśród ludów semickich byli: Aramejczycy, Achlamu, Moabici, Edomici, Ammonici, Chaldejczycy oraz Izraelici (określani też mianem Hebrajczyków). Nie posiadali oni własnego państwa (grupy Habiru), zamieszkiwali tereny Syropalestyny (byli przybyszami zza Eufratu). Prowadzili głównie koczowniczy tryb życia. Uważani byli za włóczęgów, rabusiów, kupców i handlarzy. Posługiwali się językiem hebrajskim. Później, na skutek przenikania się ludów Izraelskich i Aramejczyków językiem używanym stał się aramejski. Najstarsze wiadomości o narodzie żydowskim pochodzą z XVIII w. przed Chr.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz