Księga Judyty należy do ksiąg historycznych Pisma Świętego.
Podobnie jak w Księdze Estery pomylono ważną osobę historyczną.
Nabuchodonozora, króla babilońskiego
pomylono z władcą asyryjskim, prawdopodobnie chodziło o Artakserksesa
III ()358—338). Pomyłka wielokrotnie powtarzana w tekście nie daje komfortu
czytania. Na bieżąco, w czasie czytania trzeba w umyśle korygować pomyłkę.
Treść księgi poświęcona jest dzielnej postawie Judyty, córce Merariego z pokolenia Symeona, która
osobiście zabija Holofernesa wodza wojsk medyjskich, którzy napadają na
judajczyków broniących się w mieście Betulii. Judyta wcześnie owdowiała,
dlatego cały czas nosiła po śmierci męża na sobie wór opadający na biodra, jej
mężem był Manasses z Betulii Miała 14 synów. Była piękna, bogata, bardzo
pobożna, pomagała ludziom potrzebującym. Autor chciał pokazać zwycięstwo
narodu, który pokłada nadzieję i ufność w Bogu. Treść księgi zawiera wiele
wątków teologicznych, etycznych, skuteczność modlitwy, posty itp. Tradycja
kościelna upatruje w Judycie typ Maryi, przedstawicielki nowego ludu Bożego.
Biorąc pod uwagę okres machabejski powstania księgi należy
dopatrywać w niej zachęty religijnej dla podbitego narodu żydowskiego, który
dopiero co wrócił z niewoli babilońskiej. Achior, generał Ammonitów
przestrzegał Holofernesa przed walką z izraelitami. Autor wzoruje się na historii, w której Bóg poraził ziemie
egipską plagami. Najeźscy kpiąc sobie z jego przestróg oddali Achiora do miasta Betulii.
Jednoczeście wojska Holofernesa otoczyły miasto. Mieszkańcy Betulii dopuścili
się szantażu skierowanego do Boga, zagrażając, że oddadzą miasto
nieprzyjacielowi, gdy Pan nie przyjdzie im z pomocą. Na tę zniewagę
zareagowała, dopiero co owdowiała, mieszkanka Judyta mówiąc: "Kim wy
właściwie jesteście, żeście wystawiali na próbę w dniu dzisiejszym Boga i
postawili siebie ponad Boga między synami ludzkimi? Wy
teraz doświadczacie Wszechmogącego Pana i dlatego nigdy nic nie zrozumiecie.
Nie zbadacie głębokości serca ludzkiego ani nie przenikniecie myśli jego
rozumu; jak więc wybadacie Boga, który wszystko to stworzył, jak poznacie Jego
myśli i pojmiecie Jego zamiary? Przenigdy, bracia, nie drażnijcie Pana Boga
naszego! Gdyby nawet nie zechciał nam pomóc w
tych pięciu dniach, to ma On moc obronić nas w tych dniach, w których zechce,
albo zgubić nas na oczach naszych wrogów. Wy
zaś nie wymuszajcie zarządzeń od Pana Boga naszego, ponieważ nie można
uzyskać nic od Boga pogróżkami jak od człowieka ani Nim rozporządzić jak synem
ludzkim. " (Jdt 8,12–16). Są to słowa kluczowe, mówiące o relacji
człowieka z Bogiem. Nie godzi się Bogu stawiać żadnych
warunków i wymuszać boską reakcje. Jemu trzeba się podporządkować, a tylko
modlitwami upraszać zmianę Jego woli.
Przytoczone powyższe wersety biblijne są mi szczególnie bliskie. Myślę
podobnie, jak bohaterka księgi.
Ona to udała się do wojsk nieprzyjacielskich i kobiecym
sprytem zabiła i odcięła głowę wodzowi (Holofernesowi) . Wojska
nieprzyjacielskie odstąpiły od oblężenia.
Podobnie jak w Księdze Estery dobro opłacane jest dużą
ilości krwi i ofiarami ludzi. Widać, jest to charakterystyczny rys Starego
Testamentu. Sprawiedliwość rozgrywa się po myśli ludzkiej. Bóg zostaje wciągnięty
w ludzkie interesy. W czasie powstawania omawianych ksiąg historycznych nie
było znane podejście Chrystusowe. To On zastąpił ludzką sprawiedliwość
Miłosierdziem Bożym.
Dzisiejsza perspektywa tez jest zupełnie inna. Opiera się
ona na wiedzy, która wsparta teologią ewangeliczną, naukami Chrystusa, daje
nowe narzędzie rozpoznawcze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz