Hagiograf chciał pokazać Abrahama jako człowieka o
heroicznej wierze. Skorzystał z tekstów pozabiblijnych i włączył je do swojej
koncepcji (Rdz 22). Po za tym chciał podkreślić wyzwolenie się z obrzędu starożytnych ludów polegających na składaniu
ofiar z pierworodnych synów dla Boga lub bogów. Ofiary z dzieci zastąpiono
darem zastępczym. Abraham zamiast swojego syna ofiarował Bogu baranka.
Kultura żydowska wyraźnie odcięła się od krwawych obyczajów sąsiednich ludów.
Opowiadanie robi wrażenie. Ofiarowanie Izaaka stanowiło próbę wierności
dla Abrahama. Odczytuje się ją zatem jako symbol trudnego
testu jakiemu Bóg poddaje swoich wyznawców. Historia ta przedstawia pochodzenie
cierpienia. Wynika z niej, że wszystko, co spotyka człowieka, stanowi
okazję do jego doskonalenia. Trudne doświadczenia są zsyłane przez Boga i
należy je zaakceptować. Co ciekawe, inaczej tę kwestię ukazuje księga Hioba,
ponieważ w tym przypadku cierpienie okazuje się nie tylko niezawinione,
ale także częściowo spowodowane przez okrutny los. Poza tym w opowieści o
ofierze Izaaka Bóg docenia bezgraniczne zaufanie Abrahama i w ostatniej chwili
powstrzymuje jego rękę, która ma zadać synowi śmiertelny cios. Hiob zaś musi
doświadczyć wszystkich możliwych nieszczęść.
Chrześcijaństwo odczytuje historię ofiary Izaaka w sposób
alegoryczny. W tym sensie poświęcenie syna Abrahama jest symbolem męki
Chrystusa na krzyżu. Mamy więc tutaj do czynienia ze znaczeniem
mesjańskim. Jezus stanowi swoistą syntezę wszystkich elementów
starotestamentowego przekazu: jest bowiem symbolicznym barankiem, człowiekiem i
Mesjaszem. Jan Paweł II w „Tryptyku Rzymskim” stwierdza, że
Abraham został szczególnie wyróżniony przez Boga, ponieważ Stwórca pozwolił mu
poczuć to, co sam czuł oddając swojego syna w ofierze (Artur Sandauer).
Czytanie literalnie tekstu prowokuje do pytań: Czy Bóg
ma prawo rozkazać ojcu zamordowanie własnego syna? Czy w imię wiary wolno
zawiesić jakąś normę moralną? Aby ustrzec od takich pytań od razu trzeba
powiedzieć, że powyższa opowieść jest pełna symboliki, a nie faktów
historycznych. Ojciec Salij skomentował
tekst: W ogóle dobrze jest nie podnosić problemów tam, gdzie ich nie ma.
Słowa te niech będą drogowskazem i kluczem do dalszych poszukiwań teologicznych Stosując je uniknie się fundamentalizmu
biblijnego i infantylnego podejścia do religii.
Ofiara Abrahama zachowuję w sobie tajemnicę Bożej Ofiary.
Proszę zwrócić uwagę, że Izaak zgodził się z decyzją ojca, jakby się cieszył
się, że zostanie zabity w ofierze. Podobnie Jezus pragnął śmierci odkupieńczej,
choć po ludzku jej się bał. Cała Jego droga, to droga na krzyż. W Krzyżu
zawarta jest tajemnica, którą mogą rozwikłać tylko głęboko uduchowieni. Tak jak
Izaak wrócił do domu zdrów i cały, tak Jezus odniósł zwycięstwo nad śmiercią.
Katecheci powinni nie rozczulać się nad opisem, który
jest hagaddą, a przekazem znaczenia symbolicznego. Piękno egzegezy jest tak
samo ukryte, co piękno sakramentu Eucharystii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz