Opowiadanie o Abrahamie w Gerarze (Rdz
20,1–17) jest w pewnym sensie powtórką zdarzeń z pobytu Abrahama w Egipcie. Z
bojaźni o utratę życia i majątku, Abraham chce poświęcić czystość małżeńską
żony, oddając ją Abimelekowi, królowi Geraru. Rodzina Abrahama jest pod
szczególną opieką Bożą: Teraz więc zwróć żonę temu człowiekowi, bo jest on prorokiem i będzie
się modlił za ciebie, abyś pozostał przy życiu. Jeżeli zaś nie zwrócisz, wiedz,
że na pewno nie minie śmierć ciebie i wszystkich twoich bliskich (Rdz 20,7). W tej perykopie autor
przypisuje Abrahamowi godność proroka. Sam Abraham jest zwykłym, też
niejednokrotnie słabym człowiekiem. Być może, to zdarzenie będzie służyć do
ukazania jego późniejszej heroicznej postawy, gdy przyjdzie mu wypełnić
„okrutną z założenia” próbę wierności Bogu.
Bóg
spełnił obietnicę. Sara rodzi syna Izaaka (śmiech Jahwe). Abraham ma dwóch
synów. Jednego z niewolnicy, który urodził się z ciała oraz Izaaka, zrodzonego
z prawowitej żony na skutek Bożej obietnicy. Z powodu konfliktów między synami,
Sara domaga się wypędzenia Hagar i
Izmaela z domu. Abraham nie chce się na to zgodzić. Pojawia się tu dramat ojca, który kocha obu synów. Jak pogodzić wolę
żony z własnym sumieniem? Bóg zapewnia Abrahama, że nie pozwoli skrzywdzić
Izmaela. Uczyni go również ojcem wielkiego narodu. Troska Boga obejmuje
wszystkich ludzi, a nie tylko wybranych. Dramat Abrahama jest przykładem
konieczności podejmowania w życiu decyzji, które w pierwszym momencie mogą
wydawać się okrutne i niemoralne. Dopiero czas pokazuje, że „zło” może zamienić
się w dobro. Do tego jednak potrzebna jest ingerencja Boża. Kiedy przyjdzie nam
podejmować problematyczne decyzje należy modlitwami wyprosić Bożą interwencję,
bo On jeden jest w stanie każde zło zamienić w dobro. W literaturze późniejszej
od Koranu, wypędzenie Hagar i Izmaela jest uważane za wydarzenie
opatrznościowe.
W tej perykopie autor przypisuje
Abrahamowi godność proroka. Sam Abraham jest zwykłym, też niejednokrotnie
słabym człowiekiem. Być może, to zdarzenie będzie służyć do ukazania jego
późniejszej heroicznej postawy, gdy przyjdzie mu wypełnić „okrutną z założenia”
próbę wierności Bogu.
Egzegeci zauważyli, że tekst w niektórych miejscach jest skażony, jak
np. werset: Do
Sary powiedział: «Daję bratu twemu tysiąc sztuk srebra; niechaj to będzie zasłoną
dla oczu (dla ciebie dowodem), że jesteś
bez winy, wobec wszystkich, którzy są z tobą» (Rdz 20,16) [1].
Sugestia łapówki.
Niestety pomimo wielkich starań nie można było całkowicie ustrzec się od
obcych ingerencji w tekst. Poza tym trzeba mieć świadomość, że każde
tłumaczenie, siłą rzeczy, zniekształca pierwotny sens przekazu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz