Opis pogrzebu Sary (Rdz 23,1–20) może być wskazówką dla przyszłych pokoleń.
Archeolodzy otrzymali informację gdzie będą mogli szukać grobu Abrahama i Sary.
Pozytywny wynik potwierdzi prawdziwość przekazu: Zmarła ona w Kiriat-Arba,
czyli w Hebronie, w kraju Kanaan (Rdz 23,2) w pobliżu Mamre. Abraham bardzo
chciał kupić pieczarę Makpela na własność. Chciał pokazać, że jest u siebie.
Ziemia do niego należy. Autochtoni darzyli Abrahama szacunkiem i chcieli
użyczyć pieczarę za darmo. Dla Abrahama jednak nie było to, to samo. Chciał on przypieczętować, że ziemia jest
własnością rodu, przypisaną im przez Boga. Perykopa ma polityczny charakter.
Niesie wieść, o boskim nadaniu ziem Palestyny Żydom. Treść jednak wskazuje, że
Abraham musiał dopiero kupić pieczarę, aby do niego należała.
Rozdział 24 jest pięknym opowiadaniem o poznaniu przez Izaaka pięknej i
mądrej Rebeki córki Betuela syna Milki, żony Nachora, brata Abrahama. Podkreślona jest tu czystość
rasy jak i czystość wiary. Piękne są słowa błogosławieństwa: «Siostro
nasza, wzrastaj w tysiące nieprzeliczone: i niech potomstwo twoje zdobędzie
bramy swych nieprzyjaciół!» (Rdz 24,60).
Wziąwszy
Rebekę za żonę, Izaak miłował ją, bo była mu pociechą po matce (Rdz
24,67). Tekst ujawnia tajemnicę natury męskiej. Dzielni, silni herosi stale
potrzebują matczynej opieki. Stary Abraham pogrążony w smutku po śmierci Sary
poślubia kolejną kobietę imieniem Ketura. No cóż, ciężko chłopu żyć bez żony.
Abraham był nadal żywotny. Ketura powiła mu kolejno: Zimrana, Jokszana,
Medana, Midiana, Jiszbaka i Szuacha (Rdz 25,2).
Rebeka
żona Izaaka była niepłodna podobnie jak Sara. Motyw niepłodności kobiet
biblijnych powtarza się. Po szczególnych modlitwach Rebeka rodzi upragnione
potomstwo, bliźnięta: Ezawa i Jakuba. Autor pragnie podkreślić szczególną
Opatrzność Boga.
Pierwszy
urodził się Ezaw, a zanim Jakub trzymając Ezawa za piętę. U Żydów było ważne,
kto pierwszy się rodzi (przywileje pierworodnego). Uchwyt pięty brata mówi o
wielkim ich braterstwie i związaniu. Byli różni, ale ich wzajemna miłość w
życiu dorosłym zwyciężała. Ezaw był zręczniejszy, bardziej męski i podobał się
ojcu. Jakub był delikatniejszy w obyciu. Zazwyczaj tacy są bardziej
uduchowieni, wrażliwi i delikatni. Na przykładzie dwóch braci Ezawa i Jakuba
autor perykopy przekazuje jak wiele zależy od Boga i jak kieruje On losami
ludzi, aby spełniły się Jego koncepcje. Trudno do końca zgodzić się z
intencjami autora. Dlatego trzeba tekst czytać z pewną krytyczna oceną. W niej
ukryte są inne prawdy, które warto uwypuklić.
Hagiografowie dbali, aby przekazać treść teologiczną oraz przekonywująco
umieścić bohaterów w historii narodu
żydowskiego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz