Apostoł Piotr był gorącym głosicielem Jezusa. Jego
słowa trafiały do najbardziej zatwardziałych ser. Mocno podtrzymywał ducha
nowej wspólnoty. Bliskim współpracownikiem Piotra był Linus (67–76).
Jego uważa się też za następcę Piotra we wspólnocie. Brak o nim wiadomości. Znany jest z dekretu jaki wydał o nakazie
nakrywania głów przez uczestniczące w zgromadzeniach kobiety. O trzecim
następcy Piotra Anaklecie (76–88) niewiele też wiadomo. Wydaje się, że
byli oni bardziej administratorami Kościoła niż twórcami doktryny
chrześcijańskiej.
Czwartym biskupem Rzymu był Klemens Rzymski
(88–97/101). Identyfikuje się go z Klemensem wspomnianym w Liście do Filipian: Także
proszę i ciebie, prawdziwy Syzygu, pomagaj im, bo one razem ze mną trudziły się
dla Ewangelii wraz z Klemensem i pozostałymi moimi współpracownikami, których
imiona są w księdze życia (Flp
4,3). Klemens był zhellenizowanym Żydem, wykształconym w retoryce oraz
administracji. Podobnie jak jego dwaj poprzednicy był uczniem apostołów
Piotra i Pawła. Według Tertuliana chrzest i święcenia kapłańskie otrzymał z rąk św. Piotra.
Chrześcijańscy pisarze (m.in. Euzebiusz z Cezarei oraz św. Hieronim) z III w. i IV w. utożsamiają go
ze współpracownikiem św. Pawła. Jego postać jest wyrazista. Można dostrzec w nim
przewodnika wspólnoty, stanowczego i umiejącego kierowania ludźmi. Pozostawił
on korespondencję (List do Koryntian) w języku greckim, w
której znajduje się najstarszy traktat teologiczny. W liście istnieje wzmianka
o prześladowaniach Domicjana). Pisze w nim
Koryntianom o potrzebie zachowania jedności. Powodem napisania tego listu był
bunt części młodych, która odrzucała zwierzchnictwo starszych (gr. πρεσβύτερος).
Klemens nawołuje do zgody i pokuty, wskazując na Sukcesję Apostolską, że tak
jak Chrystus otrzymał władzę od Ojca, tak później przekazał ją Apostołom,
natomiast oni przekazali ją dalej tym, których uznali za godnych. W dalszej
części listu opowiada w jaki sposób Bóg działa w historii. Na końcu listu
umieszczona jest wielka "kosmiczna" modlitwa, która stanowi wzór
modlitwy liturgicznej improwizowanej przez prezbitera. Dokument włączono przez jakiś czas do kanonu Nowego Testamentu
i długo był czytany w kościołach. List do Koryntian Klemensa w czasach
nowożytnych został po raz pierwszy opublikowany w 1633 przez Patricka Younga, na bazie manuskryptu zwanego Kodeksem Aleksandryjskim (Codex
Alexandrinus).
Po treści listu Klemensa można dostrzec już wspólnotę,
która ma swoją strukturę i swojego przywódcę.
W latach 100–150 doktryna chrześcijańska krzepnie i powoli
zamyka się w pewną całość. Można zaryzykować tezę, że ostatecznym
redaktorem doktryny chrześcijańskiej
była szkoła Janowa. Pozostała ona jednak do dnia dzisiejszego anonimowa. Sama
doktryna nabierze formy pisemnej, oficjalnej dopiero w następnych wiekach (w symbolu nicejskim). Podstawowe prawdy dogmatyczne
na temat tajemnicy Chrystusa i Osób Trójcy Świętej zostały zdefiniowane na
pierwszych czterech soborach powszechnych: nicejskim I (325), konstantynopolitańskim I (381), efeskim
(431) i chalcedońskim (451).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz