Czy
Abraham był postacią historyczną? Brak jest potwierdzenia w innych źródłach
historycznych. Czy przekaz biblijny jest prawdziwy? Autorzy próbują nawiązywać do faktów historycznych, np. faktyczna
ilość plemion, jaka zamieszkiwała na obszarze Bliskiego Wschodu, bitwy jakie były stoczone i opisane, czy
kataklizmy jakie miały miejsce i zostały potwierdzone badaniami (Sodoma i
Gomora). Badania naukowe wzbudzają wątpliwości. Być może Abraham i jego
historia jest legendą w której zachowane są tylko fragmenty faktograficzne?
Archeologia
potwierdza istnienie semitów, ale bez większej szczegółowości. W Egipcie na
stelli Marneptaha (XIII w. przed Chrystusem) widnieje nazwa Izrael. W źródłach
poza biblijnych wymieniane są narody takie jak Kaanan, Askalon, Gezer, Januam.
Na korzyść prawdziwości życia Abrahama przemawia rozpowszechnienie jego imienia
i imion jego potomstwa w różnych
nazwach geograficznych, np. Pole Abrahama (hkri-ibrm), Jsp-er(I), czyli
najprawdopodobniej Josef-el (Józef), Jkb-er(I) czyli Jakob-el (Jakub). Odkrycie
miasta Ur, gdzie Abraham spędził młodość pokazuje obraz wysoce cywilizowanego
pogańskiego miasta z czasów pierwszych patriarchów. Oprócz jednoznacznych
odcyfrowanych imion królów, odkryto wiele dowodów pośrednich, jak pozostałości
opisanych miast, murów, rydwanów (bitwa pod Megiddo), świątyń, domowych ołtarzy
(w mieście Sychem), które są opisane w wielu księgach Starego Testamentu. Na bloku bazaltowym wypisano kodeks (282
praw) Hammurabiego (XVIII – XVII w. przed Chr.). Wiele praw z tego kodeksu
zostało przeniesione i zaimplementowane do Biblii (m.in. prawo: oko za oko, ząb za ząb).
Historię Abrahama i jego pokoleń odczytujemy wyłącznie z Biblii.
Historyczność jego nie została potwierdzona żadnymi dokumentami pozabiblijnymi.
Natomiast postać ta jest bardzo mocno osadzona w życiu starożytnego Wschodu na
początku II tysiąclecia przed Chr.
Abraham jest uważany za ojca Żydów i Arabów. Trudno jest też ustalić
czas działalności Abrahama i dokładną chronologię wydarzeń. Tekst biblijny jest
kompilacją źródeł jahwistycznych (J),
elohistycznych (E), Deutorenomicznych
(D), kapłańskich (P). Znaczy to, że
tradycja ustna była spisywana przez setki lat. Wieloźródłowe pochodzenie tekstu
może świadczyć o starych korzeniach wiedzy o Abrahamie przekazywanej ustnie. Metodą
historyczno–porównawczą można w przybliżeniu ustalić czas życia Abrahama na
okres ok. 1900–1700 przed Chr.
Pośrednio, archeologia potwierdza niektóre fakty opisywane w Księdze,
np. odkryto starożytne budowle sakralne. Pasują one do budowli ołtarzy budowanych
przez Abrahama w Mamre, w Sychem, w Betel. Historia Józefa, syna Jakuba, pisana
była z pozycji człowieka zamieszkującego Palestynę. Dowodem na to jest opis snu
faraona. Kłosy zostają przypalone przez wiatr wschodni: Lecz oto siedem kłosów zeschniętych,
pustych, zniszczonych wiatrem wschodnim wyrosło po nich (41,23). Tak było w
Palestynie, w Egipcie zaś był to gorący wiatr południowy. Archeologia
potwierdza wędrówki różnych nomadów z Syrii i Palestyny. Malowidło ścienne w
Beni Hasan (Egipt) z ok. 1900 r. przed Chr. przedstawia amoryckiego wodza
koczowniczego imieniem Absza z rodziną w drodze do (myślnie) Egiptu.
Ważne jest w Księdze, że rodząca się religia żydowska nie jest
zapożyczeniem starszych tradycji (religia Hammurabiego, religia Amenofisa IV),
ale tworem zupełnie nowym. Z poglądu filozoteistycznego semici odczytali w
swoim sercu potrzebę składanie hołdu jedynemu Bogu. Otwierając się na tę Prawdę
doznali natchnienia. Być może człowiekiem wiodącym był izraelita o imieniu
Abram. Historia opisana jest obrazem niepewnej historii. Ważne, że przedstawia
narodziny niezwykłej doktryny monoteistycznej. Bóg został odkryty przez
człowieka. Chrześcijanie wolą używać sformułowania Objawienia Pańskiego,
uważając, że nastąpiła inicjatywa od strony Stwórcy. Niezależnie jak się do
tego podejdzie Bóg został przywołany do współistnienia. Dla ludzkości
zaistniał z chwilą Jego odkrycia. Ten akt poznawczy, poznania rozumowego i
zdroworozsądkowego będzie uznany za mistyczny fenomen. Będzie On teraz
podmiotem i przedmiotem ściśle związanym z historią ludzkości. Przyjęcie
istnienia jedynego Boga stało się fundamentem wiary. Wówczas, siłą rzeczy, był
antropologizowany na postać podobną do człowieka. Przypisywano mu cechy ludzkie
(cechy wodza, króla). On to zawarł z
człowiekiem przymierze: Pan rzekł do
Abrama: «Wyjdź z twojej ziemi rodzinnej i z domu twego ojca do kraju, który ci
ukażę. Uczynię bowiem z ciebie wielki naród, będę ci błogosławił i twoje imię
rozsławię: staniesz się błogosławieństwem. Będę błogosławił tym, którzy ciebie
błogosławić będą, a tym, którzy tobie będą złorzeczyli, i ja będę złorzeczył.
Przez ciebie będą otrzymywały błogosławieństwo ludy całej ziemi» (Rdz
12,1–3). Ontologicznie Bóg został uznany za byt o naturze duchowej. Rozumienie
Boga jako istoty dynamicznej (Aktu działającego), wiecznie działającej było
jeszcze przedwczesne.
Dzięki za przypomnienie ściany z Beni Hasan, szukałem tej nazwy do magisterki. Pozdrawiam serdecznie :))
OdpowiedzUsuń