Sofistami nazywano w V wieku przed Chr. wędrownych nauczycieli
kształcących młodzież dorastającą i dorosłych w umiejętnościach przydatnych w
życiu publicznym, w procesach sądowych, a także do rozprawiania na wszelkie
tematy. Głównym ośrodkiem ich działalności były Ateny w Grecji. Pęd do kształcenia się był powszechny.
Nauczyciele otrzymywali wysokie wynagrodzenie. Pitagoras zbił podobno na swoich
uczniach pokaźny majątek. Sofiści uczyli sztuki bronienia własnych poglądów i
zwalczania oponentów. Uczyli oni polityki, filozofii retoryki, ale też w celu
zwodzenia słuchaczy, wygrywania sporów sądowych i to tych nieczystych. Ze
względu na swe zainteresowania naukowe, głównie związane z wymową, przyczynili
się do rozwoju retoryki i językoznawstwa. Jako pierwsi badaniom naukowym nadali
kierunek humanistyczny. Nie mając zaufania do wiedzy rozumowej, odwoływali się
do poznania zmysłowego (sensualizm). Głosili względność prawdy, dla każdego
innej (relatywizm), powszechnie obowiązujące prawdy i zasady moralne uważali za
wynik umowy (konwencjonalizm). Stanowili elitę intelektualną Grecji. Ich
uczniami byli wielcy tragicy Sofokles i Eurypides, mówcy jak Izokrates i uczeni
jak Tukidydes. Okres działalności pierwszej sofistyki trwał niemal całe
stulecie. Początkowo przychylny stosunek społeczeństwa do sofistów z biegiem
czasu uległ radykalnej zmianie. Krytykowano ich za to że sprzedawali wiedzę za
pieniądze. Konserwatyści wystąpili wobec nich z zarzutem, że swym nauczaniem
burzą wiarę i tradycję. Najbardziej do utrwalenia negatywnego obrazu sofistów u
potomnych przyczynił się Platon, wrogi im zarówno ze względów osobistych jak i
ideowych. Poglądy filozoficzne sofistów są znane głównie z krytyk Platona,
Arystotelesa. Termin „sofista”, który początkowo oznaczał „uczonego”, później
nabrał pejoratywnego znaczenia („pseudouczony”).
Platon uważał, że sztuka wikłania ludzi w sprzeczności nie jest nie etyczna.
Dzisiaj umiejętności sofistów nazywa się kruczkami adwokackimi. Nie wszyscy
sofiści byli nieetyczni. Wybitną postacią był Protagoras z Abdery (ok. 481 –411
przed Chr.), który cieszył się ogromnym autorytetem. Ich umiejętności zrodziły się z analizy budowy zdania i jego
składowych części. Zajmowali się etymologią i składnią. Protagoras pierwszy
rozróżnił rodzaje: męski, żeński i nijaki podmiotów. Analizowano znaczenia i
rozróżniania znaczenia słów, np. chcieć, a pożądać lub spierać
się i sprzeczać. Jak
głosili, trzeba nauczyć się używania właściwych słów. Z czasem sofiści
wyprodukowali koncepcje świata bez opamiętania, co naraziło ich na śmieszność i
szydercze traktowanie. Opowiadano o
nich anegdotki i śmiano się z nich. Np. dwóch zarozumiałych sofistów dyskutuje
kto się uczy: mądry czy głupi. Jeden odpowiada, że mądry. Drugi replikuje, że
uczyć się musi ten, który jest głupi, a więc uczy się głupi, a nie mądry. Żart
osnuty jest na znaczeniu przymiotników mądry i głupi. Sofiści
zebrali znaczną ilość przykładów rozumowań, biegnących na pozór prawidłowo, ale
wiodących do fałszywych wniosków (sofizmatów). Przykładowo: Czegoś nie
zgubił, to masz, rogów nie zgubiłeś, a zatem je posiadasz; Kłamca, który
kłamie, mówi prawdę; Jeżeli straciłeś jeden włos, to nie jesteś łysy,
jak dwa, to też nie jesteś łysy. To kiedy zaczynasz łysieć?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz