Dla chrześcijan historia Noego ma jeszcze jedno
znaczenie. Ewangeliści chcieli wykazać rodowód Jezusa wywodzący się od Adama
poprzez Lameka, syna Noego Sema, Nachora,
Teracha, Abrahama, Dawida aż po Jezusa (Ew. Mateusza, Łukasza). Dwa rodowodu
opisane w ewangeliach są jednak niespójne i świadczą przeciw ich prawdziwości
historiograficznej.
Opowieść o wieży Babel jest folklorystycznym
opowiadaniem mającym wyjaśnić przyczynę różnorodności narodów i języków. Oto
ludzkość po potopie oddala się coraz bardziej od Boga, dążąc do przekroczenia
granic zakreślonych przez Boga. Gigantyczna budowla jest ucieleśnieniem tych
niezdrowych dążeń. (Archeologia dotąd odkryła w Mezopotamii wiele podobnych
wież). Karą za rosnącą pychę jest rosnące nieporozumienie między narodami.
Uwzględniając całość Objawienia biblijnego mamy w tym opisie pierwszy człon
typologicznego tryptyku; jego antytypem historycznym będzie jedność
przywrócenia narodom przez Chrystusa w Jego Kościele.
Trzeba rozróżniać interpretację tekstu Tory (PŚ) na
użytek judaizmu i chrześcijaństwa. Żydzi mają swoją własną egzegezę całkowicie
odmienną od chrześcijańskiej. To świadczy o łatwości narzucania różnych interpretacji
tekstom biblijnych. Można to czynić wg własnego widzi mi się. Dając temu wiarę
można narazić się na oskarżenie o fundamentalizm czy nawet infantylizm.
Centralnym punktem wiary judaistycznej i
chrześcijańskiej jest opowieść o powołaniu Abrama: Pan rzekł do Abrama
(Rdz 12,1). Niektórzy teolodzy chrześcijańscy przyznają, że jest to ludzka
koncepcja ujęta w formie opowiadania. W rzeczywistości nie ma tu prawdy
historycznej. Postać Abrama i historia jego rodziny rozwiązuje dwie kwestie.
Wskazuje źródło pochodzenia 12 pokoleń semickich oraz pokazuje naocznie relację
Boga z człowiekiem. Opowieść ta powstała na kanwie kompilacji podobnych
przekazów pochodzących ze starszych religii. Przykładem jest opis ofiary
Abrama, jaką miał złożyć Bogu na stosie. Ofiarą miał być syn Abrama Izaak.
Teolodzy chrześcijańscy dostrzegają w tym wydarzeniu bezwzględne posłuszeństwo
Abrama Bogu, który jakoby nakazał to jemu uczynić. Wydarzenie kończy się
szczęśliwie dla Izaaka. Zamiast syna Abram poświęca baranka. To tkliwe
opowiadanie ma sens wyłącznie teologiczny.
Pokazuje relację między Bogiem a człowiekiem. W tym opowiadaniu Bóg
ukazany jest jako postać dominująca. Bogu należy się bezwzględne posłuszeństwo.
Ciekawe jak Bóg patrzy na tę sprawę, który poza miłością, niewiele żąda od
człowieka. W sercach wiernych zakorzenił się natomiast strach przed Bogiem. Nie
oszukujmy się. Większość wiernych boi się Boga.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz