W młodości odradzano mi czytanie Starego Testamentu. Jak
mnie próbowano przekonać, że w ST jest jawna pornografia. Nie podzielam tej
opinii, ale potwierdzam, że wiele tam jest tematów gorszących. Od razu chcę
zastrzec, że nigdzie nie spotkałem w Piśmie Świętym z gloryfikacją, czy
pochwałą zła poza ewangeliczną pochwałą w przypowieści o nieuczciwym rządcy:
"Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił "
(Łk 16,1–8), ale tekst ten wymaga dodatkowego wyjaśnienia.
Tematem ST gorszącym jest opis postępku córek Lota. Lot
po ucieczce z Sodomy zamieszkał z obie córkami górach. Córki straciły swoich
partnerów podczas zniszczenia miasta. Matka nie żyła, zamieniła się w słup
soli. Zostały same, niezamężne. Uradziły, że wykorzystaną nasienie ojca do
założenia własnych rodzin: " rzekła
starsza do młodszej: «Ojciec nasz wprawdzie już stary, ale nie ma w tej okolicy
mężczyzny, który by przyszedł do nas na sposób wszystkim właściwy. Chodź więc,
upoimy ojca naszego winem i położymy się z nim, a tak będziemy miały potomstwo
z ojca naszego». Upoiły więc swego ojca winem tej samej nocy; wtedy starsza
poszła i położyła się przy ojcu swoim, on zaś nawet nie wiedział ani kiedy się
kładła, ani kiedy wstała. Nazajutrz rzekła starsza do młodszej: «Oto ostatniej
nocy ja spałam z ojcem; upójmy go winem także tej nocy i idź ty, i śpij z nim,
abyśmy obie miały potomstwo z ojca naszego». Upoiły więc i tej nocy ojca swego
winem i poszła młodsza i położyła się przy nim; a on nawet nie wiedział, kiedy
się kładła i kiedy wstała. I tak obie córki Lota stały się brzemienne za sprawą
swego ojca.Chodź więc, upoimy ojca naszego winem i położymy się z nim, a tak
będziemy miały potomstwo z ojca naszego». Upoiły więc swego ojca winem tej
samej nocy; wtedy starsza poszła i położyła się przy ojcu swoim, on zaś nawet
nie wiedział ani kiedy się kładła, ani kiedy wstała. Nazajutrz rzekła starsza
do młodszej: «Oto ostatniej nocy ja spałam z ojcem; upójmy go winem także tej
nocy i idź ty, i śpij z nim, abyśmy obie miały potomstwo z ojca naszego».
Upoiły więc i tej nocy ojca swego winem i poszła młodsza i położyła się przy
nim; a on nawet nie wiedział, kiedy się kładła i kiedy wstała. I tak obie córki
Lota stały się brzemienne za sprawą swego ojca" (Rdz 19,31–36). Córki postąpiły z konieczności. Nie chodziło
im o lubiezny uczynek, ale o nasienie mężczyzny. Czy uczynek ich należy
potępić? Los dla nich nie stał się łaskawy. "Starsza, urodziwszy potem
syna, dała mu imię Moab. Ten był praojcem dzisiejszych Moabitów. Młodsza również urodziła syna i nazwała go Ben-Ammi.
Ten zaś stał się praojcem dzisiejszych Ammonitów" (Rdz 19,37–38). Oba
powstałe narody, choć semickie staną się wrogami narodu izraelskiego. Hagiograf
przypisał im kazirodcze pochodzenie chcąc wytłumaczyć ich wrogość do narodu
izraelskiego. Moabici zostali pokonani przez Dawida w X wieku przed Chr.
Niepodległość odzyskali za panowania króla Meszy w IX w. przed Chr.
Ammonici przed długie lata toczyli wojny z izraelitami.
Walczyli z nimi sędzia Jefte, król Saul, Dawid i Salomon. Ammonici prowadzili
antyizraelską politykę. Bratali się z asyryjczykami. Podczas powstania
Machabeuszów walczył z nimi Judasz Machabeusz. W 64 przed Chr. dostali się pod
panowanie rzymskie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz