Czwarty rozdział Księgi Rodzaju Kain i Abel obrazuje czasy późniejsze od powołania przez
Boga pierwszych ludzi. Jednak autor
nakłada je na opowieść o Adamie i Ewie i ich potomkach. Tym samym
wprowadza wątpliwość faktograficzną. Nasuwa pytanie – skąd wzięli się ludzie w
mieście Nod w którym Kain zamieszkał po ucieczce z rodzinnego kraju, po zabiciu
brata Abla. Tekst zaprzecza, że Adam i Ewa byli pierwszymi ludźmi na ziemi.
Przyjmując tekst za mit, pozbawiamy się wątpliwości. W bajkach wszystko
jest możliwe.
Autorowi chodziło o pokazaniu pierwotnej moralności jaka była określona
już od zarania dziejów: Przecież gdybyś postępował dobrze, miałbyś twarz
pogodną; jeżeli zaś nie będziesz dobrze postępował, grzech leży u wrót i czyha
na ciebie, a przecież ty masz nad nim panować (Rdz 4,7). Znaczy, że bardzo
ważne jest poprawne zachowanie człowieka. Tym różni się od zwierząt, które
zasad moralnych nie mają. Skoro Bóg dopuścił grzeszność, objął człowieka swoją
opatrznością. Można to odczytać w tekście, jak troszczy się o zabójcę Kaina: Ktokolwiek
by zabił Kaina, siedmiokrotną pomstę poniesie! (Rdz 4,15).
Ludzkość rozmnaża się (potomkowie Kaina). Wprowadzane są własne normy
społeczne. Potomek Kaina: Lamek wziął
sobie dwie żony (Rdz 4,19). Widać, że takie było zapotrzebowanie. Być może
wielu mężczyzn ginęło w walkach. Nadmiar kobiet trzeba było jakoś
zagospodarować.
Autor ukazuje pierwsze normy prawne ustanowione przez człowieka: Gotów
jestem zabić człowieka dorosłego, jeśli on mnie zrani, i dziecko - jeśli mi
zrobi siniec! Jeżeli Kain miał być pomszczony siedmiokrotnie, to Lamek
siedemdziesiąt siedem razy! (Rdz 4,23–24 ). Późniejsza zasada odwetu
zostanie przepisana z Kodeksu Hammurabiego. Błędem jest przypisywanie tej
zasady Bogu. Ona to błędnie podpowiada
jakoby Bóg Starego Testamentu był Bogiem okrutnym, zupełnie niepodobnym
do miłosiernego Boga, który jest głoszony w Ewangelii. Już św. Augustyn
zauważył, że zasada odwetu, choć daleka od ewangelicznej zasady wprowadza jakiś
porządek prawny w wymiarze kary. Co prawda była ona dość prymitywna ale
ograniczała krwawe zapędy, podpowiadane przez duch zemsty.
Autor wskazuje na początek tworzenia się religii:
Wtedy zaczęto wzywać imienia Pana (Rdz
4,26). Jak widać religia jest procesem, który ma swój początek. Wywodzi się z
ludzkich potrzeb, dlatego religię należy traktować jako dzieło ludzkie. Emocje
duchowe jakie towarzyszą religii są procesem wtórnym, indywidualnym, zależne od
predyspozycji wyznawcy. Można je badać wszelkimi ludzkimi narzędziami. Kto traktuje
religię jako bezpośrednie dzieło Boga jest w błędzie.
Début de la morale
Le quatrième chapitre de la Genèse Caïn et Abel
montre les temps postérieurs à la mise en place du premier peuple de Dieu.
Cependant, l'auteur leur impose l'histoire d'Adam et Eve et leurs descendants.
Introduit donc une question de fait. Cela pose la question - où étaient les
gens dans la ville de Nod où Cain a vécu après avoir échappé à son pays natal,
après avoir tué son frère Abel. Texte nie que Adam et Eve étaient les premiers
humains sur la terre.
Prenant le texte d'un mythe, on se
débarrasse du doute. Dans les contes de fées, tout est possible.
L'auteur était de montrer la
moralité d'origine, qui a été déterminée à partir du début du temps: Certainement,
si tu agis bien, tu relèveras ton visage, et si tu agis mal, le péché se couche
à la porte, et ses désirs se portent vers toi: mais toi, domine sur lui (Genèse
4:7). Je veux dire, il est très important de corriger le comportement humain.
Cela diffère des animaux que les principes moraux ne sont pas. Si Dieu a permis
pécheresse, il est devenu un homme sa providence. Cela peut être lu dans le
texte, et se soucie de l'assassin de Caïn: Si quelqu'un tuait Caïn, Caïn
serait vengé sept fois (Genèse 4:15).
Races de l'humanité (descendants de
Caïn). Ils sont introduits ses propres normes sociales. Un descendant de Caïn, Lamech
prit deux femmes (Genèse 4:19).
Vous voyez, que telle était la demande. Peut-être que beaucoup d'hommes ont été
tués dans les combats. Les femmes excédentaires ont dû développer une certaine
manière.
L'auteur premier normes juridiques établies par l'homme: J'ai tué un
homme pour ma blessure, Et un jeune homme pour ma meurtrissure. Caïn sera vengé sept fois, Et Lémec
soixante-dix-sept fois (Genèse 4,23-24). La règle suivante de représailles
est prescrit par le Code de Hammurabi. Il est une erreur d'attribuer cette
règle à Dieu. Elle suggère à tort que Dieu de l'Ancien Testament était Dieu
cruel, très différent de Dieu miséricordieux, qui est proclamé dans l'Evangile.
Déjà St. Augustin a souligné que le principe de représailles, bien loin des
principes de l'Évangile introduit un ordre juridique dans la phrase. Il est
vrai qu'il était assez primitive, mais limité le zèle sanglante, poussé par
l'esprit de vengeance.
L'auteur souligne le début de la
formation de la religion: C'est alors que l'on
commença à invoquer le nom de l'Éternel
(Genèse 4,26). Comme vous pouvez voir la religion est un processus qui a un
début. Il est dérivé de besoins humains, ce qui est la raison pour laquelle la
religion doit être traitée comme une œuvre de l'homme. Émotions spirituelles
qui accompagnent la religion sont processus secondaire, individuelle, selon les
adeptes de prédisposition. Ils peuvent enquêter sur tous les outils humains.
Qui traite la religion comme une œuvre directe de Dieu il est faux.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz