Sara rodzi syna Izaaka (śmiech
Jahwe). Abraham ma dwóch synów. Jednego z niewolnicy, który urodził się z jej
ciała oraz Izaaka zrodzonego z prawowitej żony na skutek Bożej obietnicy. Z
powodu konfliktów między synami Sara domaga się wypędzenia Hagar i Izmaela z domu. Abraham nie chce się
na to zgodzić. Pojawia się tu dramat
ojca, który kocha obu synów. Jak pogodzić wolę żony z własnym sumieniem? Bóg
zapewnia Abrahama, że nie pozwoli skrzywdzić Izmaela. Uczyni go również ojcem
wielkiego narodu. Troska Boga obejmuje wszystkich ludzi, a nie tylko wybranych.
Dramat Abrahama jest przykładem konieczności podejmowania w życiu decyzji,
które w pierwszym momencie mogą wydawać się okrutne i niemoralne. Dopiero czas
pokazuje, że „zło” może zamienić się w dobro. Do tego jednak potrzebna jest
ingerencja Boża. Kiedy przyjdzie nam podejmować problematyczne decyzje należy
modlitwami wyprosić Bożą interwencję, bo On jeden jest w stanie każde zło
zamienić w dobro. W literaturze późniejszej od Koranu wypędzenie Hagar i
Izmaela jest uważane za wydarzenie opatrznościowe.
Bóg wystawia Abrahama na próbę: Weź twego syna jedynego, którego miłujesz,
Izaaka, idź do kraju Moria i tam złóż go w ofierze na jednym pagórku, jaki ci
wskażę (Rdz 22,1). Powszechnie wiadomo, jak to się skończy. W ostatniej
chwili Bóg odwołuje nakaz: Nie podnoś
ręki na chłopca i nie czyń mu nic złego
(Rdz 22,12). To zdarzenie ma wymiar jedynie religijny i nie ma nic
wspólnego z prawdą historyczną. Kanwa tekstu jest zapożyczona ze starszych
tekstów pochodzenia poza judaistycznego. Nie sposób wyobrazić sobie niepojętego
żądania Boga, który chce ofiary z syna „obietnicy”. Hagiograf użył tak
dramatycznego przykładu, aby ukazać szczyt ufności w Boga i bezgraniczną wiarę
Abrahama. W rzeczywistości Bóg nie pragnął śmierci syna, lecz wiary ojca. Próba
wiary Abrahama polega na tym, że rozkaz Boży stawia wyżej od ojcowskiej
miłości. Nie podejmuje on, jak to miał w zwyczaju, żadnej dyskusji z Bogiem.
Wiara Abrahama jest wiarą heroiczną. Dla nas jest przesłaniem, aby w
najtrudniejszych momentach życiowych, kiedy wydaje się, że nic nie może
odmienić losu, zaufać Bogu i to zaufać bezgranicznie. Nasza modlitwa będzie na
pewno wysłuchana. Choć rozwiązanie nie musi być takie, jakiego oczekiwaliśmy, ale na pewno
w dalszej perspektywie będzie pozytywne. Mogę zaryzykować twierdzenie, że ten
przykład jest jednym z najważniejszych przykładów potrzebnych do pogłębiania
naszej relacji z Bogiem. Ofiara z Izaaka jest typem Baranka Bożego, który
zgładzi grzechy świata. Podobnie jak Izaak, ktoś inny będzie dźwigał na barkach
drewno całopalenia, a na stos wstąpi jednorodzony Syn Człowieczy. O tym,
hagiograf nie mógł wiedzieć. To przykład jak Bóg uniwersalnie wpływa na
natchnionych pisarzy. Piękno i wielkość Biblii polega na tym, że jeden werset
może nieść wiele, ponadczasowych
informacji. Tajemnice w nim zawarte mogą być ujawniane przez wszystkie
pokolenia, za każdym razem nabierając innego, aktualnego sensu. Niektóre z nich
mogą być odkrywane dopiero po wielu latach. Pierwsza warstwa zawiera sens
historyczny, ważny dla pokolenia autora. Następne pokolenia odczytują sens
aktualny dla siebie. To jest niepowtarzalnym fenomenem w literaturze i świadczy
o wielkości Pisma świętego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz