John Locke ur. 29.08.1632 w Wrington, zm.
28.10.1704. Był
angielskim filozofem, lekarzem, politykiem i ekonomistą. Twórca klasycznej
postaci empiryzmu oraz podstaw teoretycznych rządów demokratycznych. Otrzymał
staranne wykształcenie. Miał okazję poznać takich uczonych jak: Robert Boyle’a
czy Izaaka Newtona. Pod wpływem racjonalistycznej filozofii Kartezjusza oraz
empirystycznymi koncepcjami Bacona napisał pierwsza wersję swego dzieła: Rozważania
dotyczące rozumu ludzkiego. Locke miał okazję poznać mechanizmy
administracji państwowych. Jak głosi legenda, w czasie podróży służbowych po
koloniach Anglii napisał konstytucję dla stanu Karoliny. Po wykryciu spisku
przeciw królowi Karolowi II musiał uciekać z Anglii. Wrócił dopiero po jego
śmierci. Johne Lock zajmował się teorią poznania. Stworzył w tym celu aparat
pojęciowy (idea prosta – drzewo, idea złożona – drzewostan), który został
przyjęty przez systemy empiryzmu jak i fenomenologii. Dla niego ważna była
jasność myślenia (Kartezjusza) ze zdroworozsądkowym podejściem Roberta Boyle’a,
czy Bacona. Uważał, że idee zawarte w ludzkich umysłach są efektem analiz
danych zmysłowych dokonanych przez umysł. Na tej podstawie opracował podstawy
rządów demokratycznych, które funkcjonują w niektórych krajach do dnia
dzisiejszego.
Ważnym osiągnięciem Locke’a było
zauważenie, że w umysłach ludzkich funkcjonują zjawiska psychiczne, które nie
są jak u Platona bytami „samych w sobie”, ale procesami umysłu. Produktem
umysłu mogą być idee złożone (drzewa w lesie), które mogą żyć własnym życiem,
ulegają przekształceniom, uogólnieniom itd. W taki sposób mogą powstawać idee
abstrakcyjne niezależne od bodźców zmysłowych. To może doprowadzać do
zniekształceń rzeczywistości i nadużyć. Aby temu zapobiec trzeba konfrontować
idee umysłu z ideami prostymi, czyli spostrzeżeniami zmysłowymi. Rzetelna
wiedza powinna opierać się na danych zmysłowych.
Johan Locke’a uważa się za twórcę
doktryny filozoficznej zwanej empiryzmem (doświadczenie), głoszącej , że
źródłem ludzkiego poznania są wyłącznie lub przede wszystkim bodźce zmysłowe
docierające do umysłu ludzkiego ze świata zewnętrznego, zaś wszelkie idee,
teorie itp. Są w stosunku do nich wtórne. Empiryzm
stoi w ostrej sprzeczności z racjonalizmem filozoficznych, który głosi, iż
źródłem poznania są właśnie idee, zaś bodźce zmysłowe mają znaczenie
drugorzędne. Z nurtu empiryzmu wykształciło się
szereg innych prądów filozoficznych: kantyzm, pozytywizm, pozytywizm
logiczny oraz fenomenologia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz