Tertulian (160–222) był
synem rzymskiego oficera, urodził się i działał w Kartaginie, ale pisał po
łacinie. W nauczaniu i pismach demaskował błędy gnostyków, Hermogenesa i
Walentyniana, krytycznie omówił naukę Marcjona, dał z Pisma świętego pozytywny wykład zagadnień, źle ujmowanych przez
gnostyków i przedstawił je w pismach O ciele Chrystusa i O zmartwychwstaniu
ciał. Kościołowi przysłużył się dziełem
Preskrypcja heretyków, w którym wnikliwie określił sens i
wartość apostolskiej tradycji przeciw
roszczeniom błędnowierców, zwłaszcza gnostyków, że tylko oni posiadają
prawdziwą naukę Chrystusa. Od 207 r. złączony z montanizmem pisał
rygorystycznie, czasem błędnie.
Montanizm (inaczej zwany herezją
Frygijczyków) - ruch religijny powstały we Frygii
ok. 150 r. noszący imię od swojego założyciela Montana. Montanizm cechował się rygoryzmem
i millenaryzmem. Twórcą sekty był
niejaki Montanus, który rozpoczął swoją działalność we Frygii w latach 155–160.
Montanus był dawnym kapłanem Apollina (według "Chrześcijaństwa" J.W.
Kowalskiego był kapłanem Kybele), który po przyjęciu chrztu, popadając w
ekstazy, wystąpił w Kościele lokalnym w Ardaban (pogranicze Frygii i Myzji)
jako prorok Ducha Świętego. Nawiązywał on do słów Chrystusa o Pocieszycielu
Duchu Świętym, którego Ojciec pośle w imieniu Chrystusa (J 14,26) i twierdził,
że to właśnie w jego osobę wcielił się ów obiecany Pocieszyciel – Paraklet
i przez niego przemawia. To wcielenie Ducha Świętego nobilitowało Montanusa
jako tego, który może żądać od wyznawców jego doktryny bezwarunkowego
posłuszeństwa. Odrzucał on wszelki autorytet kościelny, a narzucał surowy rygor
moralny. Zaostrzono więc praktykę pokutną a ucieczkę przed prześladowaniem
uważano za zaparcie się wiary. Montanus polecał swoim zwolennikom wyrzeczenie
się małżeństwa i propagował życie w całkowitym celibacie.
Głównymi jego zwolenniczkami, które podobnie jak on miały otrzymać Ducha
Świętego i być prorokiniami, były Pryscylla i Maksymilla. Wraz z Montanusem
zapowiadały rychły koniec świata, który według Maksymilli miał nastąpić tuż po
jej śmierci. Montanizm jest przesycony profetyzmem.
Charakteryzuje go przede wszystkim przypisywanie wielkiego znaczenia wizjom i objawieniom.
Treść tych objawień jest zasadniczo czysto eschatologiczna.
Sekta montanistów zyskała bardzo wielu zwolenników w całym cesarstwie. Z Frygii
dotarła przez Galację, Lydię, Konstantynopol do Rzymu i Galii. Dyskutowano na
temat daty początkowej tego ruchu. Euzebiusz z Cezarei w swojej „Kronice” wyznacza
ją na 172 rok; Epifaniusz łączy Montanusa z Marcjonem
i Tacjanem i podaje 156 rok. Można zatem
twierdzić, że początki ruchu to lata ok. 156 roku, natomiast apogeum
popularności w Azji to rok 172. Po śmierci Montana w 179 roku oraz obu
prorokiń, nastąpiło zahamowanie ruchu, ale jego zwolennicy istnieli w Hiszpanii
do końca IV wieku, w Rzymie do początków wieku V, a na Wschodzie nawet do IX
wieku. Niepokój wśród chrześcijan, jaki budził ten ruch sprawiły, że został on
potępiony przez małoazjatyckich biskupów na synodach kościelnych w latach
160–180. Biskupi orzekli, że Duch Boży nie przemawia w „nowym proroctwie”, jak
montaniści zwali swój ruch. Zwolennicy montanizmu zaczęli zanikać odkąd cesarz Teodozjusz Wielki
wydał przeciwko nim edykt (381 rok), a na początku VI wieku ruch ten zanikł
zupełnie.
Głównym propagatorem idei montanizmu był Tertulian,
który stał się jego wyznawcą. Tertulian nakazywał posty, których nie
praktykowali chrześcijanie (zwani przez niego pogardliwie psychikami), uważał
za nakaz Ducha Świętego tylko jedno małżeństwo w życiu człowieka (w
przypadku śmierci współmałżonka, każde kolejne uważał za cudzołóstwo), atakował
biskupów za zbyt łagodną praktykę pokutną. Z biegiem czasu Tertulian stanął na
czele zwolenników tej sekty, którzy od jego imienia zaczęli nazywać się
tertulianistami. Przetrwali oni w Kartaginie do czasów św. Augustyna, czyli do początków V wieku,
który w czasie swojej działalności montanistycznej napisał takie dzieła jak: Zachęta
do czystości, O jednożeństwie, O noszeniu zasłony przez dziewice,
O wstydliwości (wikipedia).
W licznych dziełach
moralno-ascetycznych z wcześniejszego, przedmontanistycznego okresu w jego
życiu, a zwłaszcza w pismach apologetycznych i dogmatycznych daje Tertulian
poprawną naukę chrześcijańską. Jego wywody chrystologiczne i trynitarne
przejęli późniejsi teologowie, choć dostrzegli u niego subordynacjanizm.
Skorzystano z opracowanych przez niego pojęć teologicznych: trójca, substancja,
osoba. Odrzucono zdecydowanie jego koncepcję Kościoła bez hierarchii, którą
wyraził w zdaniu: gdzie trzech, choćby to byli laicy, jest już Kościół.
Tertulian jest przykładem adaptacji
przez Kościół wielu koncepcji i idei, które pasują do doktryny
chrześcijańskiej. Błędne tezy są odrzucane. Doktryna chrześcijańska była
obudowywana ludzką myślą, która była zgodna z przyjętą wcześniej doktryną
wiary. Można wyciągnąć wniosek, że doktryna chrześcijańska jest koncepcją
ludzką opartą na fenomenie Jezusa Chrystusa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz