Już od XVI wieku rozpoczął się kryzys struktur
społecznych i hierarchii wartości związanych z feudalizmem. Kryzys ten wywołał nowe
zjawiska społeczne i związał się z szeregiem dyskusji prowadzących do
wyodrębnienia nowej formacji kulturowej.
Ceniono to wszystko, co można poznać rozumem. Rozum
stał się drogą do prawdy o świecie i człowieku. Okres Oświecenia w Europie
obejmuje lata 1688 – 1789. Głównymi
propagatorami oświecenia byli ludzie religijni, nie przeciwstawiający sobie wiedzy i osiągnięć nauki.
Wśród znakomitych umysłów byli też ateiści, deiści oraz agnostycy. Oświecenie
przyniosło odnowę nauczania kościelnego
i udoskonalenie form kształcenia kleru.
Jego przedstawiciele odrzucali pobożność dewocyjną, płytkie moralizatorstwo,
potępiali ciemnotę, zabobony i przesądy i przyczynili się do większego otwarcia
na Pismo
Święte i naukę Ojców Kościoła. Wielu jego przedstawicieli
nawoływało do tolerancji religijnej. Ważną cechą oświecenia
była sekularyzacja państw
europejskich oraz sformułowanie praw człowieka.
W Anglii w roku 1688 miała miejsce bezkrwawa rewolucja, która
dała mieszczaństwu możliwość współrządzenia i uczyniła z Anglii wzorcowy kraj
dla całej oświeconej Europy. W
następnym roku John Locke (1632–1704) wydał List o tolerancji
zawierający w zarysie cały program Oświecenia, który stał się podstawą
potocznej świadomości ludzi tej formacji. Był człowiekiem wierzącym. We Francji
przyjmuje się rok 1715 (śmierć Ludwika XIV) za narodziny oświecenia
francuskiego. Apogeum Oświecenia przypada na okres działalności takich
wybitnych postaci jak: Wolter (1694–1788, podchodził do religii z dużą
ostrożnością), Jan Jakub Rousseau (1712–1788,
potępiał ateizm i racjonalizm), Denis Diderot
(1713–1784, poglądy ewoluowały od teizmu, poprzez deizm do otwartego
materialistycznego ateizmu). Monarchia Burbonów była jednak państwem o ustroju
sprzecznym z ideami wyznawanymi przez oświeconych i nowe idee uznawane były
jako wrogie. To właśnie sprawiło, że Oświecenie francuskie było znacznie
bardziej radykalne niż angielskie i zaowocowało rewolucją w XVIII w.
Ważną osobą tego okresu był George Berkeley
(1685–1753), biskup i misjonarz anglikański. Jego immaterializm filozoficzny
wyprzedzał naukę o trzy stulecia, a jego idealizm subiektywny mógł być
inspiracją dla teorii względności A. Einsteina. Można też zauważyć jego sugestie, że Bóg
rodzi się w umyśle człowieka. Człowiek może obserwować siebie samego. Stała powtarzalność i „racjonalność” bodźców była dla niego
dowodem istnienia Boga. Jego argumentacja jest nie do przyjęcia, ale wnioski
końcowe genialne. Jego prace miały ogromny wpływ na filozofię Immanuela
Kanta, G. F. Hegla oraz fenomenologię.
Trzecią osobą z wielkich oświeceniowych empiryków
angielskich był David Hume (1711–1776). Prace na temat rozumu ludzkiego
wstrząsnęły mocno podstawami filozofii jego czasów. Wychodząc od bodźców
zewnętrznych człowiek tworzy sobie idee. Idea prosta to np. drzewo, ale w
umyśle drzewostan jest już ideą złożoną, która wymaga wiary. Dla człowieka nie
jest ważny stan prawdy, ale to, co rodzi się w rozumie. Idee złożone są zwykle
mocno kontrowersyjne i skazane na jałowe dysputy. Jak mówił. Dane są nam tylko
dochodzące do nas bodźce oraz własne myśli – cała reszta jest już
spekulacją.
W okresie Oświecenia burzyły się umysły ludzi. Odkrycia
geograficzne, rozwój chemii, optyki i innych badań naukowych ciągnęły ludzi do
poszukiwań prawdy. Ponieważ stan wiedzy był jeszcze skromny, nie pozwolił na
pełne otwarcie się rozumu. Trzeba było korzystać z dotychczasowego dorobku.
Porządkowano więc wiedzę (Encyklopedia 1751–1772) i starano się ją lepiej
wykorzystać. Krytycznie spoglądano na feudalne stosunki społeczne. Dostrzegano,
że największym bogactwem człowieka jest rozum. Uważano, że powinno się
niestrudzenie badać świat, powiększając swoją wiedzę o ziemi i o życiu. Nie
wolno bezkrytycznie wierzyć wszystkiemu, lecz badać prawdziwość i rzetelność
badań naukowych. Religia została poddana krytyce. Pojawił się deizm. Człowiek
uwalniał się od bezwzględnych autorytetów teologicznych, scholastycznych
dogmatów. Do szkół w Europie zaczęto wprowadzać przedmioty
praktyczne, historię ojczystego kraju, matematykę, fizykę i elementy filozofii.
Młodzi ludzie kończący te świeckie, nowoczesne szkoły mieli nie tylko wiedzę
teoretyczną, ale byli także przygotowywani do pełnienia odpowiedzialnych
funkcji w państwie. Oświecenie było wspaniałym i ważnym okresem w dziejach
ludzkości. Najważniejszym programem Oświecenia była nowa edukacja na miarę
ówczesnych możliwości.
Oświecenie zainspirowało nowe trendy zmierzające do
oddzielenia Kościoła od państwa oraz
tolerancję dla wszystkich wyznań. Proponowane zmiany nie były w smak Kościołowi.
We Francji powstał narodowy gallikanizm, we Włoszech febronianizm, a w Austrii
józefinizm. Ruch te chciały przypisać papieżowi jedynie prawo do strzeżenia
prawd wiary. Preferowały one kościoły narodowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz