Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 19 lipca 2016

Wielkie odkrycie Abrama


          Abram (protoplasta religii monoteistycznej) dokonał niezwykłego odkrycia. Jeżeli jest wiele Bogów musi być wśród nich jeden, który nimi zarządza. Ten jeden jest na tyle wielki, że nie potrzebuje bogów mniejszych, a więc, tak naprawdę jest jeden Stwórca. Tylko Jemu należy składać hołd.
          Abram wyczuł, że ten jedyny Bóg oczekuje, aby tę Prawdę rozpowszechnić. Abram był w sile wieku. Miał Żonę Saraj, która była bezdzietna. Siłą swego odkrycia i wspieramy przez samego Boga Abram wyruszył w świat, aby dawać świadectwo Prawdy.
         Autor opowieści o Abramie, mając tylko przekazy słowne pochodzące z tradycji przyjął narrację legendarną. Wszelakie teksty: jak mu Pan rozkazał (Rdz 12,4); Pan, ukazawszy się Abramowi, rzekł (Rdz 12:7);  Po odejściu Lota Pan rzekł do Abrama (Rdz 13,14); Pan tak powiedział do Abrama podczas widzenia (Rdz 15,1) nie należy odczytywać literalnie, ale jako obrazy literackie. Takie obrazowania nadają rangę mistyczną zdarzeniom. Bóg mówi do człowieka, to niezwykłe wydarzenie. Przekaz jest pełen tajemniczości, budzi respekt. działa na wyobraźnię.
         Abram uwierzył własnemu odkryciu i zawierzył Bogu. Od tego momentu będzie bezgranicznie Mu ufał i stanie się przykładem czystej wiary dla następnych pokoleń. Hagiografowie zadbali o całą oprawę. Dopisano: Uczynię bowiem z ciebie wielki naród, będę ci błogosławił (Rdz 12,2).
         Abram, wraz z rodziną (ojcem Tetrachem, żoną Saraj i bratankiem Lotem) i całym dobytkiem udali się do Kanaanu. W Charanie umiera jego ojciec. W Betel zbudował ołtarz dając świadectwo o Bogu. Panujący ciężki głód w Palestynie zmusił go do dalszej wędrówki. Tak dotarł aż do Egiptu. Abram godzi się, aby jego piękna żona zamieszkała na dworze faraona. Na tle tego dość dziwnego zachowania Abrama, pokazana jest z jednej strony jego roztropność (niejednokrotnie w Biblii będzie ona chwalona), a z drugiej strony to, jak nagannie odbierano fakt cudzołóstwa. Hagiografowie dostrzegają interwencję Boga, który nie pozwolił aby Saraj stała się nałożnicą faraona. Tym samym wskazują na stałą Opatrzność Boga. Czytając dzieje Abrama i jego potomstwa proszę zauważyć, że bohater opowieści pozostaje sobą z całym bagażem swoich cech charakteru i grzeszności. Bóg wykorzystuje człowieka, ale nie zabiera mu jego wolności.
          Abram wraca z Egiptu do Kanaanu, następnie rozstaje się ze swoim bratankiem Lotem. Obaj byli już bogaci. Trudno było wyżywić ich wielkie stada na tym samym obszarze. W owym czasie toczyły się wojny królów mezopotamskich, którzy napadali na miasta palestyńskie. W jednej z tych potyczek do niewoli został zabrany Lot, który mieszkał w Sodomie. Abram odbił szczęśliwie bratanka i odzyskał jego majątek. Król Salemu (prawdopodobnie była to Jerozolima), a zarazem kapłan Boga Najwyższego (monoteizm) – Melchizedek (Rdz 14,18), w podzięce wita i częstuje Abrama chlebem i winem.
          Melchizedek jest bardzo ciekawą i tajemniczą postacią. Był on kananejskim królem i panował w Jerozolimie. Jest przykładem religii naturalnej – monoteistycznej, podobnej zresztą do religii Abrahama (teologia chrześcijańska odróżnia religię Abrahama od religii Mechizedeka jako religię objawioną). Religia Melchizedeka wpisuje się w tekst Listu do Hebrajczyków i jest dowodem różnego objawiania się Boga na ziemi: Wielokrotnie i na różne sposoby przemawiał niegdyś Bóg do ojców przez proroków (Hbr 1,1). Był on prawdopodobnie czcicielem znanego w Kanaanie boga El–Eljona.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz