Św. Hieronim to znacząca postać Kościoła
chrześcijańskiego. Urodził się w Strydonie (ok. 345–419). Studiował w Rzymie i w
Trewirze. Ok 373 roku udał się w podróż
na Bliski Wschód. Na przełomie 373 i 374 roku Hieronim doznał wizji, która
przesądziła o jego decyzji dotyczącej porzucenia studiów nad literaturą świecką
i poświęcenia się sprawom boskim. Prawdopodobnie przez długi czas powstrzymywał
się od zgłębiania literatury klasycznej i rozpoczął wnikliwe studia nad Pismem
Świętym. Wpływ na to miał nauczający wówczas w Antiochii biskup Laodycei,
Apolinary, zanim został oskarżony o herezję. Pragnienie ascetycznego życia w
pokucie skłoniło Hieronima do tego, aby udać się na pewien czas na pustynię
Chalkis, położoną na południowy zachód od Antiochii. Miejsce to, zamieszkane
przez wielu pustelników zwane było syryjską Tebaidą. Prawdopodobnie w czasie
pobytu na pustyni Hieronim znalazł również czas na pracę naukową oraz literacką
i z pomocą nawróconego Żyda podjął próbę przyswojenia sobie języka
hebrajskiego. Możliwe jest, że w tym okresie Hieronim utrzymywał kontakty z
Żydami przebywającymi w Antiochii i już wtedy zainteresował się Ewangelią
Hebrajczyków, uważaną przez nich za źródło Ewangelii Mateusza.
Pogląd Hieronima powszechnie uznano za błędny, gdyż mylił
on dwa różne dokumenty – kanoniczną Ewangelię Mateusza z wersjami tekstów będących
w dyspozycji Ebionitów. Nie ma pewności, czy w ogóle miał Ewangelię
Hebrajczyków w rękach, a tłumaczenie jej tekstu mogło być dopiero w sferze
jego planów. Nie wymienia jej w katalogu swoich dzieł. Zdaniem innych jej tekst stanowił przeróbkę hebrajskiego (lub aramejskiego) tekstu Ewangelii Mateusza. Ich poprawioną wersję
nazywano Ewangelią Hebrajczyków lub Ewangelią Ebionitów. W ostatnich czasach
jest tendencja do redukowania tradycyjnego podziału na Ewangelię Hebrajczyków, Ewangelię Nazarejczyków, oraz Ewangelię
Ebionitów do dwóch ewangelii, jakkolwiek broni go jeszcze Klauck (2003). Uważa
się, że Hieronim pomylił Ew. Hebrajczyków z Ew. Nazarejczyków lub Ew.
Ebionitów.
Po przybyciu do Antiochii
w 377, 378 lub 379 roku Hieronim przyjął święcenia kapłańskie z rąk biskupa
Paulina, jednak zgodził się na to niechętnie i pod warunkiem, że będzie mógł
nadal wieść ascetyczne życie. Wkrótce potem udał się do Konstantynopola,
gdzie zatrzymał się na prawdopodobnie dwa lata, aby pod kierunkiem Grzegorza z Nazjanzu kontynuować swe studia nad
Pismem Świętym. Kolejne trzy lata (382–385) Hieronim spędził ponownie w Rzymie,
pozostając w bliskim kontakcie z papieżem Damazym
oraz prominentnymi chrześcijanami. Początkowo zaproszony tam w 382 roku na
synod zwołany w celu zakończenia schizmy antiocheńskiej, stał się niezbędny dla papieża i zajął
znaczące miejsce u jego boku. Gdy Damazy zmarł, spodziewał się zająć jego
miejsce. Wybrano jednak Syrycjusza (384–399), którego Hieronim uważał za
kompletnego durnia. Po porażce usunął się w cień wyjeżdżając do Egiptu i
Palestyny, gdzie założył liczne męskie i żeńskie zakony, a następnie oddał się
swym studiom.
Hieronim podjął się również rewizji łacińskiego
tłumaczenia Pisma Świętego, mając za podstawę Nowy Testament
napisany w języku greckim oraz Stary Testament
powstały w języku hebrajskim. W ten sposób chciał usunąć wyraźne rozbieżności
obecne w ówczesnych tekstach zachodnich. Przed dokonanym przez niego
tłumaczeniem wszystkie przekłady Starego Testamentu opierały się na Septuagincie.
Jednakże wbrew apelom innych chrześcijan (łącznie z Augustynem) Hieronim
zadecydował, że nie oprze swego tłumaczenia na Septuagincie, lecz na hebrajskim
Starym Testamencie.
Tłumaczenie Pisma Świętego z języka greckiego na język
łaciński, nazwane Wulgatą (od łac. Vulgatus – pospolity, rozpowszechniony),
wyznaczyło wieloletni bieg działalności naukowej Hieronima i zaliczane jest do
jego najważniejszych osiągnięć. Podczas trzech lat pobytu w Rzymie Hieronim bez
wątpienia wywierał istotny wpływ na chrześcijan, do czego, poza niespotykaną
wiedzą, przyczyniło się w dużym stopniu jego dążenie do pełnej ascezy
oraz realizacja ideału życia zakonnego.
Hieronim otoczony był gronem dobrze urodzonych i
wykształconych kobiet. Niektóre z nich, jak na przykład wdowy św. Marcella
oraz św. Paula wraz z córkami św. Blezyllą i św. Eustochią,
pochodziły z najszlachetniejszych rodzin. Wykazywana przez te kobiety chęć
prowadzenia życia zakonnego oraz bezlitosna krytyka skierowana przez Hieronima
przeciwko trybowi życia świeckich duchownych wywołały narastającą wrogość wśród
kleru i
jego popleczników. Niedługo po śmierci Damazego (10 grudnia 384 r.) i utracie
niezbędnego poparcia, w następstwie przeprowadzonego przez rzymskie
duchowieństwo dochodzenia i oskarżeniach o niestosowne relacje z wdową Paulą,
Hieronim został zmuszony do porzucenia stanowiska, które zajmował w Rzymie.
W sierpniu 385 roku Hieronim wraz ze
swoim bratem Paulinem i kilkoma przyjaciółmi wrócił do Antiochii. Nieco później
dołączyły do niego Paula i Eustochia, które zdecydowały się opuścić swoje
arystokratyczne otoczenie i resztę życia spędzić w Ziemi Świętej. Hieronim towarzyszył im zimą 385
roku, przyjmując rolę duchowego doradcy. Pielgrzymi, do których przyłączył się
biskup Paulin z Antiochii (patriarcha Antiochii 362–388), zwiedzili Jerozolimę,
Betlejem i święte miejsca w Galilei, po czym udali się do Egiptu, gdzie przebywali
wielcy mistrzowie ascetycznego życia.
W aleksandryjskiej szkole
katechetycznej Hieronim słuchał nauk niewidomego katechety Dydyma Ślepego,
który objaśniał proroka Ozeasza i wspominał Antoniego Wielkiego, zmarłego 30
lat wcześniej. Przez pewien czas przebywał także w Nitrii, gdzie podziwiał
zdyscyplinowane życie we wspólnocie prowadzone przez mieszkańców tego „miasta
Pana”, jednak nawet tam znalazł „ukryte węże” (tj. wpływy teologii Orygenesa).
Późnym latem 388 roku Hieronim wrócił do Palestyny
i resztę swojego życia spędził w pustelni w pobliżu Betlejem. Tam pozostawał w
otoczeniu kilku swoich przyjaciół, zarówno kobiet, jak i mężczyzn (m.in. Pauli
i Eustochii), dla których był duchowym przewodnikiem i nauczycielem.
Hieronim stale pogłębiał swój
dorobek literacki, podczas gdy Paula zapewniała mu utrzymanie oraz dostarczała
środki na powiększanie kolekcji książek. W okresie ostatnich trzydziestu
czterech lat jego działalności powstały najważniejsze dzieła: wersja Starego
Testamentu przetłumaczona z oryginału, najlepsze z komentarzy Hieronima do
Ksiąg Pisma Świętego, katalog pisarzy katolickich oraz dialog przeciwko
pelagianom, którego doskonałość literacką dostrzegali nawet jego przeciwnicy.
Do tego okresu należy również większość płomiennych polemik, które wyróżniały
go spośród ortodoksyjnych Ojców Kościoła. Zaliczane są do nich w szczególności
traktaty przeciwko biskupowi Janowi Jerozolimskiemu – Orygenesowi oraz
przyjacielowi Hieronima z czasów młodości – Rufinowi. Na skutek pism Hieronima,
skierowanych przeciwko pelagianizmowi, w 416 roku włamano się do jego
klasztoru, podpalono go, a także zaatakowano przebywające w nim mniszki i
zabito diakona, zmuszając Hieronima do schronienia się w pobliskiej fortecy.
Hieronim zmarł niedaleko Betlejem,
30 września 420 roku. Datę jego śmierci podaje Chronicon św. Prospera z
Akwitanii. Szczątki Hieronima, początkowo złożone w Betlejem, zostały podobno
przeniesione w późniejszym okresie do bazyliki Santa Maria Maggiore w Rzymie.
Także innym miejscom na Zachodzie przypisuje się przechowywanie pewnych jego
relikwii: katedra w Nepi szczyci się tym, iż posiada głowę świętego, która
wedle innej tradycji znajduje się w Escorialu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz