Apokalipsa św. Jana jest utworem pełen symboli, metafor i
tajemnic. Dla dzisiejszych odbiorców może być trudniejsza niż dla ówczesnych.
Jak sam autor stwierdził, pieczęcie na księdze objawień zostały złamane (Ap
6–8), a więc jej treść stała się dostępna. W dzisiejszym spojrzeniu często
podejrzewa się istnienie utajonych sensów i pseudonaukowych sensacji. Z tego
wynika pogląd o tajemniczości Apokalipsy.
Z ciekawszych symboli ujętych w Apokalipsie jest liczba 666.
Jak sam autor tłumaczy: Tu jest [potrzebna] mądrość. Kto ma rozum, niech
liczbę Bestii przeliczy: liczba to bowiem człowieka. A liczba jego: sześćset
sześćdziesiąt sześć (Ap 13,18).
Chodzi tu o jakiegoś człowieka, prawdopodobnie pochodzącego z władzy rzymskiej.
W starożytności litery zastępowano cyfry. Po hebrajsku i grecku pierwsze litery
alfabetu reprezentowały kolejno 1,2,3 itd., następne 10,20,30..., wreszcie
100,200,300. Jedna z aramejskich transkrypcji słów "cesarz Neron"
(QSRNRWN0) daje wyrażenie równe 666 (100+60+200+50+200+6+50). Liczba 666
występuje w 1 Krl 10,14 (powtórzona w 2 Krn 9,13) i oznacza tam ilość talentów,
jaką Salomon uzyskiwał rocznie przez podatki. Ta ogromna suma sugeruje
eksploatację poddanych. W świecie starożytnym płacenie podatków to synonim
podlegania władzy. Inna interpretacja tej liczby wyjaśnia, że jest to symbol
niedoskonałości. Jeszcze inna interpretacja mówi o synonimie potwora, Bestii,
bez jego identyfikacji.
Dwanaście kamieni: A warstwy fundamentu pod
murem Miasta
zdobne są wszelakim drogim kamieniem. Warstwa pierwsza - jaspis, druga - szafir, trzecia - chalcedon, czwarta - szmaragd, piąta - sardoniks, szósta - krwawnik, siódma - chryzolit, ósma - beryl, dziewiąta - topaz, dziesiąta - chryzopraz, jedenasta - hiacynt, dwunasta - ametyst (Ap 21,19–20) szlachetnych są synonimem imion dwunastu apostołów (podobnie jak liczba plemion Izraela). Inne interpretacje podają sens chrystologiczny, skrót od zwrotu Jezus Chrystus.
zdobne są wszelakim drogim kamieniem. Warstwa pierwsza - jaspis, druga - szafir, trzecia - chalcedon, czwarta - szmaragd, piąta - sardoniks, szósta - krwawnik, siódma - chryzolit, ósma - beryl, dziewiąta - topaz, dziesiąta - chryzopraz, jedenasta - hiacynt, dwunasta - ametyst (Ap 21,19–20) szlachetnych są synonimem imion dwunastu apostołów (podobnie jak liczba plemion Izraela). Inne interpretacje podają sens chrystologiczny, skrót od zwrotu Jezus Chrystus.
Potwory, Babilon i wielka prostytutka
(Ap 13, 17–18) odnoszą się do Rzymu. W czasach politycznej dominacji Rzymu
pisarz nie mógł go wskazywać palcem
wprost i określać jako potwora
oraz prostytutkę. Autor liczył, że taki język aluzyjny będzie dla odbiorców
przejrzysty.
Ojcowie Kościoła przeważnie widzieli w tym potworze
(Bestii) symbol Antychrysta.
Siedem głów smoka kojarzono z poszczególnymi
cesarzami. Prostytucja jest synonimem kultu pogańskiego. Dla odbiorców
pochodzenia żydowskiego było to komunikatywne.
Rzym był uważany za Babilon na pamiątkę
zniszczenia Jerozolimy przez Babilończyków w 586 roku przed Chrystusem. Rzym
zniszczył Jerozolimę i Świątynię w 70 roku. W Rzymie zginęli przywódcy
chrześcijańscy Piotr i Paweł, a w Jerozolimie ukrzyżowano Jezusa. Losy Babilonu
przedstawione w Ap 18 to oczekiwane losy Rzymu. To Rzym jest potępiany pod
nazwą Babilonu.
Można powiedzieć, że Apokalipsa nie przemawia językiem
sekretnym, lecz przeciwnie, językiem objawieniowym, zrozumiałym dla ówczesnych
odbiorców.Na blogu wiara-rozumna dzisiaj 2000-czny wpis.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz