W Starym Testamencie można odczytać psalm Dawidowy 110
(109), który mówi o Mesjaszu: "Wyrocznia Boga dla Pana mego: «Siądź po mojej
prawicy, aż Twych wrogów położę jako podnóżek pod Twoje stopy»" (Ps
110 (109)). W języku hebrajskim Mesjasz znaczy Pomazaniec, Namaszczony. Żydzi
odczytują tekst jako wyrocznia Boga, która ma się stać. Trzon narodu żydowskiego wciąż trwa w oczekiwaniu na
przyjście Mesjasza. Jezus, który znał treść psalmu odebrał go jako proroctwo
misji jaką musi wypełnić. Choć znał prawdę odczytaną w swoim sumieniu, to długo
nie przyznawał się do tej wyroczni. Chętnie sam nazywał się Synem Człowieczym,
które uchodziło za przyznanie się do bycia człowiekiem: "Ale jak jest
napisane o Synu Człowieczym? Ma On wiele
cierpieć i być wzgardzonym" (Mk 9,12). Jezus ostrożnie sondował
wiernych, uczniów i uczonych w piśmie, co oni o Nim myślą: "«Co
sądzicie o Mesjaszu? Czyim jest synem?» " (Mt 22,42). Uczeni w piśmie
odpowiadali mu, że Mesjasz jest synem Dawida. Po ich wypowiedzi wytykał im błąd
logiczny powołując się na słowa Dawida: "Wtedy rzekł do nich: «Jakżeż
więc Dawid natchniony przez Ducha może nazywać Go Panem, gdy mówi: Rzekł Pan do
Pana mego: Siądź po prawicy mojej,
aż położę Twoich nieprzyjaciół pod stopy Twoje. Jeśli więc Dawid nazywa Go Panem, to jak może być [tylko] jego synem?» " (Mt 22,43–45). Uczeni żydowscy nie rozumieli koncepcji Stwórcy Wcielenia się w postać ludzką. Oczekują wyzwoliciela politycznego.
aż położę Twoich nieprzyjaciół pod stopy Twoje. Jeśli więc Dawid nazywa Go Panem, to jak może być [tylko] jego synem?» " (Mt 22,43–45). Uczeni żydowscy nie rozumieli koncepcji Stwórcy Wcielenia się w postać ludzką. Oczekują wyzwoliciela politycznego.
Jezus zapytał również Piotra, a on odpowiedział wprost:
"«Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego»" (Mt 16,16). Wyznanie
Piotra Jezus odczytał jako potwierdzenie pochodzące od Boga: "Błogosławiony
jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawiły ci tego ciało i krew, lecz
Ojciec mój, który jest w niebie" (Mt 16,17). Tę tajemnicę skomentował również Jezus: "Nikt też nie zna
Syna, tylko Ojciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn, i ten, komu Syn zechce
objawić" (Mt 11,27). Jezus w pełni przyznał się do swojego mesjanizmu,
gdy stanął przed wysoką Radą i kapłan
zapytał Go: "«Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Błogosławionego?»"
(Mk 14,62), a On odpowiedział: "Ja jestem"
(tamże). Jezus szanował swoich uczniów.
Widział w nich także osoby wyróżnione prze Boga: "Wam dano poznać
tajemnice królestwa niebieskiego, im [uczonych w piśmie, faryzeuszom] zaś nie
dano"
(Mt 13,11).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz