Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 3 czerwca 2018

Wielopoziomowość Pisma Świętego


          Pismo Święte jest literaturą, która ma wiele poziomów interpretacyjnych. Można uznać, że każdy ma o nim własne zdanie. Najkrótszą opinię jaką o nim słyszałem składała się z jednego słowa – pornografia. Słowo to sugeruje brak chęci do dyskusji. Gdyby taką opinię ująć innymi słowami: PŚ jest pełen erotyki to przekaz byłby bardziej bliżej prawdy i byłby bazą do dyskusji. Każda opinia ma swoje wytłumaczenie. Każde jest ciekawe i pouczające. Wielowarstwowość biblijna jest jej ogromnym atutem. Tylko dyletant, albo człowiek o niskim poziomie intelektualnym może powiedzieć, że Pismo Święte jest nudne. Na przykładzie Księgi Estery wykażę przykłady różnych interpretacji. Warunkiem zrozumienia obecnej analizy jest zapoznanie się z  treścią biblijną.
Poziom płytki, krytyczny:
Gruby błąd (przepisywacza)) historyczny mylący króla Kserksesa z Artakserksesem dyskfalifikuje ją jako  dzieło historyczne.
Tekst wielokrotnie ukazuje pijaństwo życia dworskiego, tym sam pokazuje ciemną stronę epoki: "po napiciu się wina" (Est 5,6); "podczas picia wina" (Est 7,2).
Cała historia uratowania przez Esterę i Mardocheusza ludu izraelskiego jest zrożona krwią – odwetem na prześladowcach: " I powieszono Hamana na drzewie, które przygotował Mardocheuszowi" (Est 7,10); "Tak pokonali Żydzi wszystkich swoich wrogów przez uderzenie mieczem, przez zabójstwa i zagładę, i zrobili z nienawidzącymi ich wszystko, co chcieli. Na zamku w Suzie zabili Żydzi i wycięli pięciuset mężczyzn.  I zabili Parszandatę, i Dalfona, i Aspatę,  i Poratę, i Adalię, i Aridatę, i Parmasztę, i Arisaja, i Aridaja, i Wajezatę - 10 dziesięciu synów Hamana, syna Hammedaty, dręczyciela Żydów" (Est 9,5–9).
Opowiadanie charakteryzuje się skróconą perspektywą, dowolnym zestawieniem faktów.

Poziom historyczny, poziom faktów:
Ukazuje odwieczną słabość kobiet do kosmetyków.
Gloryfikuje hartość charakterów: "A Mardocheusz nie klękał i nie oddawał pokłonu" (Est 3,2). Nie czynił tego ze względów religijnych (por. Est 4,17de).
Opisuje dekret zagłady Żydów i okoliczności ustanowienia święta Purim oraz dekret rehabilitujący Żydów.


Poziom egzegetyczny, teologiczny
Obok opowiadania historycznego (dekrety) ma w sobie elementy mądrościowe, w tym Opatrznościowe działania Boga w historii ludu wybranego.
Estera dzięki uratowaniu ludu Bożego od zagłady jest ukazana w tradycji i liturgii jako typ Maryjny.
W prologu pokazany jest wysiłek i dążenie człowieka (Mardocheusza) do poznania zamysłów Boga: (Est 1, prolog 1j).
Tekst ukazuje wolną wolę człowieka: "Niech każdy czyni, co mu się podoba" (Est 1,8). Królowa Waszti odmówiła zaproszenie (rozkazu) samemu królowi (Est 1,12).
Podkreśla rolę męża w rodzinie: "aby każdy mąż był panem w domu swoim <i mówił, co mu się podoba> " (Est 1,22).
Powtarza za innymi księgami wielkość Boga: "Tyś uczynił niebo i ziemię, i wszystko, co na niej pod niebem godne jest podziwu, Ty jesteś Panem wszystkiego i nie ma nikogo, kto by się sprzeciwił Tobie, Panu. Ty znasz wszystko " (Est 4,17c); " obróć smutek nasz w radość, abyśmy żyli i imię Twoje " (Est 4 17h); " [Bóg], który widzi wszystko i ocala" (Est 5,1a).
Ujmuje pouczenie i przestrogę: "Lecz uczyniłem to, aby nie stawiać wyżej czci człowieka nad cześć Boga i aby nikomu nie oddawać pokłonu, oprócz Ciebie, Panie mój, i nie uczyniłem tego z pychy " (Est 4, 17e).
Ujmuję prawdę która jest szczególnie aktualna: "ile zła dzieje się z powodu zepsucia ludzi niegodnie rządzących (Est 8 12g).
Ujawnia rolę aniołów, dementując jego bytowe pochodzenie: "Ujrzałam cię, panie (króla Kserksesa), jak anioła Bożego " (Est, 5,2a)
Przedstawia sens opowiadania: "Bóg, zamiast na zagładę ludu wybranego, przeznaczył na jego wesele" (Est 8,12).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz